Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fågelfråga

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Väckarklocka--

    Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Glömde....
    Jag undrar om det inte är just nötväckan du refererar till som terrorist vid matbordet, och inte trädkryparen.
    Här bild på nötväcka.
    Hallå,
    Naturligtvis.. so long
    Kim

    Comment


    • Första maj! Då måste det väl vara vår?
      Ett hopp och dyk får illustrera den våryra glädjen
      Bifogade filer

      Comment


      • Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
        Första maj! Då måste det väl vara vår?
        Ett hopp och dyk får illustrera den våryra glädjen
        Hallå Tina,
        Man får leva på hoppet. Tack för fina bilder. Visst är det våren...men rödhacke blir jag nog aldrig..
        So long¨
        Kim

        Comment


        • Det är längesedan jag lade in fågelbilder, senast var det maj. Här kommer en liten oktoberfågel, Sveriges minsta, som lyckas fånga en munsbit i passande storlek.
          Bifogade filer

          Comment


          • Vilket fiske...

            Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            Det är längesedan jag lade in fågelbilder, senast var det maj. Här kommer en liten oktoberfågel, Sveriges minsta, som lyckas fånga en munsbit i passande storlek.
            Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
            Det är längesedan jag lade in fågelbilder, senast var det maj. Här kommer en liten oktoberfågel, Sveriges minsta, som lyckas fånga en munsbit i passande storlek.

            Hallå Öland.
            Eller var det på fastlandet? Oktober eller december? Härligt att du inte släpper tråden som i ditt senaste bild ser ut som en lina. Gillar fågelplåtare. Det är väl en kungsfågelsångare?
            So long
            Kim

            Comment


            • Inte Öland. jag bor i Karlskrona och bilderna på kungsfågeln (inte kungsfågelsångare) är tagna på Torhamns udde, där Karlskrona Ornitologiska Klubb har en av sina ringmärkningsstationer.
              Det är ett tunt spindelnät man ser på bilderna och fångsten är den lilla som har gjort nätet, dvs en spindel i miniformat. Kungsfåglarna älskar dessa små delikatesser, knapp synliga för mänskligt öga (inte bara på fotona utan i verkligheten också). Tyvärr mister bilderna mycket av sig ursprungliga skärpa eftersom man måste minska storleken betydligt för att lägga upp dem här.

              Närslutna bilder denna gång är definitivt synliga . Jag brukar varje sommar ha ett speciellt tema, dvs jag inriktar mig på att fotografera EN fågelart i stor utsträckning. Det blir måååånga bilder (förutom tusentals av andra motiv) men det är inspirerande att koncentrera sig på en art och man lär sig mycket av deras rörelsemönster och beteende. I år har fokus varit på gråhäger, som jag tycker är väldigt vackra fåglar och ganska mäktiga när de flyger.
              Bifogade filer

              Comment


              • Tack Tina för Dina roliga och fina bilder av Gråhägern, i luften ser den ju
                helt tyngdlös ut (speciellt andra bilden, helt underbar) men i inbromsningen
                när den landar ser man ju att det inte stämmer, inte helt lätt att få stopp på
                "ekipaget".

                Comment


                • Till jul bör man ta ett rejält bad. Ju mer plask, desto bättre
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • Vigg eller bergand...

                    Hallå Tina,
                    Trevlig påminnelse om årets bad. God Jul förresten. Vigg eller bergand?
                    So long
                    Kim

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                      Hallå Tina,
                      Trevlig påminnelse om årets bad. God Jul förresten. Vigg eller bergand?
                      So long
                      Kim
                      Är ju helt klart hur Vig som helst denna............

                      Comment


                      • Årets första fågelbilder blir på fjällvråk, som jag tog i oktober. då hade jag glädjen att se åtta av dessa härliga "rovisar" födosöka på ett fält. Jag stod där i över en timme och bara njöt av fåglarna - och tillvaron. Flera av vråkarna hade tur och fick tag i sorkar och möss, välbehövlig proviant och energi inför flytten över Östersjön.
                        På sista bilden har jag låtit leklusten ta över. Det händer ibland
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • Januaribilder.
                          Det gäller att vara på alerten när det "regnar manna från himlen".
                          För några dagar sedan, den ENDA soliga dagen på evigheter, tog jag en promenad tillsammans med ett par kameror. Jag hade lite tur: ett par kom för att mata måsfåglarna och jag var på perfekt avstånd för att kunna fotografera. När jag själv har lite mat med mig och samtidigt som jag kastar ut maten skall försöka hinna ta foton, blir det inte optimalt. Men denna dag fick jag ett antal bilder utan problem. Njutbart med både solen och fåglarna
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Norska örnar

                            Under min resa med Hurtigruten för en dryg månad sedan blev det, förutom "rena" naturbilder även en hel del foton på fåglar jag såg där jag stod (från arla till särla) på översta däcket på fartyget. Jag är bortskämd med att här hemma se havsörn väldigt ofta - men att se dessa mäktiga fåglar i de norska fjordarna, med de majestätiska bergen som bakgrund, var en fantastisk upplevelse.
                            Här kommer två av de jag såg. Den första har bomaterial i klorna och flög över fjorden och försvann i de dimmiga blå bergen. Den andra är fotograferad i Trollfjorden och hade envis uppvaktning av ett par trutar. Örnen smälter väl ihop med bergets vackra färger.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • Helt otroliga bilder..

                              Kan inget om fåglar men hamna på denna tråd av en tillfällighet, men helt otroliga bilder du tar Tina. Jag som har fullt upp med att ta skarpa bilder på en Lergök.

                              Comment


                              • Andas...

                                ...ta´t mä ro. Här kommer lite andrum från stressen.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X