Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

vad menas egentligen ??? Auktionsbåg ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • vad menas egentligen ??? Auktionsbåg ?

    Årets auktionsskandal ??? På Norrköping såldes ett etsat vinglas såsom varandes 1700-tal ! Och priset =10.000;-.
    Enl. all expertis på området,muséiexperter och författarna till boken Glas,så
    påbörjades etsning av dekor på glas först omkring 1870-1880.
    Vad använder detta auktionsverk för expertis,det kan man med fog undra.
    Nu har de väl förlorat all sin trovärdighet,eller har de rätt ?

  • #2
    "Glasbaronen" Carl Hermelin och Elsebeth Welander, nu chef på Waldemarsudde, skriver så här 1979 i Glasboken om etsning:
    " - - - Jfr etsstämpling, guillochering, pantografering. Glasetsning är känd sedan början av 1600-talet."
    Last edited by Rebello; 2009-11-23, 12:20.

    Comment


    • #3
      I det här fallet har köparen med all säkerhet sett att det handlar om ett graverat glas från 1700-talet.
      Tyvärr så har man i Norrköping, kanske slentrianmässigt, ofta benämnt både glas och flaskor med kasad eller graverad dekor som "etsade".
      Last edited by Rolf J; 2009-11-23, 12:11.

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
        I det här fallet har köparen med all säkerhet sett att det handlar om ett graverat glas från 1700-talet.
        Tyvärr så har man i Norrköping, kanske slentrianmässigt, ofta benämnt både glas och flaskor med kasad eller graverad dekor som "etsade".

        Det är ganska vanligt förekommande att man missuppfattar och blandar samman facktermerna etsat och graverat.

        Så skrev t ex Svenska Dagbladets dåvarande medarbetare för konsthantverk, Hedvig Hedqvist, i ett stort uppslaget reportage i december 1996 om "Orrefors skira etsade 20-talsglas".Det gällde då en utställning i USA med Gates och Halds graverade praktpjäser - från ett Orrefors som hade en gravörstab med ett tjugotal glasgravörer och t o m en egen gravörskola. Gravyren med koppartrissor kräver ju en helt annan yrkesskicklighet än etsningen! Utbildningen på Orrefors gravörskola var treårig, enligt vad min bror som genomgick den har berättat.

        Om gravyrtekniker: jfr inlägg nr 95 - 97 här http://www.precisensan.com/antikforu...kniker&page=10.
        Om etsningstekniker: http://www.precisensan.com/antikforu...ad.php?t=16887.
        Last edited by Rebello; 2009-11-23, 13:05.

        Comment


        • #5
          knappast sammanblandning av begreppen.....

          I den s.k. "glasbibeln", boken GLAS av Stenberg-Simmingssköld ,Sveriges kanske främsta kännare av just glas,kan man läsa utförligt om den s.k.etsningen av glas. Således ett bra lästips för tvivlare. Eller varför inte ta kontakt med expertisen på Sveriges glasmuséum i Växjö. De har "glasklara" besked i frågan. Etsning användes främst till belysningsglas,men kom senare att användas även på finare glas i exempelvis monogram och andra dekorer.
          Blev mycket billigare än "den gamla" gravyrtekniken,och kom att börja användas på Rejmyre och Kosta m.fl. i slutet av 1800-talet.
          Att tekniken var redan på 1600-talet är ju en helt annan sak,hoppas inte detta inlägg var menat som en dimridå här.
          Således kan man lugnt påstå att en etsad CXII-dekor ABSOLUT INTE är från
          1700-talet ! Av bilden framgår väl också klart och tydligt att det är just en schablonetsad dekor,och inget annat.
          Alltså en klart missvisande och falsk objektsbeskrivning i auktionskatalogen,och då får man väl också förmoda att köparen blivit vilseledd av detta och lurat sej själv .

          Comment


          • #6
            Hallå, det vore intressant att se en bild på glaset, 10.000:- för ett glas utan vin,
            det skulle jag aldrig betala. So long...
            Last edited by Kim von Platen; 2009-11-23, 17:16.

            Comment


            • #8
              Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
              - - - Etsning användes främst till belysningsglas,men kom senare att användas även på finare glas i exempelvis monogram och andra dekorer.
              Blev mycket billigare än "den gamla" gravyrtekniken,och kom att börja användas på Rejmyre och Kosta m.fl. i slutet av 1800-talet.
              Att tekniken var redan på 1600-talet är ju en helt annan sak,hoppas inte detta inlägg var menat som en dimridå här.
              Således kan man lugnt påstå att en etsad CXII-dekor ABSOLUT INTE är från
              1700-talet ! Av bilden framgår väl också klart och tydligt att det är just en schablonetsad dekor,och inget annat. - - -
              OK - det är tydligen så att den glasetsning från 1600-talet som Carl Hermelin skrivit om i sin avdelning med "Fack- och konsttermer" gäller annat glas - inte vinglas/pokalglas. Vilken typ av glas syftar han på? Avser han något annan land än de nordiska?

              Och när du silvervalley skrev: "påbörjades etsning av dekor på glas först omkring 1870-1880" så avsåg du väl etsning "på finare glas i exempelvis monogram och andra dekorer".
              Rolf J:s inlägg om slentrianmässiga bedömningar i Norrköping gav sedan upphov till mitt inlägg om gravering jämförd med etsning - och då hade vi heller ingen bild på det aktuella pokalglaset.

              Då är det alltså så:
              det aktuella glaset är ett pokalglas och är etsat och är således inte från 1700-talet. Auktionshuset har också uppgett att glaset är etsat - inte att det skulle vara graverat. Är allt rätt uppfattat så? Polletten föll ner . . .

              Tillägg tisdag 2009-11-24: Jag har nu blädrat genom Calles bok Glasboken men finner inte någon beskrivning av etsade glas - han har däremot massor av graverat pokalglas. Etsning nämns endast som en term i registret, där man något oprecist anger 1600-talet. Man har i den boken ett avsnitt Att bedöma gammalt glas. Där hade det passat att nämna detta som silvervalley uppmärksammar: att det påbörjades etsning av dekor på vinglas/pokalglas först omkring 1870-1880. Denna information saknas alltså i Glasboken - det blir till att skaffa hem Steenberg - Simmingskölds bok . . .
              Last edited by Rebello; 2009-11-24, 11:04. Anledning: tisdag 24 nov om etsningar i Glasboken

              Comment


              • #9
                Johan B. hänvisar helt rätt till ifrågavarande glas. Tack,det klarade inte jag av. (kan inte detta med klippa ur o.s.v.). Men där ser man ju helt klart,vilket påpekats tidigare,att det rör sej om ett glas med etsad dekor (här är beskrivningen riktig). Och denna teknik att dekorera (gravera) finare servisglas började man inte med förrän på sent 1800-tal. Därför kan man med 100 % säkerhet säga ,att detta glas inte är från 1700-talet ! Simsalabim så enkelt var det. F.ö. kan tilläggas att de flesta glas graverade med GIII eller CXII-monogram är från tiden efter deras levnad. Varför ? Ja säg det !
                Men att Norrköping sålt glaset såsom varande 1700-tal,trots påpekande om missvisande datering om c:a 150 år,är högst anmärkningsvärt . Vad säger man om sådant ???
                PS: Att man av rena kostnadsskäl började med etsning även av finare servisglas på sent 1800-tal,betyder naturligtvis inte att man slutade med den vanliga gravyrtekniken.. Nej absolut inte,vilket väl alla vet. Man skulle ju kunna tänka sej,att dessa "billighetsglas" gjordes till dåtidens EPA eller IKEA ?

                Comment


                • #10
                  Ursprungligen postat av silvervalley Visa inlägg
                  Men där ser man ju helt klart,vilket påpekats tidigare,att det rör sej om ett glas med etsad dekor (här är beskrivningen riktig). Och denna teknik att dekorera (gravera) finare servisglas började man inte med förrän på sent 1800-tal. Därför kan man med 100 % säkerhet säga ,att detta glas inte är från 1700-talet ! Simsalabim så enkelt var det.
                  Jag ser inte helt klart att glaset är etsat och inte graverat.........

                  Comment


                  • #11
                    Hej Rosa,försök att förstora bilden då. DÅ ser du helt säkert att det är etsat,annars får du lita på auktionsbeskrivningen på DEN punkten.

                    Comment


                    • #12
                      Har tyvärr inte sett glaset i verkligheten, men tycker inte detta liknar en etsad dekor från slutet 1800-talet.
                      Mer som ett graverat monogram och vinrankor av kasad dekor (min personliga uppfattning utifrån fotot).

                      Comment


                      • #13
                        Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                        Har tyvärr inte sett glaset i verkligheten, men tycker inte detta liknar en etsad dekor från slutet 1800-talet.
                        Mer som ett graverat monogram och vinrankor av kasad dekor (min personliga uppfattning utifrån fotot).
                        Jag håller med dig Rolf angående den kasade dekoren med vinrankorna. I tråden "Lika men ändå olika del 2" som jag la upp häromdagen finns ett glas med liknande mönster.

                        Comment


                        • #14
                          Ursprungligen postat av Rolf J Visa inlägg
                          Har tyvärr inte sett glaset i verkligheten, men tycker inte detta liknar en etsad dekor från slutet 1800-talet.
                          Mer som ett graverat monogram och vinrankor av kasad dekor (min personliga uppfattning utifrån fotot).
                          Håller med, jag kan inte få det till en etsad dekor, graverad och kasad dekor
                          tycker jag mig se.

                          Comment


                          • #15
                            Jag kan också bara instämma, dekoren ser ut att vara graverad (kasad) Jag kan inte få detta glas till att vara etsat.

                            Comment

                            Working...
                            X