Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vem har gjort denna? [ID: Karl Gudmundsson, Köping]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Den 5 Mars 2006 såldes en praktvas signerad K.G.Köping. Finns det någon ute i landet som vet vem som köpte den. Är intresserad av att komma i kontakt med denna person.

    Christer Berggren
    dotterson till K.G.Köping/Karl Gudmundsson

    Comment


    • #17
      Kul återseende, den gula hänkelvasen med stänkmåleri sålde jag för kanske 6-7 år sedan nu, till just släktingen. Väldigt roligt att se att den glädjer andra nu!

      Comment


      • #18
        Ett par dagar efter att jag läst den här strängen så sprang jag på en KG. Så den gick ju inte att passera, trots att den inte alls faller mig i smaken...

        M.v.h.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
          Karl Gudmundsson var min morfar
          Lite fakta:
          Han föddes 1886 i Gävle, granne med Joel Hillström (Joe Hill senare i USA)
          Flyttade till Köping runt 1930 och startade ett krukmaker i ett område som heter Nibblesbacke. Nu ett stort bostadsområde med villor och hyreshus. Egendomen hette Hagaberg och den har fått gett sitt namn till ett stort äldreboende i området. I området kring fabriken tog man den leran som användes för att dreja krukorna. 1950 sålde han fabriken till sin son, Åke Gudmundsson, som fortsatte produktionen i fabriken under 50-talet varefter fabriken såldes och blev ombyggd till bilverkstad 1961. Karl Gudmundsson tillverkade dessa bruksföremål för att öka på inkomsterna och han avlade gesällsprov som keramiker men kallade sig alltid krukmakare. Den 18/6 1973 gick han bort och förenades med sin hustru Ester som dog året före. Mycket av de bruksföremål som tillverkades, dekorerades av min mor Gunhild och såldes sen på Hötorget i Stockholm några gånger om året, företrädesvis på vintern. Åke Gudmundsson blev senare keramiker och jobbade på Lerlaxen i Halmstad (Yourstone) fram till sin pensionering
          Hej Christer
          Jag heter Anita och jag växte upp i Nibblesbacke på 40-50 och början av 60-talet. Jag minns mycket väl Lerkrukefabriken. Kommer ihåg farbror Axel som grävde upp leran ur groparna nedanför fabriken. Och jag minns natten när Lerkrukefabriken brann. Men det blev inte bilverkstad sedan, utan Holmkvist Mekaniska flyttade dit. De hade legotillverkning. Det fanns även ett litet företag till i byggnaden som tillverkade fladdermusfåtöljer. Alltså stålramarna till dessa.
          Hälsningar
          Anita

          Comment


          • #20
            Hej Anita
            Vore roligt att komma i kontakt med dig då du kanske har mer information eller berättelser runt det här.

            Christer Berggren Kolsva

            Comment


            • #21
              Praktvas?

              Den här ståtliga vasen stötte jag på i antikaffären Möbel-Hansson i Gamla stan, Stockholm. De hade haft den i många år så det kan knappast vara vasen som Christer efterlyser.

              En fundering: Karl G startade sin verksamhet runt 1930 i Köping. Men den här urnan ser ju ut att vara från tiden 1900-1915??? Men det var väl så att de små keramikerna släpade efter lite i modetrenderna? Sen ser jag bara att den är signerad K istället för KG, men det är ju ändå han? Jag upptäckte det när jag tittade på bilderna och har inte besökt affären igen för att se om det går att skönja ett G.
              Bifogade filer

              Comment


              • #22
                Vacker vas! Jag kan skönja ett G.

                Comment


                • #23
                  Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                  Den här ståtliga vasen stötte jag på i antikaffären Möbel-Hansson i Gamla stan, Stockholm. De hade haft den i många år så det kan knappast vara vasen som Christer efterlyser.

                  En fundering: Karl G startade sin verksamhet runt 1930 i Köping. Men den här urnan ser ju ut att vara från tiden 1900-1915??? Men det var väl så att de små keramikerna släpade efter lite i modetrenderna? Sen ser jag bara att den är signerad K istället för KG, men det är ju ändå han? Jag upptäckte det när jag tittade på bilderna och har inte besökt affären igen för att se om det går att skönja ett G.
                  Högst sannolikt av Karl Gudmundsson, skymtar (ser K) och G med släng.
                  Fantastiskt att han når denna höga kvalité om man betänker hans annars oftast väldigt enkla föremål.

                  Comment


                  • #24
                    Ja det finns nog ett G. I alla fall sa affärens ägare att det var Karl G som är upphovsmannen, det verkade hon inte tvivla på.

                    Comment


                    • #25
                      Min första KG! Ingen antikaffär den här gången utan välgörenhetsaffär. Tycker den är fin.

                      Råkade ta bort bilden på signaturen, så jag får ta en ny. Signerat som vanligt KG Köping.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Ursprungligen postat av Rosa Visa inlägg
                        Min första KG! Ingen antikaffär den här gången utan välgörenhetsaffär. Tycker den är fin.

                        Råkade ta bort bilden på signaturen, så jag får ta en ny. Signerat som vanligt KG Köping.
                        Fin!
                        Du håller på att få ihop en fin samling av äldre svenskt lergods.
                        Snart dags att presentera dem tillsammans?

                        Comment


                        • #27
                          Tack Gideon! Glömde säga att den är 14,5 cm hög. Bifogar bild på undersidan.

                          Får se hur det blir med presentationen......
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #28
                            En till KG-vas av samma modell som den som På femte våningen visade. Knappt 20 cm hög och rejält tung. Ett av flera fynd från antikmässan i Älvsjö.

                            Lite bleka bilder från årets första utefotografering.....Försökte fixa färgen på den andra bilden men då blev snön lite för mörk. Får se om jag lyckas tråckla in dem i nya PES.....Sådär, de kom in, men i bakvänd ordning! Hm.... Har bytt dator och mobil nyligen och är verkligen inte sugen på att lära mig mer nya funktioner och finesser. Kameran står oftast på auto...Ska kolla lite mer i tråden om nya PES så får jag väl reda på hur jag ska göra med inläggning av bilder. Är nöjd med vasen i alla fall.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #29
                              Grattis till vasen i silverbägarform!

                              Comment


                              • #30
                                Grattis Rosa, läcker!
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X