Warning: Trying to access array offset on value of type null in phar://.../vb/vb.phar/bbcode/url.php on line 2 Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer - precis en sån (PES) - antik- & samlarforum

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Jag tror också att stämpeln kan vara från ca 1920-talet. Men det var utseendet och utförandet som gjorde att jag trodde de var nyare.

    Comment


    • #17
      De första bilderna sa heller egentligen inte mycket om föremålen, undersidan är som så ofta en bättre indikation på såväl tillverkare som ålder.

      Comment


      • #18
        De här åtta centimeter höga hundarna säger inte något alls om ålder och härkomst, eftersom de saknar stämplar och ristningar. Men i utseende och i händerna berättar de villigt.
        Bifogade filer

        Comment


        • #19
          Hallå alla snubbar och nördar, Vill bara påpeka att Staffordshirefigurer från tiden aldrig stämplades, varför vet jag inte. En figur tillverkades ofta av flera potteries, i enorma upplagor och under ganska lång tid. Förfalskningar är ganska vanliga, men då handlar det om eftersökta, läs dyra, figurer. Nästan omöjligt att avslöja, inte ens Christies expert vågar lova någonting bestämt.
          Lika illa är det med alla lagningar som inte går att upptäcka med blotta ögat.
          Låt oss enas om att Blå Spaniels är från 20-talet. Förresten, är hanhunden lite
          större än tiken?
          So long

          Comment


          • #20
            Slutet gott allting gott får man väl säga om spanieldiskussionen. Nu vill vi som Gideon redan förstått se nya doggar av alla de slag, men framförallt från staffordshire förståss,
            Riktigt snygga förresten.
            PS Det verkar som hanhunden är något kraftigare, men höjden är samma.

            Comment


            • #21
              Hallå igen, Jag åker till stan i morgon och skall kolla facklitteraturen. Gideons små jyckar platsar nog inte på Kennelklubben, men charmiga är dom. Vad säger ni nördar, snubbar och andra dårar, skall vi gå vidare på S-tråden, eller klippa av?
              So long...

              Comment


              • #22
                Varför avsluta, när det börjar bli intressant? Det dyker säkert upp fler parhundar från andra här, eftersom de är så vanliga även i vårt land. Att hålla sig till kriteriet från 1720-talet, då de tillverkades första gången, fram till 1870-talet som kvalitativ gräns är alltför snävt som diskussionsunderlag, och kan få en del tveka inför att visa sina exemplar.
                Många är hundarna från Beswick, och de förtjänar också att få ses i den här tråden, liksom de från små. lokala krukmakerier. Sedan kan vi hjälpas åt att sortera ut de förfalskningar som också förekommer på marknaden, utifall några osäkra deltagare visar upp dem här.

                En välskriven, informativ artikel med flera vidarelänkar, tillsammans med ett trevligt Youtube-klipp från filmen Restoration:
                Examiner has transformed into a major player in financial news. Think stocks, crypto, banks - if it's about money, it's on Examiner.com.


                Ett par varianter på Jackson spaniels i en gammal tråd:

                Comment


                • #23
                  Hallo, Vi ser ut att vara årsbarn. Jo, engelsmän, vovvar och porsiln är oskiljaktilga. Tack för tipset. Tänk vad människor vet och orkar förmedla. Nu har jag inga spaniels i min lilla samling, däremot två livs levande taxar, men taxen har jag aldrig sett som Staffordshire. Den var ju tysk. Tänkte kanske ta en tråd om Liverpool och Sunderland för jag har några trevliga tallrikar med skeppsmotiv, ca 1800. Tror du den tråden leder någonstans?
                  So long
                  PS. Min far var storsamlare och hade en fantastisk kollektion, helt säkert landets största, framför allt Victorian figures.

                  Comment


                  • #24
                    Ursprungligen postat av Gideon Visa inlägg
                    De här åtta centimeter höga hundarna säger inte något alls om ålder och härkomst, eftersom de saknar stämplar och ristningar. Men i utseende och i händerna berättar de villigt.
                    Hallå Gideon, Jodå, dina sorgsna hundar är gamla, dom är tillverkade före 1875 och definitivt Staffordshire. Fann bild i Hardings book two. Värde 50-150 pund. Lita inte på det, värderingen alltså. De mest värdefulla är värderade till 500-1000 pund. Lita inte på det heller.

                    De där gamla svarta skulle kunna vara Staffordshire från tiden, svart underglasyr, men jag tror inte det. Blå spanniels från tiden förekommer inte,
                    varken hos Harding eller Berlin Collection.

                    Tiden? Vi talar om Victorian figures (1835-1875). Då fanns spaniels i sex storlekar, alltid sålda i par. Man kallade dem Comforters. Inspirationen kom från King Charles valp "Dash", som drottning Vitcoria ägde sedan barnsben.
                    Figuren blev en succé och tillverkades in på 1900-talet.

                    Vill du ha dina sömniga jyckar dokumenterade kan jag plåta/scanna.

                    So long

                    Comment


                    • #25
                      Först nu trillade myntet ner, och jag måste erkänna jag inte gjorde skillnad mellan poodles och spaniels, mer än att de förstnämnda stackarna är rakade runtom, samt på ben och svansar. Det var alltså därför Du föreslog en avslutning, eftersom det bara dök upp spaniels som svar? Jag ber om ursäkt för att jag buntat ihop dem från början, Kim.
                      Pudlarna är inte lika vanliga här och var mer kostsamma i framställningssätt på sin tid.

                      Tack för beskedet om att de små, lömska hundarna är så pass gamla. Det är kul att få veta. De kan tyckas vara trötta, men de verkar också planera något tillsammans, när de tittar på betraktaren.
                      Att fotografera dem, är ingen brådska, de kom via Tradera för några år sedan och lär stanna här ett bra tag till. De tar så liten plats i vägghyllan, så komfortabla som de är...

                      Jag förstår att Du är biten av dessa hundar, speciellt för att Du växte med dem och mycket annat i miljön. Det är svårt att inte bli samlare tidigt, och det ödet vederfors också mig, men i annan riktning. Jag har jobbat mig neråt, så att säga, för att komma till den mycket intressanta, och till stora delar ännu inte helt kartlagda, svenska lergodskeramiken.
                      Du har en avatar i svartvitt och nog ser den ut som tidigt sextiotal och då är vi nästan, men bara nästan, årsbarn.

                      Men vi fotsätter med tråden, eftersom rubriken trots allt är "Tema: Staffordshirefigurer berättar.." och tids nog tittar andras pudlar också fram.

                      Här är ett annat par, som jag är ganska osäker om de är "från tiden" eller modernare förfalskningar. På bilder ser de bra ut, men påmålningarna av rött och grönt i dekoren känns sträva mot fingertopparna och fotringen är småkornig och inte å sliten som man kan förvänta sig.
                      För något år sedan läste jag om just denna modell på en numer borttappad länk. De och många fler kan vara moderna förfalskningar och cirkulerar som "äkta" på såväl eBay och samlarmarknader.
                      Nu vet jag inte om de här hundarna är det, men magkänslan sätter upp varningsflagga.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #26
                        Victorian figures/Flow Blue

                        Kennelklubbens ordförande Kim kanske kan svara på VARFÖR de under samma Victorianska period så populära företeelserna tydligen nästan aldrig korsbefruktades.

                        Comment


                        • #27
                          Hallå Snubben, engelsmän är som du vet väldigt konservativa och Victoria pryd.
                          Men man kanske kan säga att Gideons senaste jyckar inte är renrasiga. Dom stammar säkert från en kennel i Staffordshire men är inte mer än 135 år gamla,
                          jag inte inte kunnat finna dem i litteraturen så dom saknar stamtavla. Tror inte att det handlar om förfalskning för vem skulle lägga tid och möda på att producera så enkla (och billiga) figurer. Men trevliga. Dekor på sockeln är ovanligt, har aldrig sett något liknande. Vad priset beträffar är pudlar och spanniels i samma divison, 300 - 500 pund, men tro att får så mycket om man vill sälja. So long. Chareman

                          Comment


                          • #28
                            Hallå G, Glömde kommentara min avatar. Kortet är från 1942 då jag var ett år.
                            Valde den för att min första tråd var Ett år i Sverige, rörstrandsservisen du vet.
                            So long...

                            Comment


                            • #29
                              Vad roligt att det finns fler som samlar på staffordshirehundar!
                              Skickar med en bild på en liten del av min samling......
                              Den bruna hunden är dock en jack russell terrier...
                              Bifogade filer
                              Last edited by Staffordshire; 2009-11-20, 18:43.

                              Comment


                              • #30
                                Hallå Staffe, Kul att det finns många dårar. Fin samling spanniels och några stackars pudlar. Berätta. So long. Kim

                                Comment

                                Working...
                                X