Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

josef frank rejmyre????? [ID: Johansfors Glasbruk]

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • josef frank rejmyre????? [ID: Johansfors Glasbruk]

    kan det här vara en vas designad av josef frank på rejmyre jag vet att han designade tallrikar och skålar mm.mm men designade han även vaser och kan det här vara en sån????, den har måtten 19 cm hög och ca 6.5 x 6.5 i fyrkant
    Bifogade filer
    Last edited by Maria; 2019-03-04, 12:05.
    behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

  • #2
    Färgen stämmer visserligen, men det skulle förvåna mig mycket om denna skulle visa sig formgiven av Frank. Tycker inte att jag kan se mycket av hans vanliga formspråk i denna... Jag tror nog snarar att den är från något av de mindre bruken, eller möjligen finsk, fast det glaset kan du ju mycket bättre än jag.

    Comment


    • #3
      att det är rejmyre är jag ganska säker på men den kan vara designad av tyko axelsson oxå men mönstret i gjutningen tycker jag lknar det josef frank designade
      behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

      Comment


      • #4
        Allt annat Frank-glas jag har sett har varit väldigt "rent" i strukturen (jmf. t.ex. hummertallrikarna, den lilla kistan och Hortus-serien), så detta skulle vara ett rejält avsteg ifall det stämmer...

        Comment


        • #5
          Ursprungligen postat av cjf Visa inlägg
          Allt annat Frank-glas jag har sett har varit väldigt "rent" i strukturen (jmf. t.ex. hummertallrikarna, den lilla kistan och Hortus-serien), så detta skulle vara ett rejält avsteg ifall det stämmer...
          jo det stämmer nog då är det nog tyko axelsson ändå, hoppas bekin kikar in han har stenkoll på rejmyre
          behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

          Comment


          • #6
            Kanske bäst jag kikar in då, jag är ju efterfrågad.

            Josef Frank är det inte, jag lutar åt att det är Paul Kedelv.

            I Reijmyres produktkatalog från 1962 finns liknande produkter (en rektangulär vas, cigarettbägare och ett askfat) med exakt samma knottriga yta och som har artikelnummer K-395, K-392 och K-393.
            Dessa är formgivna av Paul Kedelv så det finns goda skäl att anta att han även är upphovsman till den fyrkantiga vas som är på bilden.

            Comment


            • #7
              Ursprungligen postat av bekin Visa inlägg
              Kanske bäst jag kikar in då, jag är ju efterfrågad.

              Josef Frank är det inte, jag lutar åt att det är Paul Kedelv.

              I Reijmyres produktkatalog från 1962 finns liknande produkter (en rektangulär vas, cigarettbägare och ett askfat) med exakt samma knottriga yta och som har artikelnummer K-395, K-392 och K-393.
              Dessa är formgivna av Paul Kedelv så det finns goda skäl att anta att han även är upphovsman till den fyrkantiga vas som är på bilden.
              se där ja tack bekin, jag kände att den var bra och att det var en rejmyre var jag nästan helt säker på
              behandla mig bra så behandlar jag dig bättre behandla mig illa skyll dig själv.citerat av R.S.B.

              Comment


              • #8
                grön knottrig vas

                Vasen är tydligen fr Johansfors o inte Reijmyre. Tyvärr dåliga o suddiga bilder fotade på datorn men nog syns det att det är etikett fr Johansfors o dessutom på 2 olika vaser. Click image for larger version

Name:	2019-03-04 07.07.25.jpg
Views:	1
Size:	136,5 KB
ID:	570479Click image for larger version

Name:	2019-03-04 07.06.54.jpg
Views:	1
Size:	42,0 KB
ID:	570478

                Comment

                Working...
                X