Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏ - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Per Albert Lindblad - P.A.L. Norrtälje - Wäddö‏

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
    Och bladen då, är de inte Stenbäcks?
    Har Du aldrig varit på konferens Gideon, det är ju många där. Både värmlänningar och skåningar plus en och annan rospigg, kanske t.o.m.
    Kimmen.

    Comment


    • #17
      På konferenser händer mycket, men inte bytte karlar löv med varandra. Men om Rappok också var där, så kunde nog vad som helst hända.
      Intressant hur som helst.
      Vilken begivenhet skulle det då ha varit i anslutning till, föreslår Du? Runt 1920? Iallafall innan Stenbäck knatade vidare.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
        På konferenser händer mycket, men inte bytte karlar löv med varandra. Men om Rappok också var där, så kunde nog vad som helst hända.
        Intressant hur som helst.
        Vilken begivenhet skulle det då ha varit i anslutning till, föreslår Du? Runt 1920? Iallafall innan Stenbäck knatade vidare.
        Du vet ju att jag älskar att spåna lite.

        Comment


        • #19
          Nämn inte Rappok för Prylsnubben. Då får han otäcka återblickar av sin debut på Pes.

          Likt Arvika, absolut. Fick hem boken "Från stenkärle..." idag, så nu ska jag läsa på.

          Comment


          • #20
            Det tar sig.
            Anna och Ferdinand Boberg ser ut att utbrista "-Det börjar likna kärlek, banne mig!"
            Var vår PAL med på den utställningen som besökare? Inte alls otroligt.
            Och Rosa, prylsnubben har fått härdat skinn vid det här laget...

            Comment


            • #21
              Sådärja, nu har bilderna hittat rätt . Kanna ca 13.5 cm.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                I Vingedahls står under Norrtelje Kakelfabrik:
                Verksamheten pågick från mitten av 1800-talet till någon gång på
                1890-talet. Den startades av Matts Gustav Edenström och drevs vidare av en av hans söner. Och nu, 1905 startades en krukmakarverkstad i Norrtälje av P.A. Lindblad. Den nedlades emellertid samma år.
                Självklart känner jag till Gideons fantastiska arbete om Norrtelje Kakelfabrik, vill bara påvisa att det finns lite olika uppgifter i den tillgängliga litteraturen.

                Comment


                • #23
                  Det är en bra synpunkt, och något att väga in i historieskrivningen om P.A.L.
                  I hänvisad beskrivning i Vingedals, bör vi titta närmare på källorna till dessa uppgifter, och då nämns:
                  Handlare och Skeppslag VIII, 1947-48, Norrtälje 1948
                  och
                  A.M. Berg (i Uppland, årsbok 1963)
                  Någon som känner sig manad att se efter om Vingedal glömt att skriva av mera, samt om källorna också har källor i sin tur?

                  Comment


                  • #24
                    Typisk otur, letade efter PAL på Wäddö men just det bandet, "Sveriges Bebyggelse, landsbygden Stockholms län del 2 blev aldrig utgivet som planerat var.
                    Del 1 har två boende (Häverö socken) som heter Lindblad på själva Väddö, en jordbrukare och en hyttmästare vid Herrängs gruva på norra Väddö.
                    Men Ortala ligger på fastlandet vid Älmsta och hör till Väddö socken som alltså aldrig gavs ut.

                    Comment


                    • #25
                      Vas keramik [ID: Per Albert Lindblad, P.A.L., Wäddö / Väddö]

                      märkt på det sättet. Jag skulle behöva hjälp här att tyda signatur om det går...

                      Mvh Bonnie
                      Bifogade filer
                      Last edited by Kaptenen; 2011-02-27, 11:29.

                      Comment


                      • #26
                        Per Albert Lindblad - P.A.L.‏

                        Du verkar ha fallit ordentligt för allmogekeramik, bonnie.

                        Titta lite längre ner på den här länken, och Du finner en snarlik vas.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                          Du verkar ha fallit ordentligt för allmogekeramik, bonnie.
                          [/url]
                          Ja, det har jag gjort Jag vet inte, men jag får inte samma känsla när jag håller i handen keramikföremål som är fabrik tillverkade i större upplaga. Jag vet inte hur jag ska förklara...
                          Tusen tack för hjälpen, Gideon! Jag visste inte vad jag skulle googla på...Ska fördjupa mig i det ni har skrivit, när det har blivit lugnare här hemma

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av bonnie Visa inlägg
                            Jag vet inte hur jag ska förklara...
                            Du behöver inte förklara. Du blivit lergodsnörd, och en sådan bara VET.
                            Det kan andra här intyga.

                            Comment


                            • #29
                              Har ingenting emot att vara lergodsnörd

                              Comment


                              • #30
                                Ännu en vas av P.A.L. från tiden i Norrtälje.

                                Tidigare i tråden pratades det om Stenbäcks löv, och här kan man diskutera hans svärmorstungor, vilka återkommer i Polssons tråd om densamme.
                                Någon som vill avråda från dylikt tal och jämförelse?
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X