Det er altid det spørgsmål vi stiller os. Efter tema trådene er der vist behov for at sætte et par begreber på plads. Ofte står vi på et marked i dårlig belysning uden hjælpemidler - er fundet fra pletsølv kassen i virkeligheden sølv?
Jeg kan ikke stole på mine øjne. Lup + dæmpet belysning kan kun finde sølvmærkerne alternativt plet mærkerne. At afkode disse er ikke emnet for denne tråd. Øjnene har set et muligt sølv objekt (uden eller umulige at aflæse stempler) er næste fase fingrene. Jeg kan stole mere på mine hænder end noget andet.
0. Er der gennemslidninger (men det er vel overflødig at anføre)
1.Med fingrene kan jeg mærke vægten - tag to skeer - 1 i sølv og 1 i plet. Pletskeen er meget tungere end sølvskeen.
2. Med udgangspunkt i vægten studeres dimensionerne. Hvormeget fylder skeen? En simpel empirespiseske vejer omkring 40 gram. Det er dog ikke en naturlov, jeg har en østrisk ske med en adelskrone - den vejer 100gram. Men det kan man se ved at studere dimensionerne. Er laf tyndt som papir? hvor kraftig er skaft?
3. Passer slid med forventet alder
4. Se på snavs - er der grønt (ir) så er det næsten altid fordi basismaterialet er kobber/messing.
5. se på farven. Den varierer selvfølgelig, men prøv at "pudse" med dine fingre.
6. Lugt - sølv lugter ikke, plet har en sur lugt.
Nu har du studeret tingen så længe at du må købe. Du tror det er sølv næste fase er hjemme - syretesten, more to follow...

Svara med citat