Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Leksaker. Elastolin

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
    De visade väl på folkliv och sedvänjor fram till 1979.
    http://svtplay.se/popup/minispelare/...97/pl,v,,17104
    Hallå Obeslutsam,
    Där var inte med på noterna. Förklara.
    So long...

    Comment


    • #17
      Krigsleksaker är och har alltid varit kommersiellt enda fram till år 1979 (och igen och igen) då Sverige gjorde sin första överenskommelse med leksaksbranchen trots att det fanns finns många organisationer etc. som demonstrerarer mot krigsleksaker och inte så länge sedan började tyska Märklin att tillverka krigsleksaker åter.....
      Men en äldre historisk bakgrund finns naturligtvis. Men som mest handlar det om pengar för tillverkarna, för dig också kanske?.

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
        De visade väl på folkliv och sedvänjor fram till 1979.
        http://svtplay.se/popup/minispelare/...97/pl,v,,17104
        Hallå Obeslutsam,
        Där var inte med på noterna. Förklara.
        So long...

        Comment


        • #19
          Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
          Krigsleksaker är och har alltid varit kommersiellt enda fram till år 1979 (och igen och igen) då Sverige gjorde sin första överenskommelse med leksaksbranchen trots att det fanns finns många organisationer etc. som demonstrerarer mot krigsleksaker och inte så länge sedan började tyska Märklin att tillverka krigsleksaker åter.....
          Men en äldre historisk bakgrund finns naturligtvis. Men som mest handlar det om pengar för tillverkarna, för dig också kanske?.
          Här är det jag som inte riktigt fattar. Att alla inte gillar krigsleksaker respekterar jag, men vad menade du med det som jag markerat med fet stil?

          Comment


          • #20
            Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
            Krigsleksaker är och har alltid varit kommersiellt enda fram till år 1979 (och igen och igen) då Sverige gjorde sin första överenskommelse med leksaksbranchen trots att det fanns finns många organisationer etc. som demonstrerarer mot krigsleksaker och inte så länge sedan började tyska Märklin att tillverka krigsleksaker åter.....
            Men en äldre historisk bakgrund finns naturligtvis. Men som mest handlar det om pengar för tillverkarna, för dig också kanske?.
            Hallå Obeslutsam,
            Ja eller nej, det är frågan? Visst är det så att alla tillverkare vill sälja, men samlare vill oftast inte sälja. Inte jag. Om du ogillar den här tråden är det bara att klippa av. Ja eller nej, det är upp dig.

            So long.. no bad fellings...

            PS Märklin tillvekade inga krigslekaker så vitt jag vet.

            Comment


            • #21
              På ebay finns alltid ett stort antal Lineol - Elastolinfigurer till salau - som t.ex. denna - http://cgi.ebay.com/old-Elastolin-Li...item3c90bf3f06 - en liknande på häst stod länge hemma i bokhyllan - en rest från ungdomens samlingar, men jag kommer ihåg priset, Kr 1:75, skrivet i bläck på undersidan av hästen

              Akta dem f.ö. för fuktigt västkutklimat - en natt ute och bara daggen förvandlar dem till oformliga klumpar av uppblött pappersmassa med lite pinnar av ståltråd!

              Comment


              • #22
                Intressant att man även gjorde figurer av "riktiga" personer, t ex Raeder, Dönitz m fl. Det skulle ju ha kunnat leda till oförväntade situationer, som när fältmarskalk Paulus kapitulerade vid Stalingrad mot Hitlers uttryckliga vilja. Om han fanns som Elastolin-figur så fick man nog dra in den illa kvickt från marknaden! Jag kan se framför mig hur SS fick order om att springa runt i alla leksaksaffärer och se till att ordern från leksaksministeriet efterlevdes..

                För den intresserade kan jag tipsa om en rätt utförlig artikel på engelska Wikipedia: http://en.wikipedia.org/wiki/Elastolin
                Den tyska sidan är märkligt nog väldigt kortfattad Kan det vara så att samlande av dessa figurer ses som en aning suspekt i Tyskland?
                Last edited by Hossbach; 2010-07-29, 20:24.

                Comment


                • #23
                  Ska jag tolka det som du tar illa upp en del av historiken om krigsleksaker och politiken runt om som faktiskt inte går att ändra på?. Jag tänkte att Kim kanske funderar över ett samlarvärde i kronor då förstås, räcker det som förklaring?
                  Lek på gossar inte mig emot!

                  Comment


                  • #24
                    Nä, jag tar inte illa upp! Det ska mycket till för att jag ska hetsa upp mig över något (på gott och ont). Krigsleksaker kan man ha mycket åsikter omkring man jag har nog rätt vaga åsikter i ämnet. Elastolin-figurerna tycker jag är rätt fascinerande eftersom de så väl speglar sin tid.

                    Ja, jag ska fortsätta att leka, det lär jag aldrig sluta med..

                    Comment


                    • #25
                      Ursprungligen postat av bwh Visa inlägg
                      På ebay finns alltid ett stort antal Lineol - Elastolinfigurer till salau - som t.ex. denna - http://cgi.ebay.com/old-Elastolin-Li...item3c90bf3f06 - en liknande på häst stod länge hemma i bokhyllan - en rest från ungdomens samlingar, men jag kommer ihåg priset, Kr 1:75, skrivet i bläck på undersidan av hästen

                      Akta dem f.ö. för fuktigt västkutklimat - en natt ute och bara daggen förvandlar dem till oformliga klumpar av uppblött pappersmassa med lite pinnar av ståltråd!
                      Hallå bwh,
                      Du fastnade på tråden, kul. Ja, om man vill köpa är ebay en guldgruva, tradera är svagt så här i semestertid.

                      Vad klimatet beträffar tror jag att du är ute på djupt vatten. Hög luftfulktighet
                      påverkar inte själva materialet (koalin) men väl färgernas vidhäftningsförmåga. Det är förklaringen till färgavfall, inte alltför skojiga lekar.
                      Har du en "klump", visa gärna upp den.
                      So long...

                      Comment


                      • #26
                        "Klumprna" hade en sådan konsistens att de inte kunde flyttas - långt mindre bevaras - de kunde närmast liknas vid spillning från något djur med magbekymmer - sade k.mor.

                        Comment


                        • #27
                          Ursprungligen postat av Obeslutsam Visa inlägg
                          Ska jag tolka det som du tar illa upp en del av historiken om krigsleksaker och politiken runt om som faktiskt inte går att ändra på?. Jag tänkte att Kim kanske funderar över ett samlarvärde i kronor då förstås, räcker det som förklaring?
                          Lek på gossar inte mig emot!
                          Hallå Obslutsam,
                          Ja och nej. Alltid roligt att se sin samling stiga i värde men dessbättre har prisutvecklingen varit himla svag de senaste 20 åren. Stort sett samma nivå nu som då. Så man fortfarande köpa.

                          En enkel marscherade soldat kostar en 50-lapp, ovanliga figurer, pansarsoldater t ex, kostar kanske 600:- idag och en porträttfigur i bra skick ca 1200:-.
                          Nu åter till lekstugan. Tack för att du ville vara med och so long....

                          Comment


                          • #28
                            Tack för det. Det är inte lätt det där med utanförskap Kim men du förstår jag leker utan förväntningar man lär sig det med tiden. Kunskapen förvärrvar jag genom att läsa, besöka mässor, loppis, prylpartys och så läser jag på forum och ifrågarsätter om det kan stämma faktiskt ibland visar det sig att det gör det..

                            Comment


                            • #29
                              Hallå O?????.
                              Utanförskap, vad är det för snack? Vi är inte alla stöpta i samma form
                              även om nassarna gärna ville föra historien dit. Nej, välkommen till sandlådan här finns plats för alla och jag tror att jag besvarat alla dina inlägg i en positiv anda, om än med med försök till en smula humor och ibland ironi????
                              Kom igen... och so long...

                              Comment


                              • #30
                                Det verkar ju finnas hur många figurer som helst bara i serien "Tyska soldater"! Vet man hur många varianter det finns?

                                Den här hittade jag på tyska Ebay. Luftvärnsstrålkastare som lyser! Otroligt kul tycker den barnslige Hossbach! Har du den figuren Kim?

                                Fast det kanske inte är Elastolin? Den verkar ju inte ha oval bottenplatta.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X