Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Nääää - det där med ballongskaft tror jag är en missbedömning. Ballongdskaft är ihåliga metallskaft. De franska modebesticken alla gjorda med samma teknik och konstruktion. Massiva plastskaft, med halvor som är fästade med genomgående mässingsnitar - i regel tre för varje par handtagshalvor. Det vanligaste formen är lite kantiga avslutningar med mässingsbeslag likaså fästande med genomgående nitar.

    I grunden är alla i stort sett likadana. Det finns med tre spretade tenar på gaffeln (APA), det finns med fyra normala standardtenar på gaffeln (Rostfritt stål). Knivarna kan ha 13 cm grovt tandade blad (APA, eller 10,5 cm fintande blad (Rostfritt stål). ()=märkning på respektive bestick.

    Tretenade lite spretade APA-gafflarna är bara hur man hos detta företag tyckte att gafflarna skulle se ut. Har ingenting med t ex Afrika att göra.

    Dessa franska modebestick visar sig första gången officiellt i en test av ca 35 olika bestick som Råd & Rön gjorde i Nr 10 1966. Importören uppges vara Marcel Cotte och tillverkningen är fransk. Skaft i vit eller svart plast. Fyra ganska långa tenar på gaffeln och en påtagligt spetsig kniv (tandning syns inte). Det är kromstål i alla delarna, (d v s inte 18-8). Vid en motsvarande test som görs av tidningen Allt i Hemmet maj 1960 är inte dessa franska modebestick med.

    Man kan nog med hävda att genomslaget på den svenska marknaden för dessa bestick kom ca 1970 även om de fanns att köpa tidigare, då inte minst som restaurangbestick. De blev också väldigt vanliga i svenska hem. Det är ca 20 år senare, under 90- och 00-talet man kan hitta mängder av dem på andrhandsmarknaden, i synnerhet i biståndsbutikerna. Nu är förefaller det vara närmast helt utplockat och något inflöde tycks inte förekomma. De finns i många färger med många tillbehör och många samlar på dem.

    Comment


    • Fyndade tre teskedar i lustigt modell, idag.
      Märkta "Rostfritt stål".

      Click image for larger version

Name:	IMAG3901.jpg
Views:	1
Size:	81,8 KB
ID:	558396

      Modellen liknar skedarna på bilden i inlägg #64

      Comment


      • Ovanlog årsmodell...

        [QUOTE=PeppigaPia;254227]Fyndade tre teskedar i lustigt modell, idag.
        Märkta "Rostfritt stål".

        Hallå PP,
        Lite peptalk. Grattis, sällsynta och till synes fint bearbetade bestick. Mysko spetsig form på skopan men nog bör det vara kaffe/teskedar som f.ö. är sällsynta av anledningen att många av misstag hamnar i soppåsen.
        Tack för ditt bidrag...
        So long hälsar Kim

        Comment


        • Onekligen fina skedar Pia. Klädsam design med spetsiga blad, samt en väldigt elegant lösning av stabilitetsproblemet men en mkt elegant pressning av bladskaften.
          Den norska uppsättningen är av allt att döma samma modell.

          Jag har två idéer här. Dels att några grosshandlare och varuhusinköpare gick ihop och fick en japansk bestickfabrik att märka dessa på beställarens språk. Japanerna begrep nätt och jämnt västerländska bokstäver - den där ringen ovanför A (Å) begrep de inte. Den (ringen) kan ibland vara stansad lite snett och vint vilket kan tyda på japanskt inflytande.

          Jag har dels svårt att tänka mig att fransoserna skulle pruta på den franskstavade märkningen. De här var på De Gualles tid och då var fransmännen särskilt kaxiga - därför tror jag på Japan här.

          Comment


          • Tack för svar! Jag skulle fotat skedarnas märkning, men kom av mig då jag råkat förlägga dem någonstans här hemma. Får återkomma angående det.

            Här mina senaste fynd, en ostkniv och en "matkniv"? Annorlunda skaft på den sistnämnda, men det är ju samma stuk med nitar m.m. Ingen märkning på den. Ostkniven är märkt "Rostfritt stål". Fyndat på samma ställe som teskedarna, så kanske att de haft samma ägare som ostkniven? Den var prismärkt den här veckan, men jag kompletterade med annat som jag hittade för flera veckor sedan, så jag tror att de hade röjt lite i lådorna och plockat fram sådant som halkat bakom

            Click image for larger version

Name:	Nitar.jpg
Views:	1
Size:	16,6 KB
ID:	558668

            Comment


            • Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
              Tack för svar! Jag skulle fotat skedarnas märkning, men kom av mig då jag råkat förlägga dem någonstans här hemma. Får återkomma angående det.

              Här mina senaste fynd, en ostkniv och en "matkniv"? Annorlunda skaft på den sistnämnda, men det är ju samma stuk med nitar m.m. Ingen märkning på den. Ostkniven är märkt "Rostfritt stål". Fyndat på samma ställe som teskedarna, så kanske att de haft samma ägare som ostkniven? Den var prismärkt den här veckan, men jag kompletterade med annat som jag hittade för flera veckor sedan, så jag tror att de hade röjt lite i lådorna och plockat fram sådant som halkat bakom

              [ATTACH]151611[/ATTACH]
              Hallå PP,
              Du har ögonen på skaft. Ostkniven är en trevlig bekantskap som trots svensk text är tillverkad i Frankrike för svenska marknaden. Hmm, marknadsförd i alla fall, för Melron hade säkert legotillverkning i Asien. Den där "matkniven" känner jag inte till men gissar att det är en "fruktkniv" av formatet att döma.... so long...

              Comment


              • Här en kapsylöppnare lik den Gideon visar på (nr 115) http://precisensan.com/antikforum/sh...som-vet/page12 men med annan färg och beteckning - CAT INOX. Övriga öppnare är ju kombiverktyg för såväl flaska som burkar innan dragring tillkom.
                Bifogade filer

                Comment


                • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Här en kapsylöppnare lik den Gideon visar på (nr 115) http://precisensan.com/antikforum/sh...som-vet/page12 men med annan färg och beteckning - CAT INOX. Övriga öppnare är ju kombiverktyg för såväl flaska som burkar innan dragring tillkom.
                  Hallon,
                  Trevligt att franska besticken får nytt liv. Din öppnare utan spets är inte ovanlig och tillverkades både av melron och CAT.
                  Vad CAT INOX egentligen står för har vi inte lyckats lista ut, min personliga uppfattning är att Melron står bakom legotillverkning i Japan. Härligt med en kall pilsner i sommarvärmen...
                  So long....

                  Comment


                  • En uppsättning franska bestick med skaft av ek och där kniven har skoning som en liten fot.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Äpplen och päron...

                      Hallå Lars,
                      Den där modellen är väl ny på tråden, ovanlig och lite avvikande med foten och det tillplattade skaftet med stora mässingsnitar. Märkta Stainless Steel som vi tror är Melrons lågprislinje. Ek, möjligen men jag tippar på päronträ (är i alla fall mina i klassiska formen med samma märkning. Även Cutlex gjorde identiska bestick med päronträ. Tack för titten och so long.....Kim.

                      Comment


                      • Jag sticker ut hakan och reser tvivel på att detta trippelekipage har hängt ihop från början - med avseende på att kniven inte hör dit. Träskaftade bestick i denna kategori är ju inte ovanligt på marknaden. Då och då ser man små uppsättningar eller enstaka exemplar av dessa träskaftade fransoser, t ex på Tradera. Precis som bröderna i plast ser skaften likadana ut på alla tre obligatoriska delar. Varför skulle då denna kniv avvika på ett så påtagligt sätt? Detta är ju billiga massmarknadsartiklar som inte vinner på ett bryta mot normen.
                        Jag skulle då inte riskera att sätta myror i huvudet på målgruppen för dessa välkända och okomplicerade varor genom att bryta symmetrin, om jag vore produktchef på detta (anonyma) bestickföretag.

                        Comment


                        • Tack Kim och HgF!
                          Jag tycker fortfarande att det är ek i skaften - ganska grovt och torrt i virket men det hjälper med flytande paraffin och Fulgentin (inköpt av Ballonggreven i Borrby).
                          "Kniven med foten" har samma beslag i båda ändarna av skaftet. Kan det vara så att man hade lite för många av de som egentligen skulle vara mellan skaft och blad..... (Det är inte bara de här tre utan jag köpte för en struntsumma 24 bestick - 8 x 3)

                          Comment


                          • Eko...

                            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                            Tack Kim och HgF!
                            Jag tycker fortfarande att det är ek i skaften - ganska grovt och torrt i virket men det hjälper med flytande paraffin och Fulgentin (inköpt av Ballonggreven i Borrby).
                            "Kniven med foten" har samma beslag i båda ändarna av skaftet. Kan det vara så att man hade lite för många av de som egentligen skulle vara mellan skaft och blad..... (Det är inte bara de här tre utan jag köpte för en struntsumma 24 bestick - 8 x 3)
                            Hallon,
                            Ingen tvekan om att besticken tillhör samma familj. Lite udda, men trevliga. En helt egen produktserie. Tror på päron, Sakarias.
                            So long...Kim

                            Comment


                            • En ostkniv från INOX och stämplar på skaftet med ett vapen och på andra sidan tre "SAFR" i en ring runt ett märke typ malteserkors. Nitar och beslag i mässing och 19 cm lång.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                                En ostkniv från INOX och stämplar på skaftet med ett vapen och på andra sidan tre "SAFR" i en ring runt ett märke typ malteserkors. Nitar och beslag i mässing och 19 cm lång.
                                Hallå Lars,
                                Vad vore en god middag utan ostbricka och bricka utan ostkniv? Din känner jag igen men jag tror inte vi lyckats reda ut vad INOX stär vid i det här sammanhanget. Inte riktigt hösta kvalitet, svajiga och inte så rostfria. Kan någon lista ur INOX som varumärke blir jag glad...
                                So long
                                Kim

                                Comment

                                Working...
                                X