Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Franska bestick, någon som vet?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
    Hallå där,
    Tack, intressant jämförelse, fina bilder. Jag har trott att det bara fanns en tillverkare av
    franska bestick i Frankrike och att man marknadsförde Melronstämplade som bäst/dyrast och Stainless steel som en lågprislinje, ibland stämplade Rostfritt stål för exporten till Sverige. Men så dök Cutlex upp, och då måste finnas minst två franska tillverkare. Återkommer när besticken levererats.
    Det finnes mange franske produsenter.
    Bilde 1
    Brun matkniv fant jeg i bruktbutikk som er stemplet med:
    Ovela Inox
    France
    Materiallet på skaftet likner hverken IZM eller Melron.
    Bilde 2,3
    Kniver fra www.ebay.com
    Stemplet med
    Stainless steel
    Franse
    Depose
    Bilde 4,5
    Kniver fra www.ebay.com
    Stemplet er på bilde. Noe av det klarer jeg ikke å lese.
    Men hvis man søker på "Royal brand knives" så kommer det masse andre modeller.
    Bifogade filer

    Comment


    • Vad många fina bestick! Själv har jag inte haft turen att hitta så fina, utan får nöja mig med de här från Inox:


      Vad kan det vara för ålder på dem? De kanske rentav är relativt nytillverkade? Köpta på en loppis är de i alla fall. Knivarna känns ganska veka när man använder dem.

      Comment


      • Hva står på stempelet? Har du et bedre bilde av dem?

        Comment


        • Ursprungligen postat av PeppigaPia Visa inlägg
          Vad många fina bestick! Själv har jag inte haft turen att hitta så fina, utan får nöja mig med de här från Inox:


          Vad kan det vara för ålder på dem? De kanske rentav är relativt nytillverkade? Köpta på en loppis är de i alla fall. Knivarna känns ganska veka när man använder dem.
          Hallå Pia,
          Välkommen till vänliga dragkampen mellan Norge och Sverige om rostfritt från Frankrike.

          Dina bestick är nog inte så gamla, men samtidigt inte från IKEA. Inox är inte ett varumärke utan säger bara ROSTFRITT på franska. Skulle GISSA på tillverkning i Asien men har aldrig sett modellen tidigare. Trevliga. So long...

          Comment


          • Merci! Voici coutellerie française

            Click image for larger version

Name:	Inox1.jpg
Views:	1
Size:	44,8 KB
ID:	530086

            Click image for larger version

Name:	Inox3.jpg
Views:	1
Size:	50,5 KB
ID:	530087

            Click image for larger version

Name:	Inox2.jpg
Views:	1
Size:	75,9 KB
ID:	530088

            Eller innebär kanske "Inox France" bara att det betyder rostfritt på just franska? Det står ju inte uttryckligen "Made in France".

            Comment


            • Jeg tror de er fra 80-90 tallet siden "knappene" er ikke laget av alluminium. De var fine

              Comment


              • En annen produsent kalt "EL crown" på ebay..

                Fant en annen fransk produsent fra Puy-de-Dome. Har EL med krone over på knivbladene.
                Bilder er tatt fra www.ebay.com
                Hva er Stirol?
                Bifogade filer
                Last edited by lynxmara; 2012-02-08, 18:33.

                Comment


                • Lex CUTLEX...

                  Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                  Hallå,
                  Har någon hört talas om CUTLEX? Jag fiskade upp det här uttalandet på ett annat forum:
                  SV: Cutlex kniv
                  « Svar #1 skrivet: 2009-07-11 08:36 »
                  • Citera
                  Dessa knivar tillverkades i Thiers i Frankrike fram till några år efter andra världskriget. De var handgjorda i både kolstål och rostfritt. Tjockleken på bladet bör vara strax under 2 mm. Handtaget är förmodligen gjort i körsbärsträ och skållorna är fastsatta med 3 mässingsnitar.


                  Thiers är Frankrikes stad nummer 1 när det gäller knivtillverkning. Det är som att säga Eskilstuna .

                  Vet inte i det här fallet om kniven är tillverkad i rostfritt eller kolstål, men det är lätt att se på färgen på stålet. Om det är liksom grått, flammigt och med en icke enhetlig patina så handlar det om kolstål. Om det finns enstaka fläckar men i övrigt enhetlig och ganska ljus färg så är det rostfritt stål.

                  De rostfria bör vara tillverkade i Bonpertuisstål. De i kolstål varierar. Oftast använde man ett lokalt stål. I vilket fall så är stålet inte speciellt hårt (fransk tradition). I båda fallen handlar det om ca 49-52 HRC. Du får därför vara beredd att bryna/slipa din kniv ofta och flitigt

                  ~Paul~

                  Han verkar veta vad han talar om. Bild från tradera. Jag har sex skedar, omärkta, som jag felaktigt kallat teak. So long...
                  Hallå,
                  Detta är bestickande. CUTLEX har anänt. Knivarna är märkta CUTLEX och gafflarna STAINLESS STEEL. Sedan tidigare har jag skedar också märkta STAINLESS STEEL + en märkt ROSTFRITT (men den sistnämnda kan vi kanske lämna därhän tills vidare). Är 99% säker på att att det samma fabrikant eftersom skaften har exakt samma utformning och format (9,8 cm).

                  1. Knivar. 19.8 cm. Vikt 36 gr
                  2. Gafflar. 19.6 cm. Vikt 38 gr.
                  3. Skedar. 19.5 cm. Vikt 40 gr.

                  Vilken slutsats kan man då dra av detta? Att samtliga delar är av familjen CUTLEX? Att CUTLEX är ett varumärke (liksom MELROM) och att STAINLESS STEEL. MADE IN FRANCE bara en kvalitetsstämpel/beskrivning som flera fabrikanter använde sig av?

                  En hypotes. So long...
                  Bifogade filer

                  Comment


                  • De varfine gratulerer. Ser ut at du har allerede stelt dem med treolje. Jeg tror kanskje aldri vi klarer å løse den franske gåten..
                    I blant det trebestikket jeg fikk var det forresten en CUTLEX gaffel. Og noen andre deler som er stemplet med:
                    "Rustfritt stål"
                    Og en er faktisk stemplet med:
                    "Rustfritt stäl"
                    Legger ut bilder til CUTLEX gaffelen
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Får jag vara med på ett hörn?

                      Hittade idag, vad jag länge letat efter, ett av min fars gamla kapsylöppnare (han älskade pilsner på flaska).
                      Konstigt nog låg den längst bak i bra-att-ha-skåpet, och nu kommer den väl till bra användning?

                      Vad finns att säga om den, förutom att längden är 12 cm, saknar fena upptill och är märkt som ni ser.
                      Någon exakt sådan här, har jag inte sett i hela, långa tråden.

                      Click image for larger version

Name:	Kapsylöppnare IZM INOX 1.JPG
Views:	1
Size:	16,1 KB
ID:	530573

                      Click image for larger version

Name:	Kapsylöppnare IZM INOX 2.JPG
Views:	1
Size:	31,8 KB
ID:	530574

                      Comment


                      • Oväntat bestick...

                        Hallå Gideon,
                        Hörnspelare är alltid välkomna. Nej, pappas älskade öppnare är inte med på tråden men sannolikt en nära släkting, en guling märkt stainess steel, made i france och med en elak
                        pigg på krönet (kommer från Simco, vill jag minnas).

                        Samma storlek (bortsett från piggen). Den turkosa färgen är typisk för CAT IZM, jag har andra bestick, men vårt överdrivet vetenskapliga arbete har inte kommit fram till bokstaven C. Märktes liksom Melron både med varumärke och kvalitetsbeteckning.

                        CAT/IZM har jag inte lyckats identifiera, men det här är ju struntsaker även om en kall öl bör öppnas på vederbörligt sätt, helst på ZUM.
                        So long och välkommen tillbaka...
                        Bifogade filer
                        Last edited by Kim von Platen; 2012-02-21, 19:51.

                        Comment


                        • Her kommer bilde. De to off-white fargene.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • Kanonfina...

                            Hallå.
                            Skickar ett PM... so long...

                            Comment


                            • Till julskinkan...

                              Hallå,
                              Tror inte jag visat skinkbesticken (men minnet är, som Prylsnubben försiktigt påpekat:
                              Gott men kort) och tråden börjar bli lång. Kniven är 31,5 cm lång och gaffeln 26 cm. Båda märkta ROSTFRITT STÅL.

                              Har faktiskt två gafflar om någon vill byta. Skicka då ett PM.

                              PS. Salladsbesticken finns både svarta och röda.

                              So long
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Bra Kim! Vi må samle og vise her alt
                                Legger ut "drinkskedar" som er stemplet med "Stainless steel Made in France" og er 20,7cm lange
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X