Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
    jag fotar genom ett skitigt fönster på kontoret
    Då är jag ännu mer imponerad av dina bilder! Ska prova den metoden.

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
      Då är jag ännu mer imponerad av dina bilder! Ska prova den metoden.
      fotar på rätt så nära håll
      med hög upplösning på bilden( stor bild)
      jobbar lite med den i ett program
      så jobbar jag, lycka till
      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

      Comment


      • #33
        Tack för fototipsen Lars H!

        Comment


        • #34
          Hallå naturvänner,
          Vet inte hur man räknar fåglar vid bordet, det är som att räkna bin utanför kupan. Från min horisont i norra Roslagen kan emellertid rappoteras följande besökande arter: rådjur, ekorrar, skogsmöss, räv, taxar, snöskator, nötväckare, nötskrika, talgoxe och hela bandet. Trastar av alla slag. Stjärtmes, förstås. Domherre sällsynt. En och annan fink. Och så höken, naturligtvis.

          Men så idag fick min fru syn på en hökliknade fågel som var lite större än feta koltrasten och brun/svart. Inget vitt eller randigt. Hon är säker på att det var en rovfågel. Vem vet, inte jag. So long..
          Last edited by Kim von Platen; 2010-02-07, 23:51.

          Comment


          • #35
            Har inget kort men är tvungen att tala om att idag kom Stenknäcken på besök! Koltrastarna som jagar bort de andra har inget att säga till om där, knäcken går bara emot dem så flyttar trastarna på sig, en riktigt tuff liten fågel! Har aldrig sett dem förut men i år har jag haft en otrolig mängd med olika fåglar, en hel flock Domherrar kommer bl a varje dag. Nu håller jag på och letar efter vad en gulgrön fågel kan vara, trodde det var en hämpling men det var det inte, något förslag?
            Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
              Har inget kort men är tvungen att tala om att idag kom Stenknäcken på besök! Koltrastarna som jagar bort de andra har inget att säga till om där, knäcken går bara emot dem så flyttar trastarna på sig, en riktigt tuff liten fågel! Har aldrig sett dem förut men i år har jag haft en otrolig mängd med olika fåglar, en hel flock Domherrar kommer bl a varje dag. Nu håller jag på och letar efter vad en gulgrön fågel kan vara, trodde det var en hämpling men det var det inte, något förslag?
              Hej Tingeling!

              Här får du två förslag på "gulgrön fågel"

              Först den som hos oss brukar förekomma i ganska stora mängder på hösten och våren, nämligen GRÖNFINKEN.
              Den något mindre gulgröna fågeln jag tänker på är GRÖNSISKAN.

              Det finns kanske fler men dessa två är ganska vanliga vid fågelborden.

              Bilderna är kanke inte helt rättvisa vad gäller färgen, tog bilderna ur en fågelbok som jag hade framme.

              Ha det gott

              Lars F
              Bifogade filer
              Last edited by Lars F; 2010-02-08, 18:40.
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #37
                Det är nog grönfinken jag var ute efter,tack Lars F!
                Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                Comment


                • #38
                  Likt PeterS bor jag i hyreshus och kan tyvärr inte ha något fågelbord, något jag verkligen saknar från den tid jag bodde på landet. Att ha fåglar nära in på knuten är en alldeles speciell lycka,. Inte minst för att man, i denna ovanligt kalla vinter, kan sitta inne i värmen och titta på dem.
                  Här vid havet är det gott om måsar o trutar, så det får bli några bilder på dem. De är oerhört vackra tycker jag, liksom alla andra av de vanligaste fåglarna. Men jag tror inte människor tänker på det – just för att de är ”vanliga”.
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • #39
                    Kul att du fick med lite måsfåglar Tina, bra bilder,
                    du har lite Skrattmåsar oxå kvar i vinter, gammal fågel i vinterdräkt
                    röda ben och näbb,
                    sedan är det Fiskmås och trutar i olika åldrar och vinterdräkter,
                    dessa dräkter kan vara svåra även för en van fågelskådare
                    Hirvi
                    SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                    Comment


                    • #40
                      Nog är skrattmåsen vacker med sin enormt lackröda näbb!
                      Och jag håller med dig, Hirvi, gällande trutarna. Sannerligen synnerligen svårt att bestämma dem när de är klädda så här Trots idoga konsultationer av min ypperliga bok lyckas jag inte alltid. Får nöja mig med att säga: "det är en trut"

                      Ska se om jag kan "smygmata" fåglarna som är på gården- utan att uppröra grannarna alltför mycket. Och kanske få några bilder på dem - fåglarna alltså

                      Comment


                      • #41
                        Hallå Tina, fanastiska bilder där nere i Belkinge. Isfritt förstås?
                        Nu undrar jag, vad är den där brun/svarta rovfågeln, ingen som vet?
                        So long...

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                          Hallå Tina, fanastiska bilder där nere i Belkinge. Isfritt förstås?
                          Nu undrar jag, vad är den där brun/svarta rovfågeln, ingen som vet?
                          So long...
                          Jodå, här är isfritt.....i alla fall i badkaret.
                          På havet - är isen ca 25 - 30 cm tjock och havet är fruset långt ut i skärgården. Det märkte vi tydligt när vi hade örnräkning den 30 januari.

                          Den fågel du undrar över är ju inte särskilt lätt att bestämma endast utifrån att den är brun/svart. Måhända det kan ha varit en sparvhök

                          Comment


                          • #43
                            Nu har det blivit en ny fröautomat
                            Så nu hoppas jag på lite förätare också
                            Bifogade filer
                            Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                            Comment


                            • #44
                              Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                              Nu har det blivit en ny fröautomat
                              Så nu hoppas jag på lite förätare också
                              En mycket bra fröautomat Lars.
                              Med tanke på alla fina bilder med olika fåglar du visat blir det säkert trångt vid automaten.
                              Lycka till, och visa gärna fler bilder.

                              Hälsning från "Stormesen och Lillmesen"

                              Ha det gott

                              Lars F
                              Bifogade filer
                              - - - - - - - - - -
                              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                              Comment


                              • #45
                                Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                                En mycket bra fröautomat Lars.
                                Med tanke på alla fina bilder med olika fåglar du visat blir det säkert trångt vid automaten.
                                Lycka till, och visa gärna fler bilder.

                                Hälsning från "Stormesen och Lillmesen"

                                Ha det gott

                                Lars F
                                Kanske skulle byta namn till "Surmesen" ?
                                Tyvärr inga fåglar utanför mitt fönster

                                Comment

                                Working...
                                X