Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Finsk? Grön knoppis.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Finsk? Grön knoppis.

    Tredelad form. Ingen bottenmärkning. Bröstmärkningen är 3 flaskor med halsarna mot varandra.
    Bruk och ålder?
    Ursäkta dagen fotomissar!
    Bifogade filer
    Gud gjorde några perfekta huvuden,
    resten satte han hår på.

  • #2
    Ja den är finsk och ifrån Johannislund, de försökte härma den finska
    buteljagenturen som hade ett liknande märke.

    Comment


    • #3
      Stort tack, AF!
      Den är ny för mig.
      Vanlig?
      Gud gjorde några perfekta huvuden,
      resten satte han hår på.

      Comment


      • #4
        Jag vet faktiskt inte hur vanligt det är att hitta dem i Sverige, tar för givet
        att de är ganska lätta att få tag på i Finland.

        Jag har bara hittat en och inte sett några fler ute i handeln.

        Comment


        • #5
          A.F.
          I vilken skrift hittar du att det är just Johannislund som har den upponervända
          triangeln? De 5 stora knoppölsproducenterna var A=Arima, J=Johannislund, K=Karhula, R=Riihimäki och W=Wiiala varav de 3 sistnämda ingick ett sammarbete mellan 1920-1930 med gemensam märkning.(Triangeln) endast en liten punkt utanför respektive hörn avgjorde vilket bruk som tillverkat flaskan.
          Kan du helt utesluta att Arima använt den upponervända triangeln?

          Comment


          • #6
            Hej, Glasdykarn.
            Efter noggrant studerande kan jag säga att det finns överhuvudtaget ingen punkt någonstans utanför triangeln.
            Gud gjorde några perfekta huvuden,
            resten satte han hår på.

            Comment


            • #7
              Nej, det gör det inte på den upponervända triangeln

              Comment


              • #8
                Jag har fått det berättat av LS och han har även med det i sin knoppölsbok.

                De med den vanliga trekanten och med olika punkter ska vara Wiiala,
                Karhula och Riihimäki.
                Den med trekant neråt sägs vara Johannislund som efterapat den övriga
                märkningen.

                Comment


                • #9
                  Jag ställde bara ett litet frågetecken, men tills våra expertvänner i öster löst gåtan helt och ändrar ordet från att det sägs till att det är Johannisholm. (Ordklyveri)
                  Vi får ge oss till tåls...

                  Comment


                  • #10
                    Ursäkta!!
                    Jag menar Johannislund...och inget annat

                    Comment


                    • #11
                      I mange år har denne flaske stået på "de ukendtes hylde" i min samling. Nu ved jeg at det er en Finsk knoppis - men er det så Wiiala, Karhula eller Riihimäki?
                      Den har et punkt - faktisk en 5-takket stjerne - i det "syd-östlige" hjörne. Jeg har altid set varemärket som mölle- (kvarn-) -vinger, men ser nu at Sladden har ret i at det er 3 flasker.
                      Bifogade filer
                      Det finns människor som är så primitiva, att de tror att rikedom är pengar!
                      Min hemsida: www.antikflasker.dk

                      Comment


                      • #12
                        Själv tyckte jag först det såg ut som en gammal flygplanspropeller.
                        Aha! Flygaröl, tänkte jag
                        Men min lilla lupp, från skoltiden, visade att det är flaskor. Jättelogiskt men inte så roligt.
                        Gud gjorde några perfekta huvuden,
                        resten satte han hår på.

                        Comment


                        • #13
                          Johannislund!!

                          Hej på er!!
                          Jag har hittat just en sådan med triangeln på spets. Den är gjord i tredelad form och har tre rökpunkter i botten.

                          Glaset är hamrat och relativt ljust grönt till färgen.

                          Min första Finländare...
                          Bifogade filer
                          Glada mäniskor blir vackra, vackra mäniskor som är glada blir skitsnygga!!

                          Comment


                          • #14
                            I dag hittade jag en grön knoppis som jag visste avhandlats här på PES. Sedan var det bara att åka hem och läsa på. Så nu vet jag att det är en Johannislund. Kul med ännu en knoppis i samlingen.

                            Comment


                            • #15
                              Nej, kanske inte finsk men grön är den och 1/3 LIT. Saknar ursprung och tillverkningsår. Jag köpte den i Helsingborg i söndags.
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X