Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gamla,vita, kraglösa skjortor

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
    Den förklaring jag har hört är att det en mans skjorta i beynnelsen ansågs böra knäppas av hans hustru, och att man därför spegelvände knapparna på mannens skjorta så det skulle bli likadant för kvinnan oavsett om hon knäppte sin egen eller mannens skjorta. Ta det för vad det är, har själv lagt denna förklaring i högen för förklaringar-som-är-så-otroliga-att-de-förmodligen-är-sanna...
    Hej, Cjf!
    Pratade med en textillärarinna i dag. Hon hade hört teorier om att amning resp. vilken sida man hade värjan på (utan att precisera mer), men tyckte att
    "din" förklaring var den bästa hon hört hittills.

    Hittade nedanstående citat på nätet www.skjorta.nu
    "En del människor menar att höger och medsols alltid har ansetts finare och godare, särskilt inom den kristna läran. Männen som stod för det goda skulle då självklart knäppa sina skjortor åt höger. Vänster var mörkrets och månens sida och kom på så sätt att bli kvinnornas sida. Knapparna fick dock inte pryda kvinnokläderna förrän under tiden för den franska revolutionen.

    Forskare menar att det är den viktorianska erans djupt religiösa tankar om vänster och höger som påverkat knäppningen. En enklare förklaring är att finare damer på den här tiden ofta kläddes av en, vanligen högerhänt, jungfru som lättare kunde hantera vänsterknäppning, medan männen ansågs kunna klä sig själva och därför hade skjortor med högerknäppning."

    Och ytterligare en annan förklaring från www:
    "När det kommer till skjortor och tröjor så härstammar denna skillnad i hur man satt i kyrkan, männen satt på ena sidan och kvinnorna på den andra, för att männen då inte skulle kunna se in i tröjan eller skjortan så sydde man knäppningen annorlunda."
    Last edited by Polsson; 2010-02-03, 17:09.
    p-son

    Comment


    • #17
      Ursprungligen postat av Polsson Visa inlägg
      Var inne och kollade på nätet (kan inte det där med storlekar så bra) och kan då konstatera att måtten motsvarar 4-6 år, om jag nu fattade rätt. Ska låtadet enda barnbarnet, snart 6 år gammal, testa storleken
      Bättre sent än aldrig! Ovanstående inlägg skrev den 26 januari 2010 och 1,5 år senare utfördes provningen. Visserligen fick jag mer eller mindre muta Hugo för att han skulle ta P T-skjortan på sig. Min förhoppning är nu att barnbarnsflickorna ska vara mer intresserade när de växt till sig.
      Bifogade filer
      p-son

      Comment


      • #18
        Har helt missat denna tråd tills nu. Älskar skjortor av gammal snitt. Polsson, hoppas dina barnbarn till slut lär sig uppskatta dem. Kul med teorierna om knäppningen. På PES lär man sig alltid något nytt!

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Katti Visa inlägg
          Har helt missat denna tråd tills nu. Älskar skjortor av gammal snitt. Polsson, hoppas dina barnbarn till slut lär sig uppskatta dem. Kul med teorierna om knäppningen. På PES lär man sig alltid något nytt!
          Katti!
          Visst ät det härligt med gammalt hantverk! Med tanke på att mina ena son är lik far sin, kan törhända hans ättelägg smittas. Med tanke på att sonens dotter är strax över ett år, kan hennes inkubationstid vara väldigt länge. Att man lär sig mycket nytt på PES är jag den förste att hålla med om.
          p-son

          Comment


          • #20
            Tycker det bådar gott ja! Det är bara att börja indoktrineringen...

            Comment


            • #21
              utväxten på skjortan

              Utväxten som du kallar den är att fästa lösbröstet i (inte det ni tänker på killar) det s.k. dagbladet. Allla skjortor förr var ju kraglösa--man hade helt enkelt löskragar, lösmanchetter o t. fint lösbröst(till frack gissar jag). Att de var så långa berodde ju på att man inte använde kalsonger förr utan när man stoppade ner skjortan i byxorna så snodde man det långa runt apparaten o på natten sov man i den som nattskjorta.

              Comment

              Working...
              X