Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Luffarslöjd

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Här kommer lite utan närmare presentation.
    Bifogade filer

    Comment


    • #17
      Lite mer. Får skriva några ord i efterhand om så behövs.
      Bifogade filer

      Comment


      • #18
        "Nu får vi ut och leta lite mer luffarslöjd/trådtjack. Tråden kan ju inte ta slut här. "Det var intressant text om falskmyntare i Stockholm, Simco! Tänk vad snabbt Pesarna
        reagerar. Du hann knappt skriva sista bokstaven i ditt inlägg förrän Ulferic levererade flera luffararbeteobjekt och det tackar vi honom för.

        Stämmer uppräkningen nedan på arbetena?
        Visp, brödnagg, strykjärns- samt gryt/pann-underlägg, durkslag, fat, potatismosare, fat och tidningshylla?
        Last edited by Polsson; 2010-01-26, 14:43.
        p-son

        Comment


        • #19
          Här kommer min luffarslöjd, ett minne från den tid mina föräldrar bodde i Kungshagen, Hällesta. Den har spår av spissvärta eftersom den alltid stod vid sidan av vedspisen. Nu står den vid sidan av elspisen.
          Min mor fick den, någon gång i mitten av 40:talet, av en vägvandrare för (troligtvis) ett mål mat.
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Kolmårdstrollet Visa inlägg
            Här kommer min luffarslöjd, ett minne från den tid mina föräldrar bodde i Kungshagen, Hällesta. Den har spår av spissvärta eftersom den alltid stod vid sidan av vedspisen. Nu står den vid sidan av elspisen.
            Min mor fick den, någon gång i mitten av 40:talet, av en vägvandrare för (troligtvis) ett mål mat.
            Så intressant bakgrundsfakta som du, Kolmårdstrollet, har till ditt grytunderlägg, har jag inte till dessa två vilka förefaller mer eller mindre oanvända eftersom någon spissvärta inte är synlig för blotta ögat. Var de kommer ifrån, vet jag inte.
            Bifogade filer
            p-son

            Comment


            • #21
              Vilken kavalkad av vackra trådtjacksföremål Ulferic!
              Gillar särskilt fatet med bård á la greque. Ditt strykjärnsunderrägg verkar vara släkt med mitt.

              Kul att även Polsson och Kolmårdstrollets grytunderlägg verkar vara besläktade.

              Nu får man hålla ögonen öppna efter fler trådtjacks objekt när man är ute och handlar, brukar ha en förmåga att ligga i lådor har jag märkt, så att vi kan fylla på tråden.

              Comment


              • #22
                Eftersom jag tänker på PES när jag är på loppisrunda hittade jag det här underlägget idag. Dessutom, som det påpekas i föregående inlägg, i en låda på golvet!
                Söffe
                Bifogade filer

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                  Eftersom jag tänker på PES när jag är på loppisrunda hittade jag det här underlägget idag. Dessutom, som det påpekas i föregående inlägg, i en låda på golvet!
                  Söffe
                  Luffartråden är en tråd som heter duga tack vare sådana PES:are som du, söffe. Intressant det som många skriver, att man har ögonen öppna på loppisar för sådant som presenteras på PES och som man inte såg tidigare.
                  Jag själv är likadan.
                  p-son

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av söffe Visa inlägg
                    Eftersom jag tänker på PES när jag är på loppisrunda hittade jag det här underlägget idag. Dessutom, som det påpekas i föregående inlägg, i en låda på golvet!
                    Söffe
                    Fint underlägg Söffe!
                    Snällt att tänka på oss.
                    Det är bra att vi vet var vi ska leta efter dem!

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av Ulferic Visa inlägg
                      Lite mer. Får skriva några ord i efterhand om så behövs.
                      Det är möjligt att det är samme luffare, eller åtminstone en kollega i ämbetet, som förfärdigat denna skål, på en grund av ett fat från Utschneider & Compagnie, Sarreguemines, strax före förra sekelskiftet.
                      Fint som snus, tänkte väl vagabonden.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Den här i mitt tycke rätt tjusiga stolen som jag köpte en gång på någon loppis, och andra föremål jag sett finurligt tillverkade av ölburkar, tänker jag på ibland som en mera nutidens "luffarslöjd". Men kanske har de tillverkats mer industriellt? Någon som vet?
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Curious Visa inlägg
                          Den här i mitt tycke rätt tjusiga stolen som jag köpte en gång på någon loppis, och andra föremål jag sett finurligt tillverkade av ölburkar, tänker jag på ibland som en mera nutidens "luffarslöjd". Men kanske har de tillverkats mer industriellt? Någon som vet?

                          Hejsan.

                          Jag delar din åsikt till fullo. Jag har haft några olika stolar i min ägo och här i Umeå så var det människor med olika problem, om vi säger så, som gjorde dessa alster. Jag ångrar djupt att jag inte har någon kvar.

                          Mvh/Urban

                          Comment


                          • #28
                            Hallå Pålle, Tittade på tråden och ångrar att jag inte...
                            Undrar, hur var det egentligen med luffararbeten? Var det inte
                            en fabriksmässig produktion? Eller som med fiskarna som knöt garn
                            och andra skickliga yrkesmän en gång i tiden, dom var blinda eller
                            allvarligt synskadade. Det där med att synen sitter i fingrarna. Vem vet?
                            So long...

                            Comment


                            • #29
                              Riktigt likt Gidens både vad gäller trådarbete och majolikaassiett, men denna är i från
                              Villeroy & Boch, Schramberg (1883- 1912) och stämplarna är förvillande lika.

                              Det som skiljer verkar vara att min är doppad i silverfärg, för att skyddas mot rost.

                              Diametern är ca 24 cm utan hänklar.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #30
                                Räknas dett här som "luffarslöjd" också?


                                /Urban

                                Comment

                                Working...
                                X