Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tack Gila, Nej jag började bjuda tills jag upptäckte att färgen var brandgul och av dom har jag i överflöd. Kan vara svårt att se på en datorskärm. Än en gång, tack för omtanken. So long...

    PS. Har du röstat?

    Comment


    • #17
      Röstat? ? På vad?
      http://gilasgrotta.blogspot.com/

      Comment


      • #18
        Bästa tråden, så klart Omröstningen som du inte får missa. So long..

        Comment


        • #19
          Konstiga bestick????

          Hallå, tiden går...
          Har några små knivar och gafflar som jag undrar över. Några påstår de kallas smörgåsbestick, andra talar om tårtbestick (men vem fasen äter tårta med kniv och gallef? Gaffeln är 15 cm lång. Själv har alltid trott att besticken är avsedda för ostron, mums. Vad säger ni? So long...

          PS. Saknar fortfarande gula och blå. Tips?
          Bifogade filer

          Comment


          • #20
            Jag tror att detta är ett förrätts- eller smörgåsbestick - ett ändamål med hygglig bredd. Det var nog en nätt uppgift för en reklamare att formulera gaveltexten på förpackningen så att så många som möjligt köpte detta lilla något specielle bestick. Jag tror man skulle ha undvikit smala ändamål som ostronbestick eller Mälarmörtbestick etc. Att sedan köparna använde besticken till allt från ostron till tältpinne är utom räckhåll för distributionsapparaten.

            Comment


            • #21
              Tack HgF,
              Låt oss fastna för smörgårdbestick om nu inte någon tältare har annan uppfattning. Tilläggas kan att den breda, vad det nu heter?, inte är slipad som en kniv, men jag har haft ostrongafflar i svärtad ek, knivskarpa. Tack för ditt svar och so long...

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå alla matglada, Det är kul att duka. Har samlat på mig rosfria bestick med mässingsnitar och skaft i olika färger, svärtat trä och plast/bakelit(?). Nu undrar jag om någon vet någonting. Vilka färger? När började importen? Är alla tillverkade i Frankrike? Har någon någonting till salu? So long...
                Ursprungligen postat av HgF Visa inlägg
                Som sagt det här tillhör 1970-talet fast de första exemplaren
                kom hit redan på 60-talet, jag har en notering 1966. De första var
                tillverkade i Frankrike men det är nog inte otroligt att en hel del
                av dessa på sin tid så populära modebesticken tillverkades i Japan
                och Sydostasien. Har för mig att de kunde uppträda under
                fanatasinamn som "Bodegabestick" etc.
                Ur Bonniers månadstidning nr 2, mars 1966

                Click image for larger version

Name:	Franska bestick ur Bonniers månadstidning nr 2, mars 1966.jpg
Views:	1
Size:	34,8 KB
ID:	523539

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                  Ur Bonniers månadstidning nr 2, mars 1966

                  [ATTACH]104465[/ATTACH]
                  Hallå Kapten,
                  Det där var roligt att se eftersom jag undrat och funderat på varför vissa gafflar har tre "tänder", men det bör vara de tidigaste. Och titta på knivbladets vackra form....
                  Tack igen....

                  Comment


                  • #24
                    Hei alle sammen! Er det noen flere her som har noe til salgs av denne typen bestikk. Jeg samler på MELRON. Samler på alle farger!
                    Takk
                    Last edited by lynxmara; 2011-11-29, 21:13.

                    Comment


                    • #25
                      Bestickande....

                      Hallå,
                      Fick idag ett personligt meddelande från en pensanier som ville veta lite mer om de här dekorativa besticken. Kanske av allmänt intresse, jag vet så lite men delar gärna med mig av det lilla och tror att fler vet mer.

                      1. Franska besticken kom nog redan på 50-talet, då med svärtade träskaft och skönt rundade knivar. Förebilderna var långt tidigare.

                      2. Det är två stora tillverkare, Melron och Inox, men allt större del av produktionen gjordes utanför Frankrikes gränser.

                      3. Många bestick är märkta stainless steel eller rostfritt, men är närmast identiska med de franska.

                      4. Antalet färger var en en fråga. Jag har lyckats få ihop:
                      - svart
                      - brandgula
                      - ljusröda
                      - röda
                      - mörkgröna
                      - djupblåa
                      - skogsgröna
                      - turkosa
                      - benvita
                      - snövita
                      - gula (men bara några delar)
                      - bruna
                      - teak
                      Finns det fler färger? Och vad vet ni mer om franska besticken som faktiskt är trevliga att duka med?
                      So long...
                      PS. Gula efterlyses, alltså.
                      Last edited by Kim von Platen; 2011-11-30, 09:01.

                      Comment


                      • #26
                        Tusen hjertelig takk Kunne du tatt bilde av de fargene du har og legge ut?
                        Svart farge har du glemt tror jeg.
                        Jeg har nettopp kjøpt sitrongul Melron men fikk ikke den enda. Den har knal sitronfarge tror jeg... og jeg har også kjøpt noe med brunt skaft (salatbestikk, ostekniv og flaskeopner) men det var ikke Melron der står det bare Made in France.
                        Bildene er ikke mine og skal byttes når jeg får bestikket.
                        Hva betyr brandgul? Hvordan er denne fargen?
                        Bifogade filer
                        Last edited by lynxmara; 2011-11-30, 00:18.

                        Comment


                        • #27
                          Er det noen som vet om det finns kakegaffler som er laget på Melron fabrikken?

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                            Hva betyr brandgul? Hvordan er denne fargen?
                            Tredje skeden från vänster i första inlägget på tråden har "brandgult" skaft, alltså orange.

                            Comment


                            • #29
                              Takk

                              Comment


                              • #30
                                Ursprungligen postat av lynxmara Visa inlägg
                                Er det noen som vet om det finns kakegaffler som er laget på Melron fabrikken?
                                Hallå och god morgon,
                                Har vad jag brukar kalla tårtbestick i ett par olika färger. Knivarna är märka INOX FRANCE och gafflarna STAINLESS MADE IN FRANCE (samma tillverkare). Inga märkta MELRON.

                                Upptäckte en brun kniv märkt MELRON och några betick med teakskaft
                                märkta STAINLESS STEAL MADE IN FRANCE. Om jag nu räknar rätt blir det 13 olika färger. Har reviderat mitt tidigare inlägg och lagt till svart.
                                So long...
                                Last edited by Kim von Platen; 2011-11-30, 09:03.

                                Comment

                                Working...
                                X