Sidan 1 av 3 1 2 3 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 27

Ämne: Eskilstuna Jernbolaget

Eskilstuna Jernbolaget

Jag har nyligen blivit intresserad av Eskilstuna Jernbolagets produkter och historia. Tycker inte jag hittat speciellt mycket på internet trots dryga timmen långt sökande.

Framför allt besticken är intressanta, de med vita handtag främst. Fanns det svarta handtag?

Varför användes olika namn på vissa produkter, vissa heter Jernbolaget och andra Jernmanufaktur?

Tips på var jag kan hitta mer fakta är mycket välkomna!

//Christian

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009
    Jag tror att Eskilstuna Jernmanufaktur Aktiebolag var en föregångare till Eskilstuna Jernbolag.
    Mvh Prylsnubben

rörd keramikvän Gideons avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Välkommen till PES, cll05002!

Jag kan ingenting om bolaget och dess produkter, även om jag läst och sett en hel del om dem förr om åren på Antikprat - faktaminnet är kortare, men bildminnet desto större.
    Nånstans i källaren finns långa knivar och gafflar, både med svarta som vita handtag och vad jag kommer ihåg, sades metallen vara i kolstål - inte järn. Handtagen är i ben resp. något som liknar bakelit, fast jag de trodde var i tidig plast.

De här bilderna har väntat på att få bli presenterade vid rätt tillfälle och den har kommit nu.
    Behållaren för nystan vet jag dessvärre inget om, men gissar att det är strax före 1900 i tillverkningstid, om man tittar på ornamentiken i nygotik.
    Bifogade bilder Bifogade bilder      
    Senast redigerat av Gideon den 2009-12-14 klockan 03:05.

Tack för svaren! Fick mina första bestick idag, tranchebetstick för julskinkan. Handtag i svart trä. Utan att ha något på fötterna så ser ju loggan onekligen äldre ut än den för jernbolaget, så det stämmer nog att det är föregångaren. Har även hittat ett antikvariat som har en bok om företaget, så det blir nog att beställa en sådan!

/Christian

Om det är rostfritt stål kan man datera trancherbesticket till helt säkert efter 1925, men sannolikt ännu senare, troligen tidigast runt 1930.

Reg.datum
    aug 2005
    Kan man vara så säker på att besticken är så pass gamla?
    För mig ser de ut att vara i lite för bra skick, likaså de bestick jag hittade på avslutad och osåld auktion på Tradera från i november. Hållarna i varsin ände verkar vara i plast.
    Kan de ha tillverkats i jubileums- eller marknadsföringssyfte för det återbildade bolaget, enligt dessa länkar:
    http://eskilstunalokalt.se/Eskilstun...faktur-AB.html
    Frågan behöver ställas, för att undanröja tvivlen.

Seniormedlem prylsnubbens avatar
    Reg.datum
    mar 2009

Wink

Kolstålsknivar dä ä mitt liv dä, se. Vassare får Du leta efter, MEN glöm ej att TORKA efter handdisken. Rosten kommer snabbt som ögat.........
    Uppifrån Fiskars-brödkniv
    Jernbolaget-allkniv
    Jernmanufaktur ab-köttkniv

I tisdags fyndade jag igen. Köpte 6 st knivar i ask. Dessa är i rostfritt och således nyare då enligt tidigare inlägg. Går det att datera dem på något sätt? Det syns även på kvaliteten. Handtagen är lätt ådrade, kan det vara ben då som nämnts ovan? Jag har även fått tag i en bok om jernbolaget som är skriven på 40talet som jag beställt. Får se om det går att utröna något i den kanske...

Knivarna heter bordsknivar nummer 48 M. De är stora för att vara vanliga knivar, och även vassa! Någon som vet mer?

Notera även att det på kartongen står Eskilstuna jernmanufaktur, medan besticken är stämplade jernbolaget. Jag tror att man började stämpla dem jernbolaget för att det är snyggare/smidigare än den tidigare långa harangen.

Reg.datum
    aug 2005
    Vänta på boken och se om den ger förklaringar, och under tiden kan den här utmärkta och tänkvärda länkens innehåll läsas:
    http://kniver.blogspot.com/2007_10_01_archive.html

Nu har jag fått boken för en tid sedan, men till ingen hjälp. Står bara info om företaget i den, inget om produkterna. Har även letat en hel del efter en priskurant eller liknande för företaget. Men hittar ingen för någon tidsepok alls. Någon som vet var jag kan hitta en sådan? Har köpt bestick i samma serie som mina tranchebestick, och vill veta hur gamla de är. Finns ju ett antal olika stämplar för jernbolaget/jernmanufaktur och utifrån dessa och material i besticken borde det gå att tidsbestämma dem?

//Christian

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •