Sidan 93 av 100 FörstaFörsta ... 43 83 90 91 92 93 94 95 96 ... SistaSista
Resultat 921 till 930 av 999

Ämne: Fågelfråga

Seniormedlem TinaSands avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Jo, jag föstod mycket väl vad du åsyftade med din bild, Polsson. Jag skulle bara försöka vara lite rolig.
    Med pensionsålderns närmande sig i ilfart vore det inte så dumt men snabbt tillskott i statskassan - och den egna, så man kan klara livets nödtorft.
    Fast....kanske kan man bli simlärare?

Allmogen lergodssamlare Polssons avatar
    Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Jo, jag föstod mycket väl vad du åsyftade med din bild, Polsson. Jag skulle bara försöka vara lite rolig.
    Med pensionsålderns närmande sig i ilfart vore det inte så dumt men snabbt tillskott i statskassan - och den egna, så man kan klara livets nödtorft.
    Fast....kanske kan man bli simlärare?
    Och det fattade inte jag!
    p-son

Reg.datum
    maj 2007
    Ett första litet tecken på att sommaren lider mot sitt slut är vadarna som flyttar från nordligare nejder. De rastar här nere hos oss och häromkvällen njöt vi av ett litet gäng blandade vadare som åt frenetiskt i strandkanten. De är vackra också innan de landar på matplatsen; kustsnäppor, myrspov och en spovsnäppa får bli aftonens bidrag.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      

Reg.datum
    feb 2008
    Citat Ursprungligen postat av TinaSand Visa inlägg
    Ett första litet tecken på att sommaren lider mot sitt slut är vadarna som flyttar från nordligare nejder. De rastar här nere hos oss och häromkvällen njöt vi av ett litet gäng blandade vadare som åt frenetiskt i strandkanten. De är vackra också innan de landar på matplatsen; kustsnäppor, myrspov och en spovsnäppa får bli aftonens bidrag.
    Tackar så mycket för aftonens bidrag,Tina! Härligt med bilder av flygande fåglar, men med tanke på att ingen av de förevisade syns i Trelleborgs-trakten, duger det även med strandgående.
    p-son

Härliga vadarbilder!
    Hirvi
    SVERIGE är en del av LIMMARED! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

Reg.datum
    maj 2007
    Samma dag som sländorna solade sig på elstängslet, hade jag glädjen att på relativt nära håll skåda en havsörn. De är så imponerande och pampigt mäktiga. Lika härlig känsla varje gång jag ser dem på nära håll.
    Någon timme efter havsörnen gladde mig tvenne glador genom att under en lång stund glatt glida över mig. Jag höll på att dratta baklänges när jag skulle fotografera dem, då de stundtals var rakt ovanför mig. Det var också en härlig känsla att med huvudet maximalt böjt se hur de tittade rakt ner på mig.

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Tina, och andra fågelfrågare
    Fina bilder, man ramlar baklänges. Gladan är vackrare än örnen, men sällsynt på våra breddgrader.
    En örn ser vi varje dag, ibland två samtidigt, men igår kunde vi räkna till sex. Dom flög lågt över tallarna
    och cirklade runt, runt.
    Vad var det dom sysslade med? Två var lite större och resten mindre. Det är väl ganska ovanligt att havsörnar
    lyckas föda upp fyra ungar? Kul om någon har en hypotes.
    So long...

Reg.datum
    maj 2007

Veckans luftstrider

Citat Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå Tina, och andra fågelfrågare
    Fina bilder, man ramlar baklänges. Gladan är vackrare än örnen, men sällsynt på våra breddgrader.
    En örn ser vi varje dag, ibland två samtidigt, men igår kunde vi räkna till sex. Dom flög lågt över tallarna
    och cirklade runt, runt.
    Vad var det dom sysslade med? Två var lite större och resten mindre. Det är väl ganska ovanligt att havsörnar
    lyckas föda upp fyra ungar? Kul om någon har en hypotes.
    So long...
    Håller med om att den röda gladan är vackrare än havsörnen. Graciös medan örnen är mäktig.
    Så till dina frågor: örnarna som flög över tallarna cirklade antagligen runt på uppvindarna för att få höjd. (Eller kanske de bara njöt av dagen?) Havsörnen lägger vanligtvis 1-3 ägg men det är inte ovanligt, att unga örnar samlas och då från olika kullar, så det var säkert örnar från olika "familjer" som du såg.

Det är alltid lika fascinerande att se fåglar bråka med varandra. I veckan blev jag åskådare till två luftstrider; Den första mellan en kråka och en sparvhök. Kråkan var mäkta förtretad över den lilla hökens intrång i dess luftrum. Den andra bataljen var mellan en duvhök och en sparvhök och i vissa ögonblick såg man inte var den ena fågeln ”slutade” och den andra ”började”, för det blev lite närkamp med fjäderkänning.
    Tyvärr ägde båda händelserna rum på ganska långt avstånd – lite för långt för att få riktigt bra foton. Trots det kan man ändå bilda sig en uppfattning om intensiteten, tycker jag.

Idag har väderguden tänt strålkastaren igen, efter gårdagens blöta mörkläggning, så det får bli en promenad i den härliga septemberlördagen.

Reg.datum
    feb 2008
    Kan konstatera att flygflottiljen i Blekinge fortfarande är aktiv. Fina bilder, Tina!
    p-son

Så fina bilder har ni upplagt här. Jag gratulerar.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •