Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Någon som känner igen vasen?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Fråga: Någon som känner igen vasen?

    Fyndade en vas idag, känner igen den sen tidigare men vet inte var jag sett den. Finns ingen märkning. Någon som känner igen den?

    Tacksam för all info!





    Mvh

    //KJG
    Last edited by KJG; 2009-11-19, 20:41.

  • #2
    Den brukar kallas för "Börnevasen" efter formgivaren/glasblåsarmästaren Börne Augustsson. Åseda glasbruk, har jag för mig.

    Comment


    • #3
      Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
      Den brukar kallas för "Börnevasen" efter formgivaren/glasblåsarmästaren Börne Augustsson. Åseda glasbruk, har jag för mig.

      Tackar för det snabba svaret! Dock mycket lik Åsedas Bo Borgströms alster här:



      Här är tråden jag fann det på:



      Mvh

      //KJG

      Comment


      • #4
        Ursprungligen postat av KJG Visa inlägg
        Om jag läser mammacalas inlägg i den tråden du länkar till rätt så är Bo Borgström en felattribuering. Han gjorde visserligen mycket för Åseda, men inte den här.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Om jag läser mammacalas inlägg i den tråden du länkar till rätt så är Bo Borgström en felattribuering. Han gjorde visserligen mycket för Åseda, men inte den här.

          Ok, då förstår jag.

          Hittar ingen mer information på google om "Börnevasen". Hur gammal kan den vara? Mycket stor upplaga? Kände ju igen den så det är väl troligt.

          Tack så mycket!

          Mvh

          //KJG

          Comment


          • #6
            Det här kan nog andra bättre än jag, men från andra halvan av 60-talet skulle jag tro. Man ser ju dem rätt ofta, så det var nog ganska stora upplagor.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
              Det här kan nog andra bättre än jag, men från andra halvan av 60-talet skulle jag tro. Man ser ju dem rätt ofta, så det var nog ganska stora upplagor.

              Vilken osis att jag langade upp en förmögenhet då, hela 60:-

              Tycker att vasen är riktigt läcker, sjukt organisk och skiftande i formen från olika betraktningsvinklar.

              Mvh

              //KJG

              Comment


              • #8
                mi.ke. har kanske något att berätta om sin farfar Börne och hans vas?

                Kan tillägga, att Börne Augustsson var son till den legendariske mästerblåsaren på Sandviks glasbruk Gustav Augustsson.

                Här kan man läsa om de fyra generationerna - Mikael, Lars, Börne och Gustav - verksamma som glasblåsare resp. glasgravör:
                http://www.sgpf.se/index.php?option=...d=64&Itemid=55.
                Här står det att Börne som var instruktör på Orrefors byggde en hytta i miniatyr för att Mikael skulle kunna leka glasblåsare redan som liten pilt. Men inget här om Åseda. "Instruktör" - innebär det att Börne var glasblåsare och instruktör vid glasskolan på Orrefors? Han skolades väl till glasblåsare hemma på Sandviks glasbruk? Jag har skrivit till mi.ke. med dessa frågor.
                Last edited by Rebello; 2009-11-20, 09:24. Anledning: lagt till en länk

                Comment


                • #9
                  Kan tillägga att i den Minnesbok som utgavs vid 10-årsjubileet 1957 finns Börnevasen upptagen som en berömd Åsedaprodukt. Så före 1957 hade den tillkommit. Om just den här är tillverkad senare kan ju mycket väl vara fallet.

                  Rebello, tack för länken till sidan. Det var en perfekt kunskapsinformation.

                  Jag kommer inte ihåg vilka år som Börne Augustsson var anställd vid Åseda men det kanske Lars Börnesson kan hjälpa till med. Har någonstans i bakhuvudet att det var någon gång före 1957 eftersom han inte fanns med i personallistan i minnesskriften.
                  Last edited by mammacala; 2009-11-20, 15:10.

                  Comment


                  • #10
                    Någon som känner igen vasen

                    Något litet ur min samling av Åsedaglas.

                    Börnevasen och Conradlampan samt en karaff som nuförtiden ofta tillskrivs Bo Borgström, men som inte bör göra det.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Efter Åsedaperioden - omkring 1950 - arbetade Börne på Sandvik där han var mästare. Därefter var under en period anställd på Hovmantorps glasbruk innan han kom tillbaka till Sandvik som instruktör.

                      Comment


                      • #12
                        Nu har jag nystat lite mer i mina papper (elektroniska).
                        Jag har faktiskt hittat Börnevasen i en prislista från 1949 och där kostade
                        en Börnevas 200 mm, klarglas 14:- och en grön 12:-. För vasen i storlek
                        80 mm var priset 4.50 resp 4:-.

                        Jag letar också efter någon form av bilddokumentering av de serviser som man gjorde. Jag har bara beteckningarna och det säger ju inte så mycket. Såg några snapsglas som jag tror är Åseda, men det är rackarns svårt att bara gissa när priset ligger lite högt, i mitt tycke.

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                          mi.ke. har kanske något att berätta om sin farfar Börne och hans vas?

                          Kan tillägga, att Börne Augustsson var son till den legendariske mästerblåsaren på Sandviks glasbruk Gustav Augustsson.

                          Här kan man läsa om de fyra generationerna - Mikael, Lars, Börne och Gustav - verksamma som glasblåsare resp. glasgravör:
                          http://www.sgpf.se/index.php?option=...d=64&Itemid=55.
                          Här står det att Börne som var instruktör på Orrefors byggde en hytta i miniatyr för att Mikael skulle kunna leka glasblåsare redan som liten pilt. Men inget här om Åseda. "Instruktör" - innebär det att Börne var glasblåsare och instruktör vid glasskolan på Orrefors? Han skolades väl till glasblåsare hemma på Sandviks glasbruk? Jag har skrivit till mi.ke. med dessa frågor.
                          Hej!!

                          Börne jobbade på Åseda från 1948, så det blev nog några varianter med denna teknik. Han va som nämns senare instruktör på bl a orrefors glasbruk (inte glasskolan).

                          Kan också meddela att vi i år gjort en nyproduktion av vasen.
                          Bifogade filer

                          Comment

                          Working...
                          X