Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sheffield plate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Vad indikerar att karen skulle vara OSP? Det visas inga stämplar eller finns inga. OSP är oftast stämplat. Dessutom har föremålen genombrutna prydnader. Så gjorde man inte med ett OSP-föremål. Orsaken var den, att kopparen skulle ha synats i kanten och det var mycket svårt att "gömma" det. Kopparkanten gömdes vika vikning eller med att löda en silvertråd på den.

    Saltkaren är av senare tillverkning och elektrolytiskt försilvrade. Från England är de, den saken är ganska klar, nämligen kopparen lyser i foten.

    Comment


    • #62
      Så var han heldig. Kobber som basis og med sølv. Barok skål - og den er slidt i alle kanterne. Lyseslukker er formentlig original. Saks er i messing. Saksen er gammel og lavet helt rigtigt. Men ikke oprindelig tilhørende. Der mangler en dryp krave. Men sandwich konstruktionen er klart tydelig.
      Bifogade filer

      Comment


      • #63
        Den här tråden tycks leva för evigt :-)))

        Så vi så, men stämplar bästa hose ,stämplar. OSP är oftast stämplat. Visserligen finns det en kort period innan OSPs framställningen slutar före c. 1840, när det inte stämplades, men du anser att ditt föremål är i barock, då skall den vara stämplad för vi är då inne på 1700-talet. Jag är inte OSP-övertygad...ännu. Det kan lika gott vara ett senare engelskt elektrolytiskt försilvrat kopparföremål i nybarock. Varför är kanten inte bockad eller försedd med en lödd silvertråd? OSP-föremål har inte en obockad/ointäckt kant. Visa bättre förstoringar av kanterna.

        Comment


        • #64
          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          Så vi så, men stämplar bästa hose ,stämplar.... men du anser att ditt föremål är i barock........Varför är kanten inte bockad eller försedd med en lödd silvertråd?.
          Tak - når jeg siger barok så mener jeg selvfølgelig ikke barok fra tiden, men at skålen er i ligeknækket barok form. Den type laves stadig. Det kunne jeg godt have været tydeligere med.
          Skålen er revnet i knæk. Det gor at vi kan se konstruktionen. Og det har jeg faktisk prøvet at vise på et af billederne, jeg prøver med et udsnit.
          Desværre er den ikke stemplet.
          Bifogade filer
          Last edited by hose; 2012-11-04, 07:51.

          Comment


          • #65
            Igen et ustemplet stykke. Georg III kaffekande. Den er bare så lækker. Der er indsat en massiv sølvplade for at kunne gravere ejerinitialer. Det er ikke sket. På ydersiden kan man ane lodning, men indvendig er den tydelig. Op se hvordan der er loddet en sølvtråd på kant af tud - så man ikke ser kobber.
            Bifogade filer

            Comment


            • #66
              Saltkar1 1805 ca købt på Guernsey
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Så er jeg hjemme igen og kan redigere billeder.
                Bifogade filer

                Comment


                • #68
                  Ja Sheffield Plate men inte Old Sheffield Plate. De runda trådarna i korgens flätverk kan inte göras med OSP metoden.

                  Comment


                  • #69
                    Ja den er svær. Men her er mit seneste fund. En plade graveret på begge sider med scene fra en hønsegård.
                    14 gange 18,5 cm - men den er graveret på begge sider - hvorfor?
                    Jeg har selv 2 teorier.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X