Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Wächtersbacher Keramik, Wächtersbach, Brachttal-Schlierbach, Tyskland

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Dokumentation: Wächtersbacher Keramik, Wächtersbach, Brachttal-Schlierbach, Tyskland

    Blev ett kort loppisbesök idag. Bl.a. köptes denna skål. Båtformad. Största längd 28 cm. Antagligen flintgods. Skålens "spant" har räfflor i godset vilket inte syns på bild. Mönstrad botten. Märkningen i botten är: Sködfomat märke med två sträck. Bokstäverna FNDL. Siffrorna 2685/3. Vet någon vem som tillverkat. Är det bikupan eller någon annat märke. Tyvärr lite suddig bild.
    Bifogade filer
    Last edited by Kaptenen; 2012-03-06, 12:20.

  • #2
    Det är nog någon av alla bikupe-wannabees (oj, vad vitsigt!)

    Comment


    • #3
      Vad är bikupan?? Tycker skålen är trevlig oavsett tillverkare. Passar bra som fruktskål.
      Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

      Comment


      • #4
        Bikupan är egentligen en vapensköld med två tvärstreck som Wien-fabriken hade. Men det var äkta fältspatporslin...Egentligen Österrikes vapensköld.

        Comment


        • #5
          Jaha, det hade jag ingen aning om.
          Mitt arbete är så hemligt att jag inte själv vet vad jag gör

          Comment


          • #6
            Det är som du skriver Peter en look-a-likare. Har en viss svaghet för dessa genombrutna skålar och annat. Brukar köpa när priset är passande. Har varit bortrest och inte kunnat svara förrän idag.

            Comment


            • #7
              På första bilden såg det ur som Max Roesler, Rodach (Men han har ju en annan stämpel). Så visst finns det en del att välja på...

              Comment


              • #8
                Jag tror på en felstavad förkortning av Poland. Kommer inte mycket av denna typ från Gamla östtyskland och Polen?

                Comment


                • #9
                  FNDL? Det var fanska mycket fel i den förkortningen... Nej, jag tror nog att Böhmen/Mähren kan vara rätt område.

                  Comment


                  • #10
                    Jag läste PNDL

                    Comment


                    • #11
                      Ursprungligen postat av Peter S Visa inlägg
                      FNDL? Det var fanska mycket fel i den förkortningen... Nej, jag tror nog att Böhmen/Mähren kan vara rätt område.
                      Och det var fanska mycket fel i min stavning också...

                      Comment


                      • #12
                        Har tydligen skapats ett nytt ord. Jag är fanska säker på att det står FNDL. Och Peter är fanska säker på att Böhmen/Mähren är ursprunget. Polen är E.B: fanska säker på att det är. Vem fan ska man tro på.

                        Comment


                        • #13
                          Skrev du inte det med flit Peter?

                          Lita och lita, mitt inlägg var bara ett i debatten, har sett ett otal sådana här genombrutna saker märka GDR

                          Comment


                          • #14
                            Det stämmer E.B. tror jag har en med GDR i botten. Ville bara skämta lite med er och använde felstavningen som en liten lustifikation.

                            Comment


                            • #15
                              Tror ni att jag skriver fel med flit, när det kan göras automatiskt?
                              Menade naturligtvis fanskapet. Eller var det bara något som surrade i bakhuvudet?

                              Jag brukar läsa igenom mina svar innan jag klickar på "posta", men ibland klickar det.

                              Comment

                              Working...
                              X