Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hantverkskeramik

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Hantverkskeramik

    Under 1950-talet fanns i Stockholm en keramikverkstad som kallades Hantverkskeramik. Denna drevs av Erik Annervik. Signering iwAn.
    Nu hoppas jag att det finns någon som känner till lite mer om Erik Annervik och hans verkstad.
    Kanske någon kan lägga in bild på keramik med denna signering.

  • #2
    Lyfter frågan.

    Jag har en vas efter mamma signerad IwAn, en snygg sak jag minns från innan skillsmässan. Ska ta foto och posta så fort jag hinner...
    Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
      Under 1950-talet fanns i Stockholm en keramikverkstad som kallades Hantverkskeramik. Denna drevs av Erik Annervik. Signering iwAn.
      Nu hoppas jag att det finns någon som känner till lite mer om Erik Annervik och hans verkstad.
      Kanske någon kan lägga in bild på keramik med denna signering.
      Nu har det ju gått några år sedan tråden skapades men jag hoppas det inte gör något. Inte vet jag om du har intresset kvar men här kommer min vas. Om den tillhörde mina föräldrar år den från andra hälften av 60-talet in emot -73 då de separerade. Har den tillhört mormor o morfar kan den vara tidigare men jag tycker stilen stämmer bättre med mina föräldrars tid tillsammans. Den andra stämpeln tyder jag till Etelhem, efter en sökning hittade jag ett krukmakeri på Gotland.

      Click image for larger version

Name:	iwan.JPG
Views:	1
Size:	66,9 KB
ID:	547281 Click image for larger version

Name:	iwan stamp.JPG
Views:	1
Size:	22,3 KB
ID:	547282
      Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

      Comment


      • #4
        Tack för bilden på den fina vasen, Bizan!

        Roligt att den gamla tråden kommit fram igen. Förhoppningsvis kan det nu komma ännu några bilder.

        Erik Annervik arbetade under några år vid Etelhems krukmakeri på Gotland innan han startade egen verkstad i Stockholm.

        Jag tror också att vasen kan ha blivit tillverkad i slutet av 1960-talet.

        Lite information om Annervik har jag fått brevledes av en son till honom. Detta brev träffade jag på för några dagar sedan, men när jag nu letar efter det är det konstigt nog borta igen.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
          Lite information om Annervik har jag fått brevledes av en son till honom. Detta brev träffade jag på för några dagar sedan, men när jag nu letar efter det är det konstigt nog borta igen.
          Är det inte typiskt! Mina viktiga papper, och annat jag försöker hålla reda på, gör så där hela tiden!
          Ett oavsiktligt stavfel gör ofta ett skämt dubbelt så roligt...

          Comment


          • #6
            Iwan

            Har haft det här fatet ett par år o aldrig hittat nåt när jag letat på nätet men idag...heureka ,hittade jag den här tråden. Jättekul!Click image for larger version

Name:	2016-10-18 11.04.28.jpg
Views:	1
Size:	47,4 KB
ID:	563705Click image for larger version

Name:	2016-10-18 11.04.42.jpg
Views:	1
Size:	33,4 KB
ID:	563706Click image for larger version

Name:	2016-10-18 11.04.50.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	563707

            Comment


            • #7
              IwAn

              o i veckan hittade jag den här.Click image for larger version

Name:	Foto 2017-11-07 11 31 06.jpg
Views:	1
Size:	67,5 KB
ID:	566668Click image for larger version

Name:	Foto 2017-11-07 11 31 17.jpg
Views:	1
Size:	61,8 KB
ID:	566669

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Bengt H. Visa inlägg
                Under 1950-talet fanns i Stockholm en keramikverkstad som kallades Hantverkskeramik. Denna drevs av Erik Annervik. Signering iwAn.
                Nu hoppas jag att det finns någon som känner till lite mer om Erik Annervik och hans verkstad.
                Kanske någon kan lägga in bild på keramik med denna signering.
                Kan detta saltkar med etikett Hantverkskeramik tillhöra rubriken?
                Tyvärr alldeles för stora bilder.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Kryddburkar med signatur Iw An

                  Kul att hitta tråden och få veta vem som gjort kryddburkarna. Köptes på second hand idag. Click image for larger version

Name:	86530FC5-4F49-4CF9-B1E7-4EED45CF6A6F.jpg
Views:	1
Size:	47,7 KB
ID:	567423Click image for larger version

Name:	82CF6C84-65E6-47ED-B3A6-44C368303300.jpg
Views:	1
Size:	39,9 KB
ID:	567424

                  Comment


                  • #10
                    Hej och välkommen till PES! Kul att du visar upp dina kryddburkar. Och på tal om kryddor så kommer här en senapsburk signerad IwAn.
                    Bifogade filer

                    Comment

                    Working...
                    X