Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bryllupsgaver i sølv

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ja, Svenskt silversmide, båda delarna, gula och blå boken är riktigt bra böcker. Boken Silverstämplar från hela världen, skall du vara försiktig med. Den innehåller tyvärr massor av fel.

    Comment


    • #17
      Ja men jeg bruger den meget. fra hele verden - fordi den giver mig et overblik. Ved at søge i den fandt jeg ud af hvordan ØstrigUngarn stemplede - tyskland osv. Den gav mig en ide om hvordan jeg identificerer land. Hvordan stempel tradition er over lande.
      Og det er en vigtig viden at have.

      Bare i den danske trilogi er der næsten 10.000 stempler afbilledet. Vi har Rosenberg - vi har engelske stempler osv osv. Så selvfølgelig indeholder en verdensbog med nogle få stempler problemer. Men igen i forhold til ikke at vide noget - så er den også guld værd.

      Comment


      • #18
        Divis bok kan användas men som jag sade, FÖRSIKTIGT, och bara till att få en överblick. Dessutom fattas det massor av stämplar från den. Men om man använder andra böcker vid sidan om som t.ex. Tardy, går det an. Som du säger, bättre än ingenting.

        Comment


        • #19
          Tack för boktipsen!!!

          Återkommer med den andra bägaren lite längre fram.

          Comment


          • #20
            Petter Bergman Skänninge verkade mellan 1739 - 1754 änkan stämplade fram till 1757.

            Mvh

            Comment


            • #21
              Ostämplad supbägare med nytt ben

              Här kommer min andra "bröllopsbägare". Den ska vara i silver, men utan stämplar vet man ju inte säkert. 12 cm hög.

              Initialerna tillhör i alla fall en man och en kvinna.

              Benet och foten är inte nog inte original. De har en blankare "vitare" nyans än själva bägaren. Är det en amatör som reparerat bägaren måntro?

              Tyvärr fick jag ingen bra bild på insidan, men den är förgylld och i botten ser man ett runt område utan förgyllning, där det nya benet är ansluter in i bägaren.

              Baksidan har en annan dekor, tyvärr misslyckades den bilden också. Det ser ut som ett O med blad på och rosetter upptill och nertill.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Sølv er det - det er jeg sikker på. Initialer er ikke lavet af samme person som har dekoreret. Ihvertfald ikke i samme arbejdsgang.
                Jeg tror som du at stilk er fra en anden ting. Foden ser også ud til at være gammel.
                Hvordan de 3 ting hører sammen ????

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av hose Visa inlägg
                  Hvordan de 3 ting hører sammen ????
                  Jag förstår inte riktigt frågan

                  Såg tre liknande bägare i Auktionsverkets katalog för dagens stadsauktion. De verkar inte heller vara märkta. Objekt 8788. http://www.auktionsverket.se/dbk/rdb...id=32430&snr=0
                  Last edited by Rosa; 2010-02-01, 12:56.

                  Comment


                  • #24
                    fod stamme og culpa.
                    Culpa ser ud til altid at have haft en fod/stamme.
                    Så det jeg mener er at jeg ikke helt ved hvordan de oprindelig har været. Udgør de en enhed, eller er de senere sat sammen. Måske en anden har en ide.

                    Comment


                    • #25
                      Några detaljbilder, mer eller mindre skarpa.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Förklaringen att den saknar stämplar beror troligtvis på att den har reparerats eller kompletterats. Jag tror att som Du skriver Rosa att fot och ben är senare och monterat på en gammal bägare utan fot, som ägarna har velat piffa upp till det senaste kanske i samband med ett bröllop mellan ANS och EBD. Mycket allmogesilver saknar förövrigt stämplar eller är helt ostämplat eftersom mycket av det som tillverkades åt allmogen inte var stämpelpliktigt.
                        Last edited by Kaptenen; 2010-02-03, 23:12.

                        Comment


                        • #27
                          Tack för ditt bidrag Kaptenen. Det enda jag inte hålle med om är att den från början var benlös, där är jag mer inne på Hoses linje. Det gamla benet har gått sönder och man har satt på ett nytt.

                          Comment


                          • #28
                            Men varför inte då använda det gamla benet? Du ser ju färgskiftningen mellan fot/ben och cuppa.

                            Hose nämner också att gravyren av initialerna inte är gjord samtidigt som den övriga dekorationen och det håller jag med om. Placeringen av initialerna känns som den sitter alldeles för långt ner. Cuppans blom, medaljong och rosettgravyr är gustaviansk. Foten snarare empire. Jag tycker att jag kan se att cuppans botten är uthamrad från att ha varit slät till att bli rundad på den första av de nya bilderna.

                            Comment


                            • #29
                              Ja, det kanske är som du säger. Man verkar i alla fall ha gjort ett ganska stort ingrepp där fot och kupa möts. Lutningen på benet är kraftig så det känns som man tagit sig några supar bara man tittar på bägaren.

                              Comment


                              • #30
                                Mine sup bægre tidligere i denne tråd er af sammen mester, men dekorationen er ikke helt ens. Bort er lidt forskellig. Nu er der et par på tradera. Deres dekor er heller ikke helt ens. Sælger siger at de er lavet af samme mand.
                                Köp och sälj Svenskt silver enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                                Gad vide om det "er standard" at dekor varierer?

                                Comment

                                Working...
                                X