Sidan 2 av 7 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 66

Ämne: Stämplat KK - danskt men inte Kyhn

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Blev förvånad häromdagen, när faktiskt en fullsignerad Knud Kyhn uppdagades, jämsides med en signering av Patrick Nordström! Fann den på nätet och tyvärr inte i någon låda hemmavid...

En annan färgstark sak från okända KK visas.
    Någon som kan lösa gåtan med fabriken?
    Bifogade bilder Bifogade bilder        

Såg faktiskt i dagarna 1980-90-tals stengods (en kanna och ett fat) i en ljus närmast vitgrå lera signerad med stämpeltryckt KK DANMARK.

Seniormedlem simcos avatar
    Reg.datum
    dec 2008
    Kanske är denna du tänker på från Bygdø. På denna sida står det att konstnärens signatur ska vara KK(?).
    http://frejaswayceramics.com/Miscellaneous2.htm
    Den ser betydligt nyare ut än de andra KK föremålen, men det som stämmer överens är placeringen av KK och numreringen.
    Kanske Bygdø keramik är något att spinna vidare på?

Mvh Simco

Reg.datum
    aug 2005
    Ja, simco, Bygdø keramik kan vara värt att hålla i minnet, i avsaknad av andra kandidater. Vi får försöka röna ut verkstadens historia.
    De andra uppvisade KK-föremålen har alla de "rätta" tecknen på ålder, som vill bedömas till tiden kring året 1920.

En vänlig samlare har sänt mig dessa två bilder i dokumentationssyfte (ja, se där, han har också smittats! ) från en andrahandsbutik.
    Det är samma mörka lyster i glasyren, som den stora i tråden, men ristad istället för stämplad.

Vas, som i dekoren påminner om Polssons. Stämplad KK och 300, mörkare, mer rödaktig insida, höjd 24 cm

Reg.datum
    aug 2005
    Citat Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
    Vas, som i dekoren påminner om Polssons. Stämplad KK och 300, mörkare, mer rödaktig insida, höjd 24 cm
    Riktigt vackert exemplar.
    KK ger ordentlig huvudbry, men närmast borde det finnas ett Köbehavns Keramik - med beröring på Eifrigs verksamhet?

Citat Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Riktigt vackert exemplar.
    KK ger ordentlig huvudbry, men närmast borde det finnas ett Köbehavns Keramik - med beröring på Eifrigs verksamhet?
    Tack så mycket, den är jättefin både vad gäller kvaliteten och skicket!

KK kan mycket väl ha något med Köpenhamn att göra eller KunstKeramik.

Jag vet inte om du har hunnit att läsa sista stycket i den här artikeln om Møller & Bøgely Kunstkeramikbrænderi. Jag undrar vad det är för keramik 1915/16 som som omtalas i det sista stycket.

http://www.vejenkunstmuseum.dk/Dansk...erogbogely.htm

Reg.datum
    aug 2005
    Mycket intressant artikel!

Du avser det här stycket?
    "Til yderlig Bevis for Hjalmar Nielsens Evner tjener, at han har været ansat som Ledende i den kunstneriske Afdeling i et keramisk Værksted, jeg er Medindehaver af, og har det kunstneriske Ansvar for. Denne Virksomhed har været xxulæseligtxx ca. et Aar ved Strejke, i hvilken Tid han Periodevis har hjulpet mig naar han har haft Tid for egne Arbejder.” Efter fabrikkens ophør fortsatte Eilif Møller sit virke som dekorationsmaler..."

Någon av oss borde ta kontakt med museumsleder Teresa Nielsen, för det är så många lösa trådar i olika ämnen här, som Vejens Kunstmuseum säkert skulle vara intresserat av att få ta del av.
    Bilderna på alstren från ABL, Ville Sjöholms arbeten hos A&J, Berndt Fribergs tidiga vaser, KK, vill hon säkert se.
    Ja, trådlänkarna borde hon absolut få och förhoppningsvis deltar hon sedan på PES.

Nej det är detta stycke...

"I korrespondancen fra september 1915 dukker keramik pludselig op som et emne: ” - Angaaende Keramikken til Marcussen, har jeg intet hørt, jeg skrev dog til Levin derom, foruden om forhandling af mine nye Ting. Keramikken har jeg paa Fornemmelsen vil faa megen Betydning for mig. Jeg har solgt saa meget her, at mine Udgifter er dækkede.” Emnet berørte han igen i et brev skrevet i København i juli 1916: ”…i den mellemliggende Tid skulle vi se, hvad vi kunne faa ud af Keramikken.” Uden videre kontekst er udsagnene ganske uklare. Men måske der med tiden følger andre brikker, så de kan indgå i en større sammenhæng. Keramikken fik dog den betydning, at den har bevaret hans navn som en del af en gåde på en samling krukker, vaser og lamper."

Jag håller mid Dig! Jag ska skicka ett mejl till henne!

Reg.datum
    aug 2005
    Aha.
    "Keramikken" tog jag som en generell beteckning kolleger sinsemellan, inte att den var en verksamhet i sig. Vi kan ha något där...
    Låt oss hoppas att Teresa visar sig vara lika entusiastisk och rask, som Ann Vibeke på Bornholm var. Det ligger i hennes och museets intresse, och inte minst vårt, att gåtorna löses.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •