Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Borde vara Gehlin va?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Borde vara Gehlin va?

    Fanns det nåon annan på Gullaskruf som formgav "fiskkaraffer"? Denna är ca 25 cm hög och märkt med etikett. Ingen märkning i glaset.
    Bifogade filer

  • #2
    Visst är det Gehlin, men det är faktiskt en tupp och inte en fisk (se formannons nedan)! Mycket stilig sak!
    Bifogade filer

    Comment


    • #3
      Inte kunde då jag få den till en tupp Stort tack får bilden cjf, så den är så pass sen som 1950, jag trodde dessa var på modet lite tidigare.

      Comment


      • #4
        Synd det inte var en höna för då hade den varit perfekt till egglikör.

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av 766
          Synd det inte var en höna för då hade den varit perfekt till egglikör.
          "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
          Konfucius

          Comment


          • #6
            Noterade att tuppen ovan inbringade en försvarlig summa vid försäljningen, stort grattis!!! Tur att jag hittade en Gehlinsk fisk förra helgen, så jag slapp tömma julklappskassan på den här...

            Comment


            • #7
              Man får tack så mycket samt gratulera till fiskfyndet. Tur att jag inte bidrog till att förstöra julefriden i det cjfska hemmet.

              Comment


              • #8
                Shit pommfritt vilka priser!!!

                Nästa gång jag ser en sån karaff på loppis ska jag inte gå förbi den som jag brukar.
                "Att veta när man vet något och att veta när man inte vet något, det är kunskap."
                Konfucius

                Comment


                • #9
                  Brännvinstuppen är inte så vanlig som fisken. En fisk gick för några år sedan på Tradera för 2300 kr. Gehlin formgav också Vinkrok och Mårten gås- karafferna. Men inte någon hund (Kosta, Holmegaard, Sölvehyttan, Skansen)eller häst som han brukar attribueras till flitigt på nätet. Hästen är egentligen glasblåsarnas formgivning, men Hugo har fått skulden så att säga.
                  knappast meningslöst.

                  Comment


                  • #10
                    Kul med mer info Raoul. Jag tycker själv att denna tupp inte är direkt vacker, däremot så uppskattar jag mer de karaffer som har blått påklipp. Men helt klart är att det är priser på dessa karaffer, den var välkommen till en av de största svenska auktionsfirmornas glaskvalitet med ett utrop strax under vad slutpriset blev nu. I varje fall så fyllde den på antikkassan så att vi kan handla prylar mer i min smak.

                    Comment

                    Working...
                    X