Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Keramikvas/kanna signerad "OHB" eller "HOB"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Keramikvas/kanna signerad "OHB" eller "HOB"

    Välkomnar mig själv till forumet med att ställa en fråga...

    Jag var för ett tag sedan hemma hos en släkting som hade denna kanna hemma hos sig. Vet inte var eller hur hon hade fått tag i den, men hon hade i alla fall försökt få reda på vad det var för något utan att lyckas.
    Tror att jag tänkte något i stil med "piece of cake, jag är ju duktig på det här med internet" när jag åtog mig att försöka få reda på vad det egentligen är för något.

    Nu har jag googlat så fingrarna blöder (nåja) utan att lyckas överhuvudtaget. Därför ställer jag nu min tro till folk här på forumet. Någon som har någon aning?



    Beklagar bildkvalitén... En massa pengar och fantastisk pekskärm, men en kamera med autofokus - å nej!


    Tacksam för all hjälp!

  • #2
    Jag vet att *bumpar* inte alltid är så populära på forum, men jag provar mig trots allt på en sådan i hopp om att någon som tidigare missat tråden vet något.

    Jag är också tacksam för alla kvalificerade (och icke sådana) gissningar om vilka initialen är. Kan ju vara så att jag är helt blind inför sådana här saker och att det därför inte alls står "OHB" eller "HOB".

    Comment


    • #3
      Bör vara Hjobergs verkstad i Färgelanda, Dalsland. Dock inte mäster själv Edgar Hjoberg 1918-1991. Edgars signatur var som "Din" men med den skillnaden att han inuti det stora H-et hade ett litet E och litet H medan det i "Ditt" föremål istället finns ett litet O och litet B.
      Jag är INTE säker utan tycker bara att signaturen påminner om Hjoberg........

      Comment


      • #4
        Det är en bra gissning med Hjoberg, men nej, vi är nog i fel land.
        Tror mer på Tyskland, och att H kan stå för Hamburg, Hûttensteinach eller något sådant.
        Vi får leta vidare, men någon här dyker säkert upp med det rätta svaret. Dorran rentav.

        Comment


        • #5
          Ja, jag tänkte väl egentligen aldrig på att den skulle kunna vara från något annat land...
          Så - Tyskland säger ni..? Ja, kanske det.

          Det är säkert oförskämt att fråga men... Vem är "Dorran"?

          Comment

          Working...
          X