Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryllupsgaver i sølv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Hose, vad tycker du om den här lilla bägaren från 1600-talet? (Nr 9592 på SAV:s stadsauktion idag)http://www.auktionsverket.se/dbk/rdb...r=&st=&tx=&tl=

    Jag tycker den är fin och bad att få se stämpeln. Tyvärr glömde jag be om en bild på inskriptionen som uppgavs vara MSS SLD 1685. Jag la ett försiktigt bud men den gick från 2000 i utrop till 4500. Ingen aning om den är värd det.

    Vem kan ha gjort den? Hittar ingen lämplig silversmed i boken Svenskt silversmide. Det finns flera PH men ingen som stämmer med 1685 eller tidigare. Men den behöver ju inte vara svensk. Här är bilden på stämpeln.
    Bifogade filer

    Comment


    • #32
      årstal kan passe.
      Der er flere PH i danmark, men de er 1700tals.
      Norge, tyskland, danmark og østpå. Stempling er ikke usædvanlig.
      fint lille bæger - jeg ville gerne have det.
      Men prisniveau ingen anelse. Det handler om mange ting. Hvilket humør man er i - og om man lige er blevet fotograferet af en svensk fartfælde.

      Comment


      • #33
        Tack för din kommentar. Hur mycket fick du i böter för fortkörningen?

        Comment


        • #34
          Jeg venter på den - fotokontrol. Omkring 10.000 vil jeg tro.

          Comment


          • #35
            Sølvbryllup ?

            CCD 1818 og MR 1792 - er det en fejl. Bægerne er fra 1817. Er der simpelthen skrevet forkert?
            Eller er barnet født året efter bryllup og nu blevet 25 år - ??
            Tja brugt er de.
            AV & katfott + ort
            Arvid Wernström 1778-1811 (1837) i Eksjö. Vi er i enkens tid 1817.

            Åh ja - bøden er ikke dukket op
            Bifogade filer

            Comment


            • #36
              Lars Olofsson Börst

              För ett par veckor sen besökte jag min gamle far och hjälpte honom sortera saker inför en kommande flytt. Den här artikeln skrev han 1970 och kanske är någon silvernörd på PES intresserad av att ta del av några sidor ur den. Slutet på artikeln handlar om andra silversmeder i Skänninge, utan kända stämplar, men de sidorna tog jag inte med här.

              Tydligen var pappas rön trovärdiga för de finns med på sid 849-851 i den senaste utgåvan av Svenskt Silversmide, guld- och silverstämplar 1520-1850, Andrén mfl, tryckt år 2000. Kul!

              Silverskålen finns inte längre i författarens ägo, men han har berättat hur han sålt den, köpt tillbaka den och sålt den igen under årens lopp. Jag minns svagt att jag sett den när jag var liten hemma hos farmor i Mjölby. Det vore kul om den kom ut på marknaden igen, så att man kanske kunde återföra den till släkten, även om den bara funnits där sen 1959.
              Bifogade filer

              Comment


              • #37
                Fandt 6 barokskeer i pletsølv kassen idag.

                De 6 skeer er fuldstændig ens form og gravering, men har 2 forskellige mestre. De 4 er stemplet CH de 2 er stempler PB
                PB er fra Randers og er Peter Brock Brockmand født i Mariager borgerskab 16. december 1739 død 1766
                CH er fra Randers og er Christian Pedersen Høvring født ca 1728 guldsmed i Hobro 1754-67 borgerskab 9.9 1767 død 1782 enken fortsætter og omtales i 1794.
                På skeerne står der. R.B.H over MGDM over 1781 over HSDH og på forsiden RRSB over HND over Halling over 1824.
                Lokaliteten Halling kan googles - der er to steder.

                2 skeer fra før 1766 er mere slidte end de øvrige 4. Ved et bryllup i 1781 er de 2 suppleret med yderligere 4. De 2 har dannet mønster for sølvsmeden og de 6 er helt sikkert givet til et bryllup, derefter igen i 1824 til et nyt bryllup.
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Barokbæger i sølv. Det befinder sig i USA, jeg har købt det på e bay så det kommer en af dagene. Bæger er lavet i Århus af en sølvsmed.
                  Det er lavet af Århussølvsmeden Anders Jensen Busted som er født 1714 og får borgerkab den 17. november 1749. Han dør 1768. Barobægeret er altså fremstillet mellem 1749 og 1768. Så langt så godt.
                  Det har ejerinitialer indgraveret - og det er det brudepar jeg er på udkik efter. Året er 1760 og brudens initialer følger hvad jeg forventede MND altså datter som det skal.
                  Brudgommen er JSSH - skal det evt. tolkes som JSS (for søn) H - stedbetegnelse? Eller måske er H efternavnet og dermed ikke et Søn navn?
                  Jeg ved at folketælling 1769 resulterede i 3.500 mennesker i Århus.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Bæger ankom idag. Jo den er god nok.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Grattis till den fina barockbägaren! Har du kommit någon vart med brudparet?

                      Comment


                      • #41
                        desværre har jeg ikke tid.
                        Eller desværre er måske ikke det rette ord. Sidste uge var konen & jeg på romantisk ferie i Krakow.

                        Comment


                        • #42
                          Det är väl det som kallas "balans i livet", så att alla aspekter i livet får utrymme.

                          Kanske firade ni silverbröllop..... (25 år som gifta)

                          Comment


                          • #43
                            Ja det gjorde vi - delvis.
                            Den 27. august blev vi gift i domkirken. Gengift - eller rettere velsignet. Domkirken havde lukkert - turisterne stod og ville ind, men der var lukket på grund af os. Klokkerne ringede, organisten spillede, kirkekoret sang, præsten holdt en personlig tale. Konens søstre græd.....hele det store udtræk. Da vi forlod kirken gennem kongeporten stod turisterne for at få et glimt af hvem som havde lukket kirken.
                            Champagne på plads foran kirken. 35 gæster til fest, de fleste deltog i kirken som var blevet ændret. Der var arrangeret stole til 40 personer ved altret. Så det blev en lille kirke i den store kirke (dom kirke)
                            Kirken var pyntet op - jo de havde gjort meget ud af os. Udover præsten og kirketjener, var der en ringer, en organist, et kirkekor, en som skulle afvise turisterne. Ja der var mange på arbejde den dag i kirken.
                            Vi havde en gourmet kok som lavede mad - lakseroulade med kunstnerisk placering på kæmpetallerkner. Kød fra Uruguay, hjemmebagt flutes med delikatesser - vin havde jeg selv skaffet oceaner af rød og hvid Villa Pucchini og en gammel sauternes til dessert. Og alt hvad dertil hører....... jo konen var tilfreds.
                            Ringene købte vi dog først i Krakow. Her i sidste uge, bryllupsrejse var det ikke, men ja...

                            Comment


                            • #44
                              Grattis!!! Det låter myckert festligt och romantiskt!

                              Fick ni några "Bryllupsgaver i sølv"?

                              Comment


                              • #45
                                Intet i sølv - sølv er min ting, ikke konens.
                                Vi ønskede os kun en ting - oplevelser. Det vil sige rejser, teater, bio, middage og lignende. Så det fik vi.

                                Comment

                                Working...
                                X