Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Stämplat KK - danskt men inte Kyhn - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stämplat KK - danskt men inte Kyhn

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Stämplat KK - danskt men inte Kyhn

    Var på auktion idag i Trelleborg. Hittade en intressant låda vilken innehöll bla
    en Gustavsberg- och en Rörstrandsvas med "utanpåsatta" blommor men skadade och naggade till tusen. En okänd svampvas och denna Kählerliknande
    okända vas. 50 kronor + 20% var ju som hittat. När jag skulle titta lite extra på vasen innan jag steg in i bilen, tappade jag den på marken varvid ett nagg motsvarande 1/4 av öppningen uppenbarade sig. Faaan! När jag kom hem och kollade i Vingedal, föreföll vasen vara designad av Knut Kyhn. Kan det äga sin riktighet?

    Höjden är 11 cm och öppningsdiametern är 5,5. Vasen är mörkare blå i verkligheten.
    Bifogade filer
    Last edited by Gideon; 2011-07-09, 04:11.
    p-son

  • #2
    Läcker klotvas som väl är tillverkad under 1920-talet!

    Ska man tro på experten i Antikbrevkassen signerades hans och Julie Bloch Kyhns alster med "FK" Farum Keramik. http://www.antikbrevkassen.dk/stort.asp?selbinr=2594

    ...men det verkar även förekomma KK och FK på ett och samma föremål.
    A ceramics dish, decorated with ox and tiger in struggle. Signed KK, 1935. And FK for Farum Keramik. Diam. 36,5 cm.
    Last edited by Kaptenen; 2010-01-24, 20:42.

    Comment


    • #3
      Nej, tyvärr har inte Knud Kyhn haft fingrarna på Din vas, Polsson.

      Frågan om märkningen K K har varit uppe, både på Antikprat och tidigare här - men hittar inte tråden, vilket kan bero på missvisande rubrik.
      Lasseihelsingborg har också slitit med gåtan, men vi får anse den som fortfarande obesvarad. Nånstans i Danmark (Köpenhamn?) och i perioden 1915-25 är det närmaste vi kommit fram till för närvarande.

      Antibrevkassen, som numera ska ha 195 danska kronor per bildfråga svarade så här för 5 år sedan:
      "Tak for Deres henvendelse til Antikbrevkassen. Lertøjsvasen med begittelersdekoration er et typisk eksempel på de danske K K-arbejder. Arbejdet er givetvis skabt i den første fjerdedel af 1900-tallet. Umiddelbart ses især arbejder - som f.eks. her - med en brun, en grøn eller en kraftig blå bund. Dekorationerne ses som her spredt over korpus, men der også er fremstillet adskillige arbejder, hvor dekorationen alene ses på nederste del af korpus, mens øverste er begittet ensfarvet."

      Edit: Först nu ser jag att raden "tappade jag den på marken" filtrerades bort i ögonen på något sätt.
      Läskigt, men då har Du förhoppningsvis alla delar kvar och kan göra en insats för stackaren och tråden Rädda keramiken!
      Vasen är trots allt värd att bevaras.

      Här är ett par andra K K-vaser att jämföra med.
      Bifogade filer
      Last edited by Gideon; 2010-01-25, 01:16.

      Comment


      • #4
        Tack för svaren, Kaptenen och Gideon!
        Använde Knut signaturen KK, som på min och Gideons vackra vaser, under sin tid på Kungl. och B&G? Naturligtvis har jag för avsikt att bevara den, men "nagget" pulveriserades vid markkontakten.
        p-son

        Comment


        • #5
          Förlåt att svaret dröjt.
          Knud Kyhns omisskännligt typiska signatur är KK staplat på varandra, målat eller instämplat.

          Läckra stengodsexempel:
          Use tags to the left to sort by form, color, price, etc.


          Ett gammalt foto på en kakelflisa från Farum Keramik.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
            Förlåt att svaret dröjt.
            Knud Kyhns omisskännligt typiska signatur är KK staplat på varandra, målat eller instämplat.

            Läckra stengodsexempel:
            Use tags to the left to sort by form, color, price, etc.


            Ett gammalt foto på en kakelflisa från Farum Keramik.
            När och var använde han signaturen K K (k:na efter varandra inte staplade)
            som den ser ut i Vingedals bok?
            p-son

            Comment


            • #7
              Även en Vingedal kan ha fel, och det tror jag att han hade i detta fall.
              Jag har aldrig sett ett otvetydligt Kyhn-alster, som är signerat med K efter varandra - det kanske förekommer på hans måleri.
              K på varandra räknas som ett monogram (som ett kännemärke), K efter varandra som en signatur - tycker jag.
              En och annan vas, märkt K K, har auktionerats ut på Tradera förut, såsom varande av Knud Kyhn och i ett fall påpekade jag för säljaren det oriktiga i det. En arg utskällning blev svaret, med en hänvisning till en expert "som hade sagt det".
              Hå hå ja ja - låt var och en vara salig på sin tro.

              Det lustiga med många auktionshus och handlare på nätet, är att nästan ingen vill visa hur deras KK-objekt är märkta, men ett fåtal exempel har skrapats ihop nedan.

              Knud Carl Edvard Kyhn (1880-1969) var anställd hos Herman A. Kähler i Naestved 1921-25, och där signerade han sina K:n på varandra, enligt boken "Kähler & Keramikken" av Ane Maria & Annimi Holst-Schmidt 2001.

              "Most of his objects he signed with two K's standing on eachother. Knud Kyhn also worked for a short while with "Bing & Grøndahl" (1908 - 1915 and 1933 - 1935), where he disigned simular objects."


              Hela KK:s biografi och annat:
              Kunstindeks Danmark (Art Index Denmark) is the central register of artworks and artists in the collections of Danish state-owned and state-subsidised museums. Supplemented by information from the digital version of the Danish art lexicon Weilbach Dansk Kunstnerleksikon (4. udg.) (Weilbach's Danish lexicon of artists, 4th edition)


              Någon av kulturinstitutionerna borde kunna visa fram hans monogram eller hela signatur på målerier etc:
              Kunstindeks Danmark (Art Index Denmark) is the central register of artworks and artists in the collections of Danish state-owned and state-subsidised museums. Supplemented by information from the digital version of the Danish art lexicon Weilbach Dansk Kunstnerleksikon (4. udg.) (Weilbach's Danish lexicon of artists, 4th edition)
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Tack för svaret, Gideon, och för allt i världen adresserna. De är bra komplement till boken "Kählers verk" vilken jag läser för tillfället. Att Kähler är mer än hornmåleri, har jag fått reda på nu.
                p-son

                Comment


                • #9
                  Kul att Du läser in Dig på Kählers produktion och konstnärer!
                  Det behövs fler HAK-kännare på PES.

                  Efter varje ny bok man läst, stannar man allt längre på loppisen.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    Kul att Du läser in Dig på Kählers produktion och konstnärer!
                    Det behövs fler HAK-kännare på PES.

                    Efter varje ny bok man läst, stannar man allt längre på loppisen.
                    Vid sidan om HAK-kännarna på PES, däribland du,Gideon, vilka kan tituleras mästare, betraktar jag mig som en förstaårslärling.
                    p-son

                    Comment


                    • #11
                      Blev förvånad häromdagen, när faktiskt en fullsignerad Knud Kyhn uppdagades, jämsides med en signering av Patrick Nordström! Fann den på nätet och tyvärr inte i någon låda hemmavid...

                      En annan färgstark sak från okända KK visas.
                      Någon som kan lösa gåtan med fabriken?
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Såg faktiskt i dagarna 1980-90-tals stengods (en kanna och ett fat) i en ljus närmast vitgrå lera signerad med stämpeltryckt KK DANMARK.

                        Comment


                        • #13
                          Kanske är denna du tänker på från Bygdø. På denna sida står det att konstnärens signatur ska vara KK(?).

                          Den ser betydligt nyare ut än de andra KK föremålen, men det som stämmer överens är placeringen av KK och numreringen.
                          Kanske Bygdø keramik är något att spinna vidare på?

                          Mvh Simco

                          Comment


                          • #14
                            Ja, simco, Bygdø keramik kan vara värt att hålla i minnet, i avsaknad av andra kandidater. Vi får försöka röna ut verkstadens historia.
                            De andra uppvisade KK-föremålen har alla de "rätta" tecknen på ålder, som vill bedömas till tiden kring året 1920.

                            En vänlig samlare har sänt mig dessa två bilder i dokumentationssyfte (ja, se där, han har också smittats! ) från en andrahandsbutik.
                            Det är samma mörka lyster i glasyren, som den stora i tråden, men ristad istället för stämplad.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Vas, som i dekoren påminner om Polssons. Stämplad KK och 300, mörkare, mer rödaktig insida, höjd 24 cm
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X