Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ägg i marmor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ägg i marmor?

    Har ett ägg som kanske ska få gå samma väg som det jag har under Glas, övrigt. Men undrar om det verkligen kan vara marmor eller vad är det för material?
    Den väger 250g, så den är ganska tung, ca 7cm lång och ca 5cm bred.
    Bifogade filer

  • #2
    Kan det vara alabaster?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

    Comment


    • #3
      Ja, det kanske det kan vara, men hur ser man skillnaden?
      Är lite korkad när det gäller sånt här...

      Comment


      • #4
        Det är inte marmor. Marmor ligger inte i lager som i ditt ägg. Troligtvis är det alabaster men det kan också vara onyx. Alabastern är något porösare.

        Comment


        • #5
          Är det bara min dator, eller är inte stenen väldigt rosa? I så fall så skulle jag nog avfärda både alabaster och onyx, och istället säga grovkornig marmor eller rosenkvarts. Har du kollat densiteten?

          Comment


          • #6
            Jung Kee Jag tror att det är ett infärgat alabasterägg.
            Alabaster säljs ofta felaktigt som onyx, bara för att det har randningen. Alabaster är en variant av mineralet gips (alltså inte pulvret gips) och det finns i färger som onyx mörkbrunt till gult. Liksom att det går att färga agat så kan man färga alabaster.
            mvh

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av LasseC
              Jung Kee Jag tror att det är ett infärgat alabasterägg.
              Alabaster säljs ofta felaktigt som onyx, bara för att det har randningen. Alabaster är en variant av mineralet gips (alltså inte pulvret gips) och det finns i färger som onyx mörkbrunt till gult. Liksom att det går att färga agat så kan man färga alabaster.
              mvh
              Det är förstås en möjlighet, har du sett bruket förut? Jag tycker att glansen verkar vara för hög och stenen lite för translucent för att vara alabaster, som tenderar att vara ganska gittrig och subtranslucent, men om den är helt nytillverkad så är det väl ingen omöjlighet.

              Comment


              • #8
                Undrar om bindmedlet brinner om sotande låga? För i så fall är det inte rosenkvarts. Jag gissar på turismus infvernalis, a la gjuten in formo, kanske rent utav svarvat.
                Är det marmor så skulle man med enkla medel kunna omvandla detta ägg till kalciumkarbid och då fattas det bara en karbidlampa för att sprida ljus.

                Comment


                • #9
                  Har inte äggen legat och "skavt" mot varandra så kan de ha den här lystern. De som kommer från Pakistan brukar se rätt skapliga ut. Men det klart man skulle ju vilja hålla det i handen och känna och se för att riktigt kunna avgöra vad det är. Ett enkelt test är ju att repa i ytan men det vill man ju inte göra med ett ägg.
                  mvh

                  Comment


                  • #10
                    Ursprungligen postat av LasseC
                    Har inte äggen legat och "skavt" mot varandra så kan de ha den här lystern. De som kommer från Pakistan brukar se rätt skapliga ut. Men det klart man skulle ju vilja hålla det i handen och känna och se för att riktigt kunna avgöra vad det är. Ett enkelt test är ju att repa i ytan men det vill man ju inte göra med ett ägg.
                    mvh
                    Tack för förklaringen! Har du koll på mer exakt var i Pakistan dessa tillverkas? Jag trodde att de var ifrån Afrika. Alltid roligt när man lär sig något nytt

                    Comment


                    • #11
                      Jag vet inte var i Pakistan dom tillverkas. Det var damen från Danmark som på mineralmässorna brukar sälja prylar i alabaster som talade om att det kom mycket därifrån. Som kuriosa nämnde hon att folk vill ju ha olika djur gjorda i alabaster. Det hade framkommit önskemål om grisar och när dessa skulle tillverkas måste man anställa folk som inte var muslimer utan kristna.
                      Men annars tror jag att alabaster bearbetas på många ställen Indien bl.a. och flera länder i Sydamerika.
                      mvh Lasse

                      Comment


                      • #12
                        Dessa s.k. alabasterägg (så var det de kallades om jag inte minns fel, även om jag också tycker de inte liknar den "vanliga" alabastern som ofta ses i lampfötter och -kupor) var omåttligt populära i slutet av 80-talet om jag inte minns fel. Har de tillverkats vid fler tillfällen genom historien?

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Peter S
                          Dessa s.k. alabasterägg (så var det de kallades om jag inte minns fel, även om jag också tycker de inte liknar den "vanliga" alabastern som ofta ses i lampfötter och -kupor) var omåttligt populära i slutet av 80-talet om jag inte minns fel. Har de tillverkats vid fler tillfällen genom historien?
                          Ägg i sten har väl varit poppis länge? Årets nyhet på stenmässorna var ägg av kristallint gips i vitt och brunt. Förra året var det lapis har jag för mig. Så materialen varierar...Men efter Lasses info och när du också tror att det är alabaster så förefaller väl det troligast i detta fallet.

                          Comment


                          • #14
                            Några Till

                            Här är det några till ägg .Kvalliten på dessa ägg varierar ju oerhört mycket . Av dom jag har är nog dom mindere varianterna som har bästa kvalliten .
                            Bifogade filer
                            Last edited by kentar; 2005-12-20, 01:41.

                            Comment


                            • #15
                              Det är svårt att se på bilden men jag tycker mig se att det finns några agatägg bland samlingen, ocks tycker jag mig se några färgade ägg (färgade med jordfärger och sedan ofta framristade mönster av den underliggande grundfärgen. De är tillverkade av soapstone som ju också är en alabastervariant. De är ofta gjorda i Afrika. De flesta kommer från Kenya.
                              Agatäggen slipas oftast i Indien. Detta är synpunkter/gissningar utan att ha hållit i dessa.
                              mvh

                              Comment

                              Working...
                              X