Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Tema: Staffordshirefigurer berättar.. Staffordshire dogs, hundar - Staffordfigurer

    Hallå eller Hallo, Finns det samlare av dessa intressanta, dekorativa, kommunikativa och allmänbildande figurer här på PES? Dom kommunicerar också som de här pudlarna i många hamnstäder och fiskelägen runt om i världen. Jag råkar kunna ganska mycket, inte om pudlarna men väl om de berättande figurerna, flat backs, som man man säger i England. Ändå har jag väldigt mycket att lära. Vad vet du? So long.
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2017-02-12, 16:12.

  • #2
    Bara det som allmänt berättas om hur positionen på dessa hundar sittande i fönstret var beroende på huruvida den sjöfarande äkta mannen var hemma eller till sjöss..nu minns jag inte om de skulle blicka utåt då han var till sjöss eller tvärtom..trevliga figurer min mor hade två..tyvärr inte ett par utan både var vända åt samma håll

    Comment


    • #3
      Flytande blått

      Hej !

      Samlar egentligen inte på parhundar men kunde inte motstå dessa som i mina ögon känns lite ovanliga ?
      Undertill står det endast "made in england".
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        Hallo Engelson, Jo dom här jyckarna var ju populära souvenier redan på 1800-taletr, presenter som sjömännen tog med sig hem. Därför lite kul för dem samlat nautica.
        Sant eller inte? När gubben var hemma vände jyckarna ryggen åt gatan, när han var till sjöss var signalen välkommen in.
        So long.

        Comment


        • #5
          Hallå Snubben, Dina "Spaniels" är utan tvekan Staffordshire, men jag har aldrig träffat på de här blå vovvarna. Det lär vara så att några få modellmakare gjorde
          formar siom man sålde till 100-talet "potteries" i Trent och så fick man måla som man ville. Tror att värdet är ganska ringa, men som samlare söker man udda föremål. Så damma försiktigt. So long.

          Comment


          • #6
            Undrar om inte de blå är väldigt nytillverkade?

            Comment


            • #7
              De blå är ABSOLUT INTE nytillverkade. De är krakelerade och stämplade made in england på ett sätt som mindre kända keramikfabriker gjorde i slutet på 1800-talet som en sorts kvalitetsgaranti. Ska försöka ta en bild av undersidan, men stämpeln är väldigt svår att se.
              Mvh Prylsnubben

              PS Glömde tacka Kim för hennes fina rispudelkollage.
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Snygga uppställningar här!

                När det gäller "Made in England" som stämpel, så har vi klart besked att utgå från:
                "It was William McKinley (the 25th president of the USA) who introduced the highly protectionist McKinley Tariff Act of 1890 - this imposed tariffs on many imports (including pottery) in order to make it easier for the American manufacturers to sell their products. It was a requirement of this Act that all such imports carried the name of the country of manufacture.
                This provided well-known marks such as "Bavaria," "England," "Nippon," - indicating the country of manufacture.
                In 1921 the Act was amended to require the phrase "Made in" preceding the country of origin, The labeling at individual British potteries varies somewhat from the 1891/1921 dating requirements described above..."

                vilket är taget från länken http://www.thepotteries.org/mark/general.htm

                Dateringen kan således sträcka sig till mellankrigsperioden, vilket också undersidorna ger intryck av.
                Last edited by Gideon; 2009-11-14, 18:57.

                Comment


                • #9
                  Hallo friends,
                  In England anything is possible. Jag har studerat/hållit i min hand flera hundra S-figurer från 1800-talet och ingen har varit märkt Made i England.
                  Nej, det är sällsynt med stämplar över huvud taget. Befinner mig på landet men kan kolla facklitteraturen när jag kommer till stan.
                  Det roliga/intressanta är att jyckarna är unika/sällsynta och jag lutar nog mot att teorin att blå hundar inte är så gamla. Återkommer. So long...

                  Comment


                  • #10
                    En bra och innehållsrik hemsida att utforska:

                    Comment


                    • #11
                      Kanske Nygamla

                      Ganska nya eller inte så gamla, kanske dags att definiera vad som är att betrakta som nytt och vad som är att betrakta som gammalt. Själv är jag född 1950 och alltså ny, jag menar ung eller......

                      Ps Har aldrig varit intresserad av nytillverkat, mycket möjligt en brist men det kan jag ta.

                      Mvh Prylsnubben

                      Comment


                      • #12
                        Väldigt nygjorda skrev förresten Peter S ??

                        Comment


                        • #13
                          Tack för tipset. Ser spännande ut.

                          Comment


                          • #14
                            Hallo there, Gammalt eller nytt? Nytt är spännande och gammalt roligt. Nya kopior av gammalt gods gillar vi inte, eller hur? Vad Staffordshire beträffar anser jag att gammalt är 1750-1870. Därefter skapades inte så mycket nytt.

                            Comment


                            • #15
                              Håller med till fullo. Men om man tillför en liten knorr till det gamla som t.ex staffordshirehundar i flytande blått från tidigt 1900-tal då kan jag lätt stå ut med det.

                              Comment

                              Working...
                              X