Sidan 1 av 4 1 2 3 4 SistaSista
Resultat 1 till 10 av 33

Ämne: Ägg i marmor?

Seniormedlem LiBs avatar
    Reg.datum
    aug 2005

Ägg i marmor?

Har ett ägg som kanske ska få gå samma väg som det jag har under Glas, övrigt. Men undrar om det verkligen kan vara marmor eller vad är det för material?
    Den väger 250g, så den är ganska tung, ca 7cm lång och ca 5cm bred.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

Kan det vara alabaster?
    "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
    Konfucius

Seniormedlem LiBs avatar
    Reg.datum
    aug 2005
    Ja, det kanske det kan vara, men hur ser man skillnaden?
    Är lite korkad när det gäller sånt här...

Medlem
    Reg.datum
    aug 2005
    Det är inte marmor. Marmor ligger inte i lager som i ditt ägg. Troligtvis är det alabaster men det kan också vara onyx. Alabastern är något porösare.

Är det bara min dator, eller är inte stenen väldigt rosa? I så fall så skulle jag nog avfärda både alabaster och onyx, och istället säga grovkornig marmor eller rosenkvarts. Har du kollat densiteten?

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Jung Kee Jag tror att det är ett infärgat alabasterägg.
    Alabaster säljs ofta felaktigt som onyx, bara för att det har randningen. Alabaster är en variant av mineralet gips (alltså inte pulvret gips) och det finns i färger som onyx mörkbrunt till gult. Liksom att det går att färga agat så kan man färga alabaster.
    mvh

Citat Ursprungligen postat av LasseC
    Jung Kee Jag tror att det är ett infärgat alabasterägg.
    Alabaster säljs ofta felaktigt som onyx, bara för att det har randningen. Alabaster är en variant av mineralet gips (alltså inte pulvret gips) och det finns i färger som onyx mörkbrunt till gult. Liksom att det går att färga agat så kan man färga alabaster.
    mvh
    Det är förstås en möjlighet, har du sett bruket förut? Jag tycker att glansen verkar vara för hög och stenen lite för translucent för att vara alabaster, som tenderar att vara ganska gittrig och subtranslucent, men om den är helt nytillverkad så är det väl ingen omöjlighet.

Undrar om bindmedlet brinner om sotande låga? För i så fall är det inte rosenkvarts. Jag gissar på turismus infvernalis, a la gjuten in formo, kanske rent utav svarvat.
    Är det marmor så skulle man med enkla medel kunna omvandla detta ägg till kalciumkarbid och då fattas det bara en karbidlampa för att sprida ljus.

Den Gamle (DG) LasseCs avatar
    Reg.datum
    sep 2005
    Har inte äggen legat och "skavt" mot varandra så kan de ha den här lystern. De som kommer från Pakistan brukar se rätt skapliga ut. Men det klart man skulle ju vilja hålla det i handen och känna och se för att riktigt kunna avgöra vad det är. Ett enkelt test är ju att repa i ytan men det vill man ju inte göra med ett ägg.
    mvh

Citat Ursprungligen postat av LasseC
    Har inte äggen legat och "skavt" mot varandra så kan de ha den här lystern. De som kommer från Pakistan brukar se rätt skapliga ut. Men det klart man skulle ju vilja hålla det i handen och känna och se för att riktigt kunna avgöra vad det är. Ett enkelt test är ju att repa i ytan men det vill man ju inte göra med ett ägg.
    mvh
    Tack för förklaringen! Har du koll på mer exakt var i Pakistan dessa tillverkas? Jag trodde att de var ifrån Afrika. Alltid roligt när man lär sig något nytt

Ämnesinformation

Användare som tittar på det här ämnet

Det är för närvarande 1 användare som tittar på det här ämnet. (0 medlemmar och 1 gäster)

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •