Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Värdefull byrå eller inte?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Fram till 1910-tal var det vackra gjutna beslag efter det föll en tid med släta plåtbeslag en billig importvara. Det blev svårare att ersätta de skickligt drivna gjutna beslagen med empiriska ornament likt krigiska symboler som tex. de tyska lejonhuvudena. Efterfrågan och tillverkningen försvann i Sverige under första världskriget. I slutet av 60-talet var det svårt att hitta rätt beslag till en gammal byrå för att restaurera. Men det löste man på Bårebro Metallvarufabrik i Torup där man återupptog produktionen av beslag efter gammal stil. Återförsäljare för förtaget var Lundell och Zetterberg i Stockholm samt Trä och Fane´r i Göteborg.

    Visste du det Peter?

    Comment


    • #17
      Självklart har jag varit på LZ på Birger Jarlsgatan och botaniserat!

      Comment


      • #18
        Hallå Trixie,
        Grattis, du har lyckats engagera de tunga elefanterna i din tråd om en ganska trist historia, med dagens ögon mätt. Lindome kanske byrån är, men inte av den stilen som går dyrt på auktionerna. Och fanér var inte Lindomes starkaste gren. Det var istället charmiga "kopior" på stockholmsmästarnas alster, invandrare som "kopierade" franska och för all del engelska mästares möbler. Och för dölja skavankerna målande man nästan alltid produkterna. OK, det låg i tiden, även stockholmarna målade.

        Du bör dock inte måla. En liten burk Antikvax skulle få byrån att skina som en sol.

        Sol long...
        Last edited by Kim von Platen; 2009-12-15, 15:25.

        Comment


        • #19
          Måla inte om denna charmiga byrå, det vore att förstöra den för all framtid. Om det dessutom är en Lindomemöbel talar bara det ett klarspråk att låta penseln ligga där den är.
          Värdet på byrån blir när nog noll om du målar om den.

          Comment


          • #20
            Hallå Trixie,
            Målarfärg har blivit svindyrt. Du måste tvätta, spackla, slipa, måla tunnt några lager, slipa och kanske lägga på vax. Då blir byrån riktigt värdelös. Nej, håll färgen.

            Nu tror jag inte att din byrå är från tiden, utan senare. Placeringen av handtag och nyckelbrickor luktar 1900-tal. Fyra lådor var ovanligt på gamla byråer och lådbottnarna är infällda. Lindome? Tveksamt, man tillverkade oftast målade möbler.

            Mitt råd är: Tvätta av med diskmedel, torka av noga och på med antikvax. Du får en helt ny byrå, en av de mest omskrivna i PES historia. So long...
            Last edited by Kim von Platen; 2010-03-30, 23:53.

            Comment


            • #21
              trixie

              Du har frågat om din Collden byrå, några månader sen. Jag just läste om den. Det var roligt att se min morsmorsfars namn, Collden. Han bodde i Lindome med fru Ida Collden och hade 12 barn. Min Mormor Hellen Collden var en of tvillingarna. Två av hennes systra var bakarar till deras egen bagerie i Göteborg, Stockholmsgatan 38, som heter Hellas Hembageri (namnet efter min mormor). Johan Bernhard Collden ägde Colldens Möberaffär först i Lindome, sen i Järntorget i Göteborg. Han dog förtidigt när han var 42 år gammal av diabetes. Mormor Ida Collden bodde senare på Stockholmsgatan också.

              Min mamma, och jag, och många familjenmedlemnar bor i USA. Mamma har några vackra sovrums möblemang som Morfar Johan hade tillverkat i Lindome. Vi kan skicka foton, om du vill.

              Jag hoppas också att dina möbler trivs hos dig! Du är nu familjen Collden!
              Hoppas vi hörs!
              Immigrantens dotter.

              Comment

              Working...
              X