Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Är det silver?

Är det silver?

Det er altid det spørgsmål vi stiller os. Efter tema trådene er der vist behov for at sætte et par begreber på plads. Ofte står vi på et marked i dårlig belysning uden hjælpemidler - er fundet fra pletsølv kassen i virkeligheden sølv?
    Jeg kan ikke stole på mine øjne. Lup + dæmpet belysning kan kun finde sølvmærkerne alternativt plet mærkerne. At afkode disse er ikke emnet for denne tråd. Øjnene har set et muligt sølv objekt (uden eller umulige at aflæse stempler) er næste fase fingrene. Jeg kan stole mere på mine hænder end noget andet.
    0. Er der gennemslidninger (men det er vel overflødig at anføre)
    1.Med fingrene kan jeg mærke vægten - tag to skeer - 1 i sølv og 1 i plet. Pletskeen er meget tungere end sølvskeen.
    2. Med udgangspunkt i vægten studeres dimensionerne. Hvormeget fylder skeen? En simpel empirespiseske vejer omkring 40 gram. Det er dog ikke en naturlov, jeg har en østrisk ske med en adelskrone - den vejer 100gram. Men det kan man se ved at studere dimensionerne. Er laf tyndt som papir? hvor kraftig er skaft?
    3. Passer slid med forventet alder
    4. Se på snavs - er der grønt (ir) så er det næsten altid fordi basismaterialet er kobber/messing.
    5. se på farven. Den varierer selvfølgelig, men prøv at "pudse" med dine fingre.
    6. Lugt - sølv lugter ikke, plet har en sur lugt.

Nu har du studeret tingen så længe at du må købe. Du tror det er sølv næste fase er hjemme - syretesten, more to follow...

Probïersäure für Silber

Test på en lille kop af pletsølv. Første billede viser flasken med syre samt emnet som skal testes. Koppen er med messing som basismateriale og slidt ElectroPlated overflade. Testen på billede 1 viser at syren har skiftet farve fra brun til rød. Det betyder at det er sølv. men vi ved, at det ikke er sølv men pletsølv - hvorfor viser testen så sølv?
    Problemstillingen er typisk tradera "ingen stempler men testet for sølv" skriver de og så køber man pletsølv. Årsag jeg har teste på forsølvningen EP er jo sølv, men kun et tyndt lag. Syren reagerer på sølv og ved ikke at der nedenunder et messing.
    Jeg skal altså fjerne overfladen og ned under denne når jeg tester.

Billede 2 viser koppen og jeg har nu fjernet syren - er koppen ødelagt? Nej billede 3 viser koppen efter at jeg har pudset den - alle spor af testen er væk.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Syretest fortsat

For at teste, skal jeg teste på basismaterialet. Den følgende billedserie viser en sukkerkumme hvor EP er fjernet. Den er brugt af pædagogiske hensyn. I praksis ville jeg tage en ske - fjerne overfladen på kanten. Et sted hvor det ikke er synlig. Jeg ville skrabe 1 cm gange 2-3 mm fri for overflade. Så er jeg nede i basismateriale og kan teste på det.
    Billede 1 viser testen - syren er forblevet brun, det er således ikke sølv. Billede 2 viser hvor syren er fjernet og på billede 3 har jeg pudset. Ingen skade som følge af testen.

Probiersteine

Hvad er det så med stenen? Hvad bruger man den til?
    På stenen afsætter man et mærke. Man skraber sølv af ved at køre skeen mod stenen. Det efterlader et mærke en streg af meterialet. Herpå kommer man syre.
    Billederne viser: 1. Probiersteine 2. jeg hgar sat en streg med en ske 3. jeg påfører probierseüre 4. streg blev rød og vi ved at det er sølv.

Probiersteine oder nicht

Jeg tester altid direkte på emnet. Alt det pjat med stenen er ikke nødvendigt. Probierseüre tester for sølv eller ikke sølv. Man kan ikke afgøre om det er 950, 925, 830, 800 eller anden finhed. Skal man afgøre det så skal man bruge Probiernåle - mere herom senere.

Skal man teste for guld - så kræves et sæt til det. Det består af flere forskellige slags syre. Man bruger så stenen til at teste på.
    Stenen koster 95,- DKK, Probierseüre 150,- DKK, testset til guld 1.000,- DKK. Jeg har kun sølvtest.

Om lødighed er 800 eller 925 har ingen betydning for mig. Jeg anskaffer sølv for dets skønhed og håndværket. Men klart for en skrotsælger er lødighed altafgørende.

Probiernadel

Princippet i probiernadel som guardeinen brugte i Danmark er simpel. Oldermandsranken blev brugt i Sverige og Tyskland mm. I Danmark anvendte gardeinen et sæt nåle.
    Nålene havde en lødighed fra 4 lødig til 16 lødig.
    16 lødig er finsølv idag er det 1.000/1.000 dele sølv. Rent sølv. I Danmark var kravet 13½ lødig.
    Guardeinen satte en streg med testemnet og en streg med probiernålen. Var emnet mere rødt end nålen så havde sølvsmeden brugt underlødigt sølv. Guardeinen testede så med en anden nål.
    Jo mere rød streg - jo mere kobber. Jo mere hvid - jo højere sølvindhold.
    Med probiernadel kunne guardeinen uden problemer bestemme sølvindhold nøjagtigt. Foravsende nøjagtigt ned til ½ lod.

Jeg har ikke et sæt nåle.

Lødighed

I princippet kan man teste lødighed ved at se på syren . jo mere rød jo mere sølvindhold. For at denne teoretiske sammenhæng er der skal man kontrollere. Syremængde, testmateriale, man skal tage billede af resultat af test, så der skal lys kontrolleres og tid. Jo længere syredråben ligger jo mere rød.
    Teoretisk kan man tage et billede og sammenligne. Jeg har ikke fået det til at lykkes.

På det sidste billede har jeg påført probiersteinen fra venster 11 lødigt, 11 lødigt 13½ lødigt 925 -jeg ved ikke om i kan se forskel. Teoretisk bliver de mere grå (lysere) jo længere til højre vi kommer.

End of lesson

Any questions - fragen
    Senast redigerat av hose den 2010-01-24 klockan 14:44.

Lige en kommentar. Min probiersyre - da jeg skulle skrue hætten på ødelagde jeg låg, nu er flasken utæt.
    Jeg købt en anden flaske - der gik nogen tid så havde syren fået proppen til at begynde opløsning.

Det jeg vil sige er, at man bruger uendelig lidt væske til test. Men en flaske har en begrænset holdbarhed. Syren påvirkes ikke, glasflasken heller ikke, men flaskens låg kan ikke holde i længden. Og proppen er af plastic.

Samme er tilfældet hvis man køber den dyre æske til guld. Man har ikke sæt for evigt. Man skal bruge en hel del test førend det kan betale sig. For sæt er dyrt i indkøb.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •