Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 1 2 3 4 5 12 ... SistaSista
Resultat 11 till 20 av 212

Ämne: Franska bestick, någon som vet?

Håller på att traggla mig igenom alla intressanta trådar och hittar allt möjligt kul som får mig att hoppa upp och gräva i skrymslena.

Jag har ett stående uppdrag att samla sådana här franska bestick åt ett av barnen. Nyligen fick hon en påse med sig hem, de flesta av dem märkta Melron. Sedan dess har jag hittat en gaffel, märkt Inox, och en flasköppnare, omärkt.

Jag undrar om de verkligen tål maskindisk? Har sett en hel del på loppisarna med spruckna och liksom uttorkade bakelitskaft och utgått ifrån att de blivit diskade i maskin.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Seniormedlem Kim von Platens avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Hallå Skogis.
    Har förstått att någon dammsuger marknaden på så här läckra prylar, tillgången är begränsad sedan några år tillbaka. Tre tretandade gaffel har jag alltid trott vara ett desert eller ostbestick, den är väl lite kortare än de fyrtandade? Öppnaren har jag, röd.
    Maskindisk eller inte? De tidigaste har svärtade träskaft och tål maskinen ganska bra om man oljar in skaften dö och då, bakelitvarianterna (för det är väl bakelit?) blir repiga och trista av maskinen, friktionen tror jag, men en snabb behandling med vax får dem att se pigga ut.
    Det roliga med sådana här småsaker är ju att man kan göra trevliga dukningar med olika färger på besticken. För inte så länge sedan bjöd jag på middag med vita tallrikar och olika färger på besticken. Olika färger på servetterna och tulpaner i olika färger på bordet, naturligtvis. Det är nog vad gästerna kommer ihåg från den middagen. So long...
    Senast redigerat av Kim von Platen den 2009-12-15 klockan 14:31.

Hallå på dig, Kim!
    Jag har tidigare hittat uppsättning med treuddiga gafflar och tillhörande knivar med spetsig udd och sågtandad egg. Du tror inte de ska vara köttbestick?

Reg.datum
    okt 2009
    Ja Skogis, men även de större besticken med fyra taggar (eller vad kallar man dom för?) finns både som kött- och vanliga bestick. Bestickande? So long...

Kim!! Budar du på de gula besticken?? Såg att de är uppe i 165 kr nu och auktionen går ut om ca 23 timmar...

Reg.datum
    okt 2009
    Tack Gila, Nej jag började bjuda tills jag upptäckte att färgen var brandgul och av dom har jag i överflöd. Kan vara svårt att se på en datorskärm. Än en gång, tack för omtanken. So long...

PS. Har du röstat?

Röstat? ? På vad?

Reg.datum
    okt 2009
    Bästa tråden, så klart Omröstningen som du inte får missa. So long..

Reg.datum
    okt 2009

Konstiga bestick????

Hallå, tiden går...
    Har några små knivar och gafflar som jag undrar över. Några påstår de kallas smörgåsbestick, andra talar om tårtbestick (men vem fasen äter tårta med kniv och gallef? Gaffeln är 15 cm lång. Själv har alltid trott att besticken är avsedda för ostron, mums. Vad säger ni? So long...

PS. Saknar fortfarande gula och blå. Tips?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Jag tror att detta är ett förrätts- eller smörgåsbestick - ett ändamål med hygglig bredd. Det var nog en nätt uppgift för en reklamare att formulera gaveltexten på förpackningen så att så många som möjligt köpte detta lilla något specielle bestick. Jag tror man skulle ha undvikit smala ändamål som ostronbestick eller Mälarmörtbestick etc. Att sedan köparna använde besticken till allt från ostron till tältpinne är utom räckhåll för distributionsapparaten.

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •