Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Uttømt? nei nei
    Her kommer siseleringskniv for å dekorere appelsiner Bilde med appelsiner lånt fra frulyng.blogg.no
    Bifogade filer

    Comment


    • Får min nya potatisstöt vara med här? Endast märkt "Rostfritt stål", så om den är fransk, vet jag ej :-)

      Click image for larger version

Name:	IMAG0900.jpg
Views:	1
Size:	86,8 KB
ID:	554718

      Click image for larger version

Name:	IMAG0901.jpg
Views:	1
Size:	77,6 KB
ID:	554719

      Comment


      • I stöten....

        Hallå Pia,
        Den där har vi inte stött på tidigare, kul bidrag. Om den är tillverkad i Frankrike eller inte kan man tvista, men jag vill veta att bestick märka som ditt är billigare variant av Melron, tillverkad för skandinaviska marknaden. Eller vad säger Norge?
        So long....

        Comment


        • I kräftans tid...

          Hallå och skål,
          Dessa kräftknivar anlände lämpligt. Märkta Cutlex.
          - Men varför har dom hål där i bladet, frågade kära hustrun.
          Vad svarar ni?
          So long...
          Bifogade filer

          Comment


          • Jag använder hålet för att knäcka kräftklons spets …

            Click image for larger version

Name:	kraftkniv.jpg
Views:	1
Size:	23,1 KB
ID:	555498
            Last edited by Fahlis; 2014-08-23, 22:27.

            Comment


            • ...akta tungan...

              Ursprungligen postat av Fahlis Visa inlägg
              Jag använder hålet för att knäcka kräftklons spets …

              [ATTACH]144251[/ATTACH]
              Hallå Fahlis,
              Tack för tipset, har inte hunnit testa men låter rimligt. Å andra sidan brukar köttet i klon komma ut i ett stycke om man biter av/knäcker klon med tänkerna. Testa, men....
              So long....

              Comment


              • Fruktansvärt ovanlig...?

                Hallå igen det var länge sen,
                För att upprätthålla goda relationer med broderlandet Norge presenteras några tandade fruktknivar av märket IZM INOX, France, som jag nog inte sett tidigare. Längd 16,5 cm, har lagt till en smörkniv för jämförelsen skull. Det bör finnas gafflar som hör ihop.
                Råkar någon tittare ha den här modellen är jag intresserad av köp eller byte.
                So long....
                Bifogade filer

                Comment


                • Här har det varit lugnt ett tag...

                  Dagens fynd låg utspridda i olika lådor, men jag förmodar att de hör ihop. (Jag hittade två par) Båda är märkta "APA INOX", även om märkningen ser olika ut. Kniven är c:a 23 cm lång.
                  Är det matbestick? Gaffelns utsvängda form för tanken till skinkgaffel/trancheringsbestick.

                  Click image for larger version

Name:	IMAG3732.jpg
Views:	1
Size:	94,5 KB
ID:	558237

                  Click image for larger version

Name:	IMAG3734.jpg
Views:	1
Size:	54,4 KB
ID:	558238

                  Comment


                  • Förhoppningsvis en bättre bild, där man ser hela besticken

                    Click image for larger version

Name:	IMAG3732_.jpg
Views:	1
Size:	71,5 KB
ID:	558239

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                      Här har det varit lugnt ett tag...

                      Dagens fynd låg utspridda i olika lådor, men jag förmodar att de hör ihop. (Jag hittade två par) Båda är märkta "APA INOX", även om märkningen ser olika ut. Kniven är c:a 23 cm lång.
                      Är det matbestick? Gaffelns utsvängda form för tanken till skinkgaffel/trancheringsbestick.

                      [ATTACH]150483[/ATTACH]

                      [ATTACH]150484[/ATTACH]
                      Hallå PP,
                      Trots idoga försök har vi nog inte lyckats identifiera APA-familjen, som är ganska ovanlig på våra breddgrader. Jag vill tro att det handlar om tillverkning i Kina med omnejd eller Japan efter fransk förebild.Det är utan tvekan avsedda som matbestick vilket bif bild indikerar. Men varför inte, använd besticken på en skärbräda.
                      So long...
                      PS. Om du vill vara lite ordentlig, putsa med Autosol och besticken blir som nya. De vassa kanterna efter stansen avlägsnas bäst med smärgelduk eller fin fil.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Jag har nio APA-bestick i tre olika färger, orange, vit och svart i min rekvisitasamling. Dessa färger tycks ha varit vanligast. APA-knivarna är lite typiskt långa och smala. Jag har utan att lyckas försökt identifiera APA-tillverkaren. Min gissning är ett franskt varumärke som (sedan storhetstiden på 70-talet FF) har köpts upp eller slagits ihop med annan tillverkare.

                        Störst i det här gebitet tycks Melron ha varit, sedan fanns det ytterligare några fabrikat varav APA är ett. Efterhand kommer även "Made in Japan" i den här typiska stilen. På den här tiden 60-70-talenFF var Japan den stora (fast i avtagande) leverantören av småsaker som Kina är idag.

                        Comment


                        • Då är det förmodligen matbestick, även om de känns lite stora och gaffeln har en mysko form.
                          En avslutad annons på Tradera med APA-bestick. Skaften är något annorlunda, men storleken stämmer.

                          Click image for larger version

Name:	Screenshot_2015-07-17-08-24-08.jpg
Views:	1
Size:	7,8 KB
ID:	558242
                          Köp och sälj Bestick - Antikt & Design enkelt och hållbart på Tradera. Stort utbud av begagnade och oanvända saker på Sveriges största cirkulära marknadsplats

                          Comment


                          • Djungel av fabrikanter...

                            Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
                            Då är det förmodligen matbestick, även om de känns lite stora och gaffeln har en mysko form.
                            En avslutad annons på Tradera med APA-bestick. Skaften är något annorlunda, men storleken stämmer.

                            [ATTACH]150488[/ATTACH]
                            http://www.tradera.com/item/341379/2...a-inox-franska
                            Hallå PP och HgF,
                            Det här med varumärken/fabrikanter/ursprung har vi stött och blött utan att egentligen ha blivit så mycket klokare. I traderaannonsen skriver man om APA med ballongskaft märkta FRANCE vilket indikerar att dom är gjorda i Frankrike.

                            Kännetecken är den extremt långa kniven, tretungade gaffeln och runda skeden som för tanken till orienten. Kanske gjorda för exportmarknaderna.

                            Färger jag träffat på:
                            Svarta, vita och ljusröda.

                            I min samling finns också svarta fiskbestick som jag tror APA var ensamma om att tillverka. Därtill ovanliga plockgafflar i två storlekar.

                            Ja, det var lite om apor... so long...

                            Comment


                            • Originalkartong...

                              Hallå igen,
                              Fångade en bild på bestick i kartong, märkta STAINLESS STEEL. MADE IN FRANCE och kartongerna kan vara av intresse.
                              Den här modellen ser ut att vara lyxbetonad med två stora nitar och och klack på knivskaften. Ovanliga.

                              I Sverige är SS det vanligaste varumärket och besticken nästan identiska med Melron (fast mycket sämre finish).

                              Melron såldes i kartonger på NK och andra "fina" varuhus medan SS var en second-hand-produkt för EPA-betonade försäljningsställen. Ja, det är väl vad vi kommit fram till?

                              När besticken nådde Sverige vet jag inte, men så mycket är klart att dom fanns i mitt föräldrahem redan på 50-talet.
                              De tidigaste modellerna hade knivar med rund spets och saknade den tandade eggen. Så följde knivar med tänder kanske på 70-talet och att följas av knivar avsedda för grillat kött, spetsiga och läskiga.

                              Matbesticket tillverkades i tre storlekar. Det gäller både Melron och SS.

                              Gula och blå bestick efterlyses... so long...
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                                I traderaannonsen skriver man om APA med ballongskaft märkta FRANCE vilket indikerar att dom är gjorda i Frankrike.
                                Bild från en annan annons, där man ser att de med ballongskaft är märkta både APA och France.
                                Click image for larger version

Name:	APA.jpg
Views:	1
Size:	28,9 KB
ID:	558244

                                Testade att äta med mina tidigare idag. Gaffeln var lite av ett irritationsmoment...
                                Frankrike hade mycket kolonier i bland annat Nordafrika. Kan de ha tillverkats för den marknaden?

                                Comment

                                Working...
                                X