Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Glasauktion i Hovmantorp

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Glasauktion i Hovmantorp

    Var det någon som var där och kan rapportera?
    Lasse

  • #2
    Undrar också om någon gjorde ett fynd där? Vad gick gardinstången för?
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jodå, det missar man ju inte!

      Gardinstången gick för 1100, och för samma summa blev jag ägare till en s.k. medioker kopia (som var extra medioker eftersom den inte ens hade en inborrning för propp).

      Köpte även en del annat, bl.a. en pressglasskål av Gate i klarglas (sån som du har i din avatar, Lasse), men det plockade min mor av mig innan jag reste söderut.

      Comment


      • #4
        Gardinstången i glas gick för 1 500 kr enligt Smålandsposten.
        Oj då - cjf hann före med en liverapport . . .

        Ett reportage här: http://www.smp.se/nyheter/lessebo/re...rp(1618424).gm

        Katalogen med utropspriserna: http://www.folketshuset.se/katalogen.htm
        Auktionsfirman publicerar tydligen inte slutpriserna på nätet?
        Last edited by Rebello; 2009-11-11, 22:29.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
          Gardinstången i glas gick för 1 500 kr.
          Hmm, jag måste skrivit fel, eller så blev det nåt missförstånd i Smålandspesten...

          Comment


          • #6
            Tack för rapporten. Visste inte att Gateskålen gjorts i klarglas. Jag har sett en i någon annan färg förut.
            Lasse

            Comment


            • #7
              Cjf, vad menar du med medioker kopia? Där hänger jag inte med.....

              Det enda jag var intresserad av var gardinstången och en grön Ollerskål från Kosta men något år åker jag ner och fajtas med er!

              Och jag har för mig att slutpriserna brukar komma efter ett tag?
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                Tack för rapporten. Visste inte att Gateskålen gjorts i klarglas. Jag har sett en i någon annan färg förut.
                Lasse
                Gate skålen finns i grönt, ljusblått, klarglas och bärnstensfärgat glas, ev finns det fler färger.
                I’m a real mean bitch!

                Comment


                • #9
                  Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Cjf, vad menar du med medioker kopia? Där hänger jag inte med.....
                  Det är rop nr 34 jag menar, ursprunget kan vi ta nån annan gång...

                  Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                  Och jag har för mig att slutpriserna brukar komma efter ett tag?
                  Ja, förr var det så, men i våras kom de aldrig, trots påminnelser. Jag antecknade hyggligt flitigt, så fråga gärna om det är nåt särskilt ni undrar.

                  Comment


                  • #10
                    cjf: Vet du hur mycket Nr 40 och Nr 107 gick för?
                    Så är det.

                    Comment


                    • #11
                      Ska kolla när jag kommer hem, påminn om jag glömmer. Nr. 40 vet jag till och med vem som köpte...

                      Comment


                      • #12
                        Får man vara med och fråga om slutpriser. Isåfall undrar jag vad no 174 gick för, förefaller lågt utrop i mitt tycke......

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Annna Visa inlägg
                          cjf: Vet du hur mycket Nr 40 och Nr 107 gick för?
                          Nr 40 gick för 225 och 107 för 750 (vilket var billigt, för den var jättefin!).

                          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                          Får man vara med och fråga om slutpriser. Isåfall undrar jag vad no 174 gick för, förefaller lågt utrop i mitt tycke......
                          Den gick för 1500, och förklaringen till det ligger nog i att Hovmantorp är en del av glasriket; det är det svenska glaset som är tveklöst mest populärt.

                          Comment


                          • #14
                            Gunnel Nyman

                            Det är bara att gratulera någon till ett riktigt fynd, en likadan gick på Bukowskis moderna Helsingforsauktion i dagarna för 1400 Euro.

                            Tack för upplysningen !
                            Mvh Prylsnubben

                            Comment


                            • #15
                              Som Orreforsnörd gillade jag nr 171, den graverade karaffen med metallringslagning på halsen. Tror inte jag har sett modellen i verkligheten förut, den finns på bild (med något annorlunda gravyr) i en av de första katalogerna. 5500 drog den iväg till, fler som gillade den tyvärr.

                              Comment

                              Working...
                              X