Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förgylld spegel, min första antikvitet

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Förgylld spegel, min första antikvitet

    Hallå alla spegelkännare,
    Vad har ni att säga om denna ganska nätta spegel med Vasakärve som krön?
    Gammalt glas. 30x 55 cm.
    PS. Hur fasen plåtar man en spegel utan spegelbild? So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Dioramat med fullriggaren i bakgrunden är ju det bästa på den här bilden, så låt speglarna spegla.
    Spegeln? Tja, en av många i havet av lite diffusa stilspeglar, den här med klassicistisk påverkan (gustavianskt inspirerad men inte gustaviansk stil). Tiden kan vara när som helst under 1900-talets andra fjärdedel, fast helst borde den höra hemma i 20-talet.
    Last edited by HgF; 2009-12-17, 12:28.

    Comment


    • #3
      Hallå och tack, Men njaa, jag tror faktiskt att den är äldre om nu inte någon satt in ett gammalt glas. Köpte spegeln 1960 och redan då såg den gammal ut.
      Dioramat är en favorit, flankerad av Prince Alfred i sjömansuniform och Prince of Wales, men det bästa i spegelbilden är en flaska gott vin, upptäckte jag nu. Spegel, spegel på väggen där.... So long.
      Bifogade filer
      Last edited by Kim von Platen; 2009-12-17, 14:34.

      Comment


      • #4
        Ja du har ju förstås rätt. En spegels ålder bedöms efter hur gammal ägaren vill att den ska vara. Hur gammal vill du att den ska vara då?

        Comment


        • #5
          Hallå HgF, Du är på hugget, det sätter jag värde på. Min mycket amatörmässiga och förhoppningfulla bedömning är att spegeln är från tiden, dvs tidigt 1800-tal. Du vet, föremål kan tala när man håller dem i handen. Vi får se... So long.

          Comment


          • #6
            Vad bra Kim att du gillar lite hårda bud - det kan det bli ibland.

            Bakstycket ser ut att vara i plywood, stämmer det och i så fall
            hur kan det komma sig?

            Det finns inte några spår av upphängningsanordning på sidorna,
            för öglor med tråd, utan endast de hängen som syns i överkant.
            Hur gamla är dessa?

            Virket i ramen ser mycket maskinhyvlat ut, hur kan det komma sig?

            Comment


            • #7
              HgF, jag hoppas att "1900-talets andra fjärdedel" är en felskrivning vid tangentbordet.
              För denna ramtyp med rundade hörn, kommer vid stilblandningsepokens tid - 1860-talet och framåt.
              Den profilerade listen har gedigen blankförgyllning, som större delen av senare generationer förgyllare efter 1930-talet inte hade tillräckliga kunskaper att utföra.

              Så är det ännu idag, och man kan inte maskintillverka sådant, även om ramverket går att fräsa fram.
              Det stora skrået av duktiga förgyllare med det gamla hantverket i ryggen, försvann vid 1920-talets slut, därefter har det blivit hafsverk - med glimtar av talanger som hade "naturlig fallenhet för yrket".
              Under hela 1900-talet har istället ett litet antal förgyllarkonservatorer sett till att bibehålla kunskaperna och överföra dem vidare. Åtminstone här i Sverige.
              Tyskland och Italien har under efterkrigstiden varit bättre på det, men sammantaget blir det en återhämtning av annars glömda kunskaper, vilket vi ska vara tacksamma för.

              von Platen får visa fler närbilder, eller tala om att det mörka träet baktill på listen verkligen är mörkt, eller betsat (vilket kunde ske på 1920-talet på order av obskyra antikhandlare). Bakstycket kan vara senare utbytt, och så tittar vi på vilken färg själva spegelglaset har på baksidan.

              Spegeln, med sitt snidade överstycke, är trevlig i sin gustavianska doft av flärd, preliminärt i spannet 1880-1920, och är verkligen värd att bevara - till skillnad från de, på löpande band, fabrikstillverkade och "förgyllda" speglarna under 1900-talets andra fjärdedel.
              Före eller efter 1900? Det får trådstartaren visa.

              Comment


              • #8
                Bakstycket ser ut att vara i plywood, stämmer det och i så fall
                hur kan det komma sig?

                Det finns inte några spår av upphängningsanordning på sidorna,
                för öglor med tråd, utan endast de hängen som syns i överkant.
                Hur gamla är dessa?

                Virket i ramen ser mycket maskinhyvlat ut, hur kan det komma sig?[/QUOTE]

                Jag tror fortfarande att detta är en stilspegel från 1900-talet och vill
                fortfarande ha en förklaring på ovanstående.

                Det gustavianska stilinflytande var sedan länge helt utfasat 1860.
                Det där du säger om förgyllarnas och snickarnas kompetenser etc
                är ju bara dina egna privata tyckanden som på intet sätt kan ligga till
                grund för en datering av föremål.
                Last edited by HgF; 2009-12-17, 20:28.

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                  Det där du säger om förgyllarnas och snickarnas kompetenser etc
                  är ju bara dina egna privata tyckanden som på intet sätt kan ligga till
                  grund för en datering av föremål.
                  Det är inga privata tyckanden.
                  Erfarenhet är en god grund, precis som att veta att kredering ligger ovanpå trä, därefter följer poliment och sedan guld med gnuggande agatsten. Hjälpredor på vägen, i form av destillerat vatten, ren sprit och kokt lim, kommer man också långt med.
                  Lägg ner prestigen och börja en tvåvägsdialog istället för att tala ner till en.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    von Platen får visa fler närbilder, eller tala om att det mörka träet baktill
                    Hallå Gideon,
                    Jag gillar inte att bli tilltalad eller omtalad med/vid efternamn. Du snappar väl?
                    No bad feelings. So long..

                    Comment


                    • #11
                      Jodå, jag snappar.
                      von Platen låter bra att säga och är inget att skämmas över.
                      Men då skriver jag Kim i fortsättningen. Är det ok?

                      Comment


                      • #12
                        Jag släpper frågan här.
                        Min åsikt är att det handlar om en
                        stilspegel från 1900-talet.

                        Comment


                        • #13
                          Då är vi alltså vid 1920-talet som senast.
                          Tack för det, HgF, även om en åsikt är likställd med personligt tyckande.
                          Det var en känga det...
                          Last edited by Gideon; 2009-12-18, 01:45.

                          Comment


                          • #14
                            Bra, jag fortsätter. So long..

                            Comment


                            • #15
                              Hallå kamrater,
                              Fågeställaren kan meddela att spegelns bakstycke inte är plywood, spår efter handverktyg och rester av papper/tapet.
                              Rester av krediteringen ligger ovanpå den mörka färgen på spegels baksida.
                              Hål på vardera sidan för upphängningen.
                              Spegelglasets baksida är rostbrun.

                              Men så upptäckte jag att det spegeln är en lampett, fyra små hål i ramens nedre verk vittnar om det och lampetter gjordes väl nästan alltid som par. So long...
                              Last edited by Kim von Platen; 2009-12-18, 09:29.

                              Comment

                              Working...
                              X