Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Eskilstuna Jernbolaget

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Eskilstuna Jernbolaget

    Jag har nyligen blivit intresserad av Eskilstuna Jernbolagets produkter och historia. Tycker inte jag hittat speciellt mycket på internet trots dryga timmen långt sökande.

    Framför allt besticken är intressanta, de med vita handtag främst. Fanns det svarta handtag?

    Varför användes olika namn på vissa produkter, vissa heter Jernbolaget och andra Jernmanufaktur?

    Tips på var jag kan hitta mer fakta är mycket välkomna!

    //Christian

  • #2
    Jag tror att Eskilstuna Jernmanufaktur Aktiebolag var en föregångare till Eskilstuna Jernbolag.
    Mvh Prylsnubben

    Comment


    • #3
      Välkommen till PES, cll05002!

      Jag kan ingenting om bolaget och dess produkter, även om jag läst och sett en hel del om dem förr om åren på Antikprat - faktaminnet är kortare, men bildminnet desto större.
      Nånstans i källaren finns långa knivar och gafflar, både med svarta som vita handtag och vad jag kommer ihåg, sades metallen vara i kolstål - inte järn. Handtagen är i ben resp. något som liknar bakelit, fast jag de trodde var i tidig plast.

      De här bilderna har väntat på att få bli presenterade vid rätt tillfälle och den har kommit nu.
      Behållaren för nystan vet jag dessvärre inget om, men gissar att det är strax före 1900 i tillverkningstid, om man tittar på ornamentiken i nygotik.
      Bifogade filer
      Last edited by Gideon; 2009-12-14, 04:05.

      Comment


      • #4
        Tack för svaren! Fick mina första bestick idag, tranchebetstick för julskinkan. Handtag i svart trä. Utan att ha något på fötterna så ser ju loggan onekligen äldre ut än den för jernbolaget, så det stämmer nog att det är föregångaren. Har även hittat ett antikvariat som har en bok om företaget, så det blir nog att beställa en sådan!

        /Christian
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Om det är rostfritt stål kan man datera trancherbesticket till helt säkert efter 1925, men sannolikt ännu senare, troligen tidigast runt 1930.

          Comment


          • #6
            Kan man vara så säker på att besticken är så pass gamla?
            För mig ser de ut att vara i lite för bra skick, likaså de bestick jag hittade på avslutad och osåld auktion på Tradera från i november. Hållarna i varsin ände verkar vara i plast.
            Kan de ha tillverkats i jubileums- eller marknadsföringssyfte för det återbildade bolaget, enligt dessa länkar:

            Frågan behöver ställas, för att undanröja tvivlen.
            Bifogade filer

            Comment


            • #7
              Kolstålsknivar dä ä mitt liv dä, se. Vassare får Du leta efter, MEN glöm ej att TORKA efter handdisken. Rosten kommer snabbt som ögat.........
              Uppifrån Fiskars-brödkniv
              Jernbolaget-allkniv
              Jernmanufaktur ab-köttkniv
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                I tisdags fyndade jag igen. Köpte 6 st knivar i ask. Dessa är i rostfritt och således nyare då enligt tidigare inlägg. Går det att datera dem på något sätt? Det syns även på kvaliteten. Handtagen är lätt ådrade, kan det vara ben då som nämnts ovan? Jag har även fått tag i en bok om jernbolaget som är skriven på 40talet som jag beställt. Får se om det går att utröna något i den kanske...

                Knivarna heter bordsknivar nummer 48 M. De är stora för att vara vanliga knivar, och även vassa! Någon som vet mer?

                Notera även att det på kartongen står Eskilstuna jernmanufaktur, medan besticken är stämplade jernbolaget. Jag tror att man började stämpla dem jernbolaget för att det är snyggare/smidigare än den tidigare långa harangen.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Vänta på boken och se om den ger förklaringar, och under tiden kan den här utmärkta och tänkvärda länkens innehåll läsas:

                  Comment


                  • #10
                    Nu har jag fått boken för en tid sedan, men till ingen hjälp. Står bara info om företaget i den, inget om produkterna. Har även letat en hel del efter en priskurant eller liknande för företaget. Men hittar ingen för någon tidsepok alls. Någon som vet var jag kan hitta en sådan? Har köpt bestick i samma serie som mina tranchebestick, och vill veta hur gamla de är. Finns ju ett antal olika stämplar för jernbolaget/jernmanufaktur och utifrån dessa och material i besticken borde det gå att tidsbestämma dem?

                    //Christian

                    Comment


                    • #11
                      eskilstuna jernmanufaktur

                      hej hittade den här tråden då jag googlade på namnet.jag köpte på loppis igår 10 st vickningsbestick.på antikprat säger de att de är förmodligen från sekelskiftet.det är mässing.mvh tina
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Kompletterar med en annan stämpel Eskilstuna Jern Manufaktur AB använde sig av.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #13
                          Förskärarkniv gaffel och kartong

                          Ursprungligen postat av cll05002 Visa inlägg
                          I tisdags fyndade jag igen. Köpte 6 st knivar i ask. Dessa är i rostfritt och således nyare då enligt tidigare inlägg. Går det att datera dem på något sätt? Det syns även på kvaliteten. Handtagen är lätt ådrade, kan det vara ben då som nämnts ovan? Jag har även fått tag i en bok om jernbolaget som är skriven på 40talet som jag beställt. Får se om det går att utröna något i den kanske...

                          Knivarna heter bordsknivar nummer 48 M. De är stora för att vara vanliga knivar, och även vassa! Någon som vet mer?

                          Notera även att det på kartongen står Eskilstuna jernmanufaktur, medan besticken är stämplade jernbolaget. Jag tror att man började stämpla dem jernbolaget för att det är snyggare/smidigare än den tidigare långa harangen.
                          Jag har ett set av dessa Nr 48 Förskärarknin,gaffel med kartong. Är du intresserad?

                          Comment


                          • #14
                            Ps

                            Tänk vad mycket spännande info det finns i Pesaniens hjärna....

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                              Tänk vad mycket spännande info det finns i Pesaniens hjärna....
                              Håller med Dig Kimmen, beror nog på att vi alla
                              stålsätter oss om vikten av att inte få (h)järnsläpp.
                              (Nästan en Götebôrgare).

                              Comment

                              Working...
                              X