Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    några till
    Bifogade filer
    Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

    Comment


    • #17
      Nötväckan, en av två fåglar som kan klättra upp och ner på en lodrät trädstam. Den andra är trädkryparen. På wikipedia står det att nötväckan är ensam om detta i Sverige. Men jag är skeptisk.

      Jättefina bilder! Tyvärr är det svårt (och förbjudet) att mata fåglarna från lägenhet. Så därför blir det bara bilder på vännerna. Suck!

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
        Nötväckan, en av två fåglar som kan klättra upp och ner på en lodrät trädstam. Den andra är trädkryparen. På wikipedia står det att nötväckan är ensam om detta i Sverige. Men jag är skeptisk.

        Jättefina bilder! Tyvärr är det svårt (och förbjudet) att mata fåglarna från lägenhet. Så därför blir det bara bilder på vännerna. Suck!
        Hej Peter!

        Du behöver inte vara skeptisk. Det är faktiskt bara Nötväckan som kan klättra nedför med huvudet före.
        Trädkrypare börjar alltid längst ner på trädstammen och klättrar i spiral uppåt när den söker föda i barken. När den synat färdigt kastar den sig ner till nästa träd och börjar sökandet på samma sätt.

        Visserligen ser man ofta olika mesar som hänger upp och ned men dom klättrar aldrig neråt med huvudet före som Nötväckan gör.

        Ha det.

        Lars F
        - - - - - - - - - -
        "För mycket av det goda är alldeles lagom."

        Comment


        • #19
          Jättefina bilder, Lars H!
          Det är så jag blir pigg på att fotografera fåglar, men tyvärr räcker digitalkompaktkameran inte till (tror att det heter så). Fotograferade en kråka som sökte lä i en buske med Östersjön i bakgrunden för en stund sedan, men när jag hade förstorat, beskuret bilden kunde man inte skilja kråkan från busken.
          Last edited by Polsson; 2010-01-31, 13:15.
          p-son

          Comment


          • #20
            Vi har celebert besök vid vår fågelmatning 3 stycken stenknäck bland alla grön- och bergfinkar. Gubben tog det här kortet genom köksfönstret.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              I morgon är det sista dag för fågelbordsräkning ”Vinterfåglar inpå knuten” som började den 29 januari och slutar den 1 februari. Jag räknade dom i dag på morgonen sju stycken små tiggare.

              Comment


              • #22
                Hallå fågelvänner i snöyran,
                Ni är verkligen proffs på att plåta fåglar, man måste väl ha ordentlig optik och stort tålamod.
                Tänkte bara komma med ett tips för fågelbordet. När koltrasten käkat upp alla rönnbär, havtonsbär och äpplen är det hög tid att komma med en hjälpande hand. Russin tänkte jag och laddade en sådan där automat för nötter med russin. Succé. So long...

                Comment


                • #23
                  Blåmes
                  Bifogade filer
                  Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                  Comment


                  • #24
                    Åkte under helgen ut för att räkna fåglar vid mitt fågelbord. Men det måste vara blyga rackare där ute för inte en endaste en visade sig den här helgen! Smygätit måste de i alla fall ha gjort för antalet frön hade minskat!
                    Söffe

                    Comment


                    • #25
                      Svartmes
                      Bifogade filer
                      Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                        Svartmes
                        Entita bör det nog bli Lars
                        Hirvi
                        SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                        Comment


                        • #27
                          Efter koll i fågelboken måste jag erkänna att du har rätt
                          Fast det tar emot
                          Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Lars H Visa inlägg
                            Efter koll i fågelboken måste jag erkänna att du har rätt
                            Fast det tar emot

                            Hirvi
                            SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                            Comment


                            • #29
                              Inspirerade av Lars H:s fina bilder har vi äntligen hängt upp en fågelmatare i häggen, väl synlig från köksfönstret. Vilken underhållning man får. Förutom de vanliga: Pilfink, talgoxe, blåmes, grönfink och koltrast har vi även haft besök av nötväcka, nötskrika, domherre och steglits idag!!! Domherren var ett kärt återseende men steglitsen har jag aldrig sett förut.

                              Vi öppnade fönstret försiktigt för att fotografera, men vips var de försvunna, utom den feta koltrasten som äter äpplen som vi satt fast på en bräda.

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                                Inspirerade av Lars H:s fina bilder har vi äntligen hängt upp en fågelmatare i häggen, väl synlig från köksfönstret. Vilken underhållning man får. Förutom de vanliga: Pilfink, talgoxe, blåmes, grönfink och koltrast har vi även haft besök av nötväcka, nötskrika, domherre och steglits idag!!! Domherren var ett kärt återseende men steglitsen har jag aldrig sett förut.

                                Vi öppnade fönstret försiktigt för att fotografera, men vips var de försvunna, utom den feta koltrasten som äter äpplen som vi satt fast på en bräda.
                                jag fotar genom ett skitigt fönster på kontoret
                                Att man får va som man är,när man inte blev som man skulle...

                                Comment

                                Working...
                                X