Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerpulla och höna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
    Jag har en växande samling med dessa sockerpillerfiguriner. Väldigt svårt att få tag i något nytt till samlingen inom detta. Nu fick jag dock tag i snipan GUSTAF, med mastfäste invändigt.

    Jag vet att det florerar en lista på vilka modeller som faktiskt tillverkades samt vilka storlekar och färger. Har aldrig kommit över den listan, storsamlarna håller nog hårt i den. Finns det någon som delar med sig av denna lista så blir ingen gladare än jag.
    Den längst ut till höger på översta raden med en stjärna, vad föreställer den egentligen? En gran, ett torn???
    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

    Comment


    • #62
      En julgran ska det föreställa.
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #63
        Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
        Ja det står cloetta på den.

        Den cyklande tomten vet jag inget om, däremot har den saluförts flera gånger på Tradera så den kan ju inte vara omöjlig att få tag i.
        Den cyklande tomten är amerikansk.
        Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

        Comment


        • #64
          Rätt tråd

          Lägger in mitt "blå tåget" här där det bör vara.
          Tidigare har jag bara sett en "höna-pöna" som
          haft denna färg på tråden.
          Bifogade filer

          Comment


          • #65
            pressformarna

            ... eller, åtminstone: 17 pressformar från Alsterbro finns på bild i https://digitaltmuseum.se/search/?q=...%3A%22S-KPS%22

            Det fanns säkert fler bruk som gjorde, vad skulle vi kalla dem för? sockerpullebehållare?, men flera av ovan nämnda modeller finns i den samlingen.

            Comment


            • #66
              Så här i slutet på påsken har en höna dykt upp. Hon har kanske legat på ägg? Och på tal om det - den enda fisk som ligger på ägg är - ansjovis (Flåt den var gammal. Ja, inte ansjovisen för den tog herr Jansson hand om på påskafton.)
              Bifogade filer

              Comment


              • #67
                Vit Leghorn kan kanske vara förebild - betydligt mindre än föregående men samma form och utförande.
                Bifogade filer

                Comment

                Working...
                X