Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Franska bestick, någon som vet?

    Hallå alla matglada, Det är kul att duka. Har samlat på mig rosfria bestick med mässingsnitar och skaft i olika färger, svärtat trä och plast/bakelit(?). Nu undrar jag om någon vet någonting. Vilka färger? När började importen? Är alla tillverkade i Frankrike? Har någon någonting till salu? So long...
    Bifogade filer

  • #2
    Fick likadana som ditt röda av en kompis. Det var på 70-talet och hon köpte dem på NK. Det fanns andra sorter som tillverkades i andra länder än Frankrike. De franska går att maskindiska, vilket inte flera alternativa bestick tålde.
    Söffe

    Comment


    • #3
      Som sagt det här tillhör 1970-talet fast de första exemplaren
      kom hit redan på 60-talet, jag har en notering 1966. De första var
      tillverkade i Frankrike men det är nog inte otroligt att en hel del
      av dessa på sin tid så populära modebesticken tillverkades i Japan
      och Sydostasien. Har för mig att de kunde uppträda under
      fanatasinamn som "Bodegabestick" etc.

      Comment


      • #4
        Hallå och god morgon, Tack för svar. Det där med NK har jag hört, kul att få det bekräftat. 60-tal kan nog stämma. Tittade lite närmare på stämplarna och upptäckte att några var präglade Melron som visade sig vara en fabrik i Frankrike. Några har texten Rostfritt stål, men jag tror inte dom är svenska.
        Hittade så bild på nätet... det är den gula jag saknar. So long...
        Bifogade filer

        Comment


        • #5
          Jag har sex stora röda skedar och tre små röda skedar som jag tänkt lägga ut på Tradera.
          Bifogade filer
          http://gilasgrotta.blogspot.com/

          Comment


          • #6
            Finns gula/orangea ute på Tradera nu...

            http://gilasgrotta.blogspot.com/

            Comment


            • #7
              Hallå Gila, Gör det, jag har röda upp över öronen. Tro inte att du blir rik, en tia styck är vad jag brukade vara beredd att betala. Men snubblar du över de gula...
              So long och tack..
              Kim

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå Gila, Gör det, jag har röda upp över öronen. Tro inte att du blir rik, en tia styck är vad jag brukade vara beredd att betala. Men snubblar du över de gula...
                So long och tack..
                Kim
                Som sagt...gula finns ute på Tradera nu. Jag är redan rik på annat än pengar!
                http://gilasgrotta.blogspot.com/

                Comment


                • #9
                  Inte pengar....

                  Hallå Gila,
                  Vad är värt att samla på? Kunskaper? Vänner? Intressen? Prylar?
                  Erik Penser stod för några år sedan bakom en kampanj med temat: Pengar är det enda som inte är värt att samla på. Kul anslag för att locka kunder till ett fondbolag. Jag hade ett finger med i spelet.
                  Tack för tipset. Nyfiken gul. Jag rusar till tradera. So long...
                  Last edited by Kim von Platen; 2009-12-05, 23:37.

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Gila,
                    Vad är värt att samla på? Kunskaper? Vänner? Intressen? Prylar?
                    Erik Penser stod för några år sedan bakom en kampanj med temat: Pengar är det enda som inte är värt att samla på. Kul anslag för att locka kunder till ett fondbolag. Jag hade ett finger med i spelet.
                    Tack för tipset. Nyfiken gul. Jag rusar till tradera. So long...
                    Värdet sitter i samlarens öga. Jag samlar på underbara upplevelser, roliga minnen och lite loppisprylar förstås...
                    http://gilasgrotta.blogspot.com/

                    Comment


                    • #11
                      Håller på att traggla mig igenom alla intressanta trådar och hittar allt möjligt kul som får mig att hoppa upp och gräva i skrymslena.

                      Jag har ett stående uppdrag att samla sådana här franska bestick åt ett av barnen. Nyligen fick hon en påse med sig hem, de flesta av dem märkta Melron. Sedan dess har jag hittat en gaffel, märkt Inox, och en flasköppnare, omärkt.

                      Jag undrar om de verkligen tål maskindisk? Har sett en hel del på loppisarna med spruckna och liksom uttorkade bakelitskaft och utgått ifrån att de blivit diskade i maskin.
                      Bifogade filer
                      skogis

                      Comment


                      • #12
                        Hallå Skogis.
                        Har förstått att någon dammsuger marknaden på så här läckra prylar, tillgången är begränsad sedan några år tillbaka. Tre tretandade gaffel har jag alltid trott vara ett desert eller ostbestick, den är väl lite kortare än de fyrtandade? Öppnaren har jag, röd.
                        Maskindisk eller inte? De tidigaste har svärtade träskaft och tål maskinen ganska bra om man oljar in skaften dö och då, bakelitvarianterna (för det är väl bakelit?) blir repiga och trista av maskinen, friktionen tror jag, men en snabb behandling med vax får dem att se pigga ut.
                        Det roliga med sådana här småsaker är ju att man kan göra trevliga dukningar med olika färger på besticken. För inte så länge sedan bjöd jag på middag med vita tallrikar och olika färger på besticken. Olika färger på servetterna och tulpaner i olika färger på bordet, naturligtvis. Det är nog vad gästerna kommer ihåg från den middagen. So long...
                        Last edited by Kim von Platen; 2009-12-15, 15:31.

                        Comment


                        • #13
                          Hallå på dig, Kim!
                          Jag har tidigare hittat uppsättning med treuddiga gafflar och tillhörande knivar med spetsig udd och sågtandad egg. Du tror inte de ska vara köttbestick?
                          skogis

                          Comment


                          • #14
                            Ja Skogis, men även de större besticken med fyra taggar (eller vad kallar man dom för?) finns både som kött- och vanliga bestick. Bestickande? So long...

                            Comment


                            • #15
                              Kim!! Budar du på de gula besticken?? Såg att de är uppe i 165 kr nu och auktionen går ut om ca 23 timmar...
                              http://gilasgrotta.blogspot.com/

                              Comment

                              Working...
                              X