Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Norrtälje Kakelfabrik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Gideon, kolla högra muggen på inlägg 5, visst finns det något bekant över madammen.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Jo, det gör det. Men sejdeln/plommonstopet (?) (inklusive bekant madam från England) ser lite tjock ut i godset i jämförelse.
      Kanske är det idé att ta sig till Norrtällje museum och se om den är lika hög (13,5 cm) och likadan i övrigt?
      Du har näsa för bra lergods, även om ögonen kan skymmas ibland av solglasögon från tidigt 1980-tal...

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        Jo, det gör det. Men sejdeln/plommonstopet (?) (inklusive bekant madam från England) ser lite tjock ut i godset i jämförelse.
        Kanske är det idé att ta sig till Norrtällje museum och se om den är lika hög (13,5 cm) och likadan i övrigt?
        Du har näsa för bra lergods, även om ögonen kan skymmas ibland av solglasögon från tidigt 1980-tal...
        Ingalunda Norrtälje Kakelfabrik som Du självklart sett. Ville bara visa på de typiska applikationerna som man använde lite varstans. Muggen har jag visat tidigare på Arvikatråden och när jag sedan friskade upp mitt minne på Din imponerande Norrtäljetråd kom den för mig.
        Harald Högdahl 1896-1988 heter mannen bakom min mugg. Han var verksam i Koppom och umgicks med Arvikagänget.
        Last edited by prylsnubben; 2010-12-08, 23:38.

        Comment


        • #19
          Ja, Koppoms Högdahl klargjorde jag ju för Dig, med födelsedatum och allt...
          Jämförelsen är intressant, det har Du rätt i, och visar på att mycket som omger oss, har betydligt äldre ursprung än vi kan tro.
          Se bara på KvP:s tema av Faraos dotter som finner Moses i vassen. Men i madamen som applikation, finns en annan inneboende berättelse, i form av sägen eller sann historia.

          Comment


          • #20
            Högdahls mugg känns väldigt mycket som om förebilden är tyskt stengods- Westerwald, Historismus och renässansdam.

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
              Högdahls mugg känns väldigt mycket som om förebilden är tyskt stengods- Westerwald, Historismus och renässansdam.
              Prost meine Kapitän.....

              Comment

              Working...
              X