Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sheffield plate

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Seymor B. Wyler bekräftar visserligen i The Book of Sheffield Plate att Askews stämpel registrerades 1828 och visar en oval stämpel med texten T Oldham Maker Nottingham registrerad 1860, men sedan dyker en stämpelbild upp på ett annat ställe där det står att det ofta står 1826 på föremål tillsammans med Oldham.

    Att Oldham använder en stämpel med Askews namn i borde vara den första han använder efter att ha övertagit den äldre släktingens verkstad, sålunda före 1860, då han registrerar stämpeln i oval.
    Bild 1 Bild från Frosts bok
    Bild 2 t v Stämpeln i oval registrerad 1860 enl Wyler
    Bild 3 t h Oldham Makers stämpeln som ställer till med problem då den förekommer tillsammans med 1826 (sålunda före Askew).

    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2010-01-19, 17:13.

    Comment


    • #17
      Jaha, så blev även den saken (stämpeln) klar, tack för det Kaptenen. Alltid framkommer något nytt på detta område.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
        Troligen 1 1/2 pint tillverkat i slutet på 1700-talet och Old Sheffield Plate.
        Yep Lauritz beskriver som 1700/1800 og siger ikke mere. Bægeret gik for 500SEK og det havde jeg gerne betalt, men dertil kom omkostninger samt transport og så syntes jeg ikke længere at det var noget.
        Men billeder er rigtig god til at illustrere - slid, kobber og samlingen.

        jeg ser at der er bid i tråden. Så jeg vil tage billeder til sektion 2 af denne - more to follow.

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
          En anna sak är tyngden på föremålet, ett silverföremål är klart lättare än ett t.ex försilvrat mässing-/koppar-/nysilverföremål. Din bricka är tung säger du. Vilken är din slutsats?.
          Tack för ännu ett informativt svar Qrt.S!
          Min slutsats är att min bricka är elektrlytiskt försilvrat järn. Anledningen till detta är att jag inte kan se någon koppar eller mässing som kikar fram på dekoren där försilvringen blivit lite nött. Undermetallen ser mer ut som järn. Sedan är ju som sagt brickan riktigt tung.

          Vad gäller lödda och bockade kanter, skulle det vara intressant att se bilder brevid varandra på hur detta ser ut som referens.

          Mvh Simco

          Comment


          • #20
            Formålet med OSP var at spare penge på materialet. Prisen på at lave en ske var i arbejdsløn mindre end metalværdien. Sølv kostede 30 gange mere end kobber. Sølvsmede blev derfor udsat for konkurrence. unfair konkurrence syntes de selv.
            OSP kunne ikke stemple som sølv (Lion passant) men valgte stempler som illuderede at det var "sølv".
            OSP var altså konkurrencemæssigt et hit. Jeg ved 2 ting som sølvsmedene gjorde - udover at håndhæve stempelforskrifterne.
            De udviklede nye mønstre - deep cut gravering. OSP kunne sagtens graveres - i overfladen. Overfladen var sølv, men graverede man dybt så kunne man se kobber.

            Her er et eksempel - fiskespaden er dansk. Der er i sølv og fremstillet 1799.
            Bemærk hvor dybt der er graveret - det er massivt sølv.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Nej simco, nu gick du på en nit. Undermetallen i din bricka är ytterst osannolikt järn utan mest sannolikt är undermetallen i legeringen ……..Läs så ser du vad undermetallen är när du kommit till slutet.
              Tredje avsnittet i kapitlet "nysilver"/försilvrat.

              När man i början försilvrade elektrolytiskt var som tidigare berättat undermetallen koppar eller mässing. Koppar närmast i England, mässing i övriga Europa. Men, nu uppstod problemet som du kan se från bilderna. Som berättat, är den elektrolytiskt anbringade silverhinnan mycket tunn. Silver har dessutom en tendens att oxidera och bli svart. Ja folk säger oxidera för att de tror att silvret regerar med luften och då med syret, men så är det inte. Det heter på riktigt att silvret sulfiderar för svärtan uppstår med reaktionen av svavlet i luften. Ähhhh. Nu kom jag av mig igen....

              Alltså man ville naturligtvis putsa bort det svarta ytskiktet och få silvret att blänka som det skall. Men efter upprepade putsningar, började det lysa gult (mässing) eller som du ser från bilderna rött (koppar) igenom. Man hade polerat igenom silvret och träffat på undermetallen. Det ser då för j_vligt ut, tänkte man och åtgärdade saken med att hitta på legeringen nysilver/alpacka. Den består av ca. 60% koppar, 20%nickel, 20%tenn och ibland av ytterligare 5%antimon. Märk att jag sade CIRKA!

              Och vet du vad. Denna legering är helt silverfärgad. Va fint tänkte man, nu syns inte slitaget för silverskiktet och legeringen har samma färg. Min hypotes är att därför sammanblandades begreppen försilvrat och nysilver att betyda samma sak, vilket inte är fallet av redan berättad orsak.

              Din bricka är av försilvrat nysilver med 99,9999999% säkerhet. Så blev även denna sak klarlagd.

              Comment


              • #22
                Som sølvsmed kunne man også spare på materialet. Dette eksempel er en sukkertang Augsburg 1810. Bemærk det lette look - den vejer 33 gram - havde den været massiv istedetfor filigran så..
                Filigran kunne man ikke lave i OSP det vil kun give ene røde kobberkanter.
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                  Nej simco, nu gick du på en nit. Undermetallen i din bricka är ytterst osannolikt järn utan mest sannolikt är undermetallen i legeringen ……..Läs så ser du vad undermetallen är när du kommit till slutet.
                  Tredje avsnittet i kapitlet "nysilver"/försilvrat.........

                  Din bricka är av försilvrat nysilver med 99,9999999% säkerhet. Så blev även denna sak klarlagd.
                  Bra att få det klarlagt, detta är en djungel för mig som inte är riktigt insatt i metaller och legeringar. Tur att det finns hjälpsamma vetare som orkar förklara.

                  Din sockertång, Hose, är riktigt fin. Har sett en del smycken och broscher i filigran. När började man använda denna teknik?

                  Comment


                  • #24
                    Det var en bra fråga simco, "när började man använda filgran?" Svaret är, att i hedenhös . I utgrävningar i Troja som bedoddes för en 2000 år sedan, har man hittat smycken i filgran. Filigran är en urgammal teknik.

                    Att svara på frågor här och ställa dem sjäv är inte bara hjälpsamhet. Det fungerar åt bägge hållen. Du skulle bli förvånad om jag skulle berätta vad allt jag själv sett och lärt mig med att bara följa med vad som skrivs och sker på PES och andra liknande forum som t.ex. Antikprat.

                    Comment


                    • #25
                      Nattstake

                      Är denna stake Sheffield ?,känns mer som en tennlegering men jag är lite lur
                      Dammig var den också,såg jag inte i skumrasket igår kväll..
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Har den stämplar? Det oaktat så tror jag inte att den är OSP. Jag skulle säga att den är av en legering som kallas britannia och är eventuellt försilvrad.

                        Tvätta och polera upp det smutsiga eländet så får vi se. Britannialegeringen är till 93% tenn resten är antimon och koppar som lagts till för att göra tennet stabilare och hårdare. Som du minns nämnde jag, att det finns andra legeringar som kan försilvras. Britannia är en av dem.

                        Comment


                        • #27
                          Jag blir mycket osäker. Finns det en chans att det är två olika stakar som sammanfogats?
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                            Det var en bra fråga simco, "när började man använda filgran?" Svaret är, att i hedenhös . I utgrävningar i Troja som bedoddes för en 2000 år sedan, har man hittat smycken i filgran. Filigran är en urgammal teknik.

                            Att svara på frågor här och ställa dem sjäv är inte bara hjälpsamhet. Det fungerar åt bägge hållen. Du skulle bli förvånad om jag skulle berätta vad allt jag själv sett och lärt mig med att bara följa med vad som skrivs och sker på PES och andra liknande forum som t.ex. Antikprat.
                            Hedenhös och Troja ja, då kan vi börja snacka antikt

                            Får be om ursäkt till Hose om jag rört till din tilltänka dokumentationstråd om SP/OSP, med mindre angenäma föremål. (Jag lovar att inte lägga mig i bröllopsgåvetråden, förr än jag har något dito i silver att komma med.) Men tycker att denna tråd uppfyller kunskapen om SP mycket bra, och uteslutanden av andra föremål, med förklaringar om skillnaden.

                            Sticker i mellan Kaptenens stake med ett skrin, som jag fått efter min pappa. Här börjar ju metallerna stämma något sånär? Jag har ingen aning om var skrinet kommer ifrån ursprungligen, men jag vet att pappa gick till sjöss som 17-åring, och motivet för ju tankarna till Asien. Grundmetallen som lyser igenom är i alla fall koppar. Att det inte rör sig om OSP förstår jag men kan det röra sig om elektrolytiskt försilvrad koppar=SP? Ursäkta om jag har missat något igen. Det finns även en stämpel under som jag inte har någon aning om vad den betyder. Känns denna igen. Tack igen för svaren!

                            Mvh Simco
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Ursprungligen postat av Qrt.S Visa inlägg
                              Har den stämplar? Det oaktat så tror jag inte att den är OSP. Jag skulle säga att den är av en legering som kallas britannia och är eventuellt försilvrad.

                              Tvätta och polera upp det smutsiga eländet så får vi se. Britannialegeringen är till 93% tenn resten är antimon och koppar som lagts till för att göra tennet stabilare och hårdare. Som du minns nämnde jag, att det finns andra legeringar som kan försilvras. Britannia är en av dem.
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Jag blir mycket osäker. Finns det en chans att det är två olika stakar som sammanfogats?
                              Nu är den diskad,hoppas ingen nös
                              Nej,det är ingen rost utan bara gammal lort som nu är borta, men på bild nr 1 vid en liten skada kan man se kopparn skina igenom.Kan även se att det ärgat lite på en del ställen.(bild2)
                              Tycker inte den har rätta silverglansen ändå så jag vete sjutton vad det är,mer åt putsad tenn på något vis.
                              Vet inte om dessa hjälper oss mer.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Simcos drakskrin är tänkt till cigaretter och är som du skriver av elektrolytiskt försilvrad koppar. Motivet är drakar som "borde" jaga en pärla. Om draken som kinesisk symbol finns det oerhört mycket skrivet. Här är en början:


                                Jag tror att stämpeln föreställer en kinesisk djonk med bokstaven Y, som troligtvis är initialbokstaven i firmanamnet. Skrinet var säkert nytt när din pappa köpte det.

                                Comment

                                Working...
                                X