Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerpulla och höna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Visst fanns det fler bägare som räknas som sockerpullor? Tycker mig se en till iallafall på din bild.

    Vet du något om kyrktornet? Mitt var det enda som jag sett tills du visade din samlingsbild.

    Har också hört om en lista där det även ska finnas en cyklande tomte uppräknad som otroligt sällsynt.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
      Längst till vänster på min samlingsbild
      Den missade jag Står det Cloetta på den?
      DG

      Comment


      • #33
        Ja det står cloetta på den.

        Den cyklande tomten vet jag inget om, däremot har den saluförts flera gånger på Tradera så den kan ju inte vara omöjlig att få tag i.

        Comment


        • #34
          Marmorerad höna

          Vill bara visa en sockerpullehöna som nog inte är så vanlig.
          Bifogade filer
          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

          Comment


          • #35
            Den hade verkligen en speciell teckning, är det pärlhöns?
            Troligtvis väldigt ovanlig i den färgen.

            Comment


            • #36
              Den skiljer sig från de andra sockerpullehönorna så jag har misstanke om att den inte är från sverige men det gör ju inget, glaset gör ju att den är udda. Har aldrig sett en pärlhöna så jag har ingen aning
              Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

              Comment


              • #37
                Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                Den skiljer sig från de andra sockerpullehönorna så jag har misstanke om att den inte är från sverige men det gör ju inget, glaset gör ju att den är udda. Har aldrig sett en pärlhöna så jag har ingen aning
                Letade på nätet och hittade bilder på pärlhöns. Biforgar länk, som jag hoppas fungerar.

                söffe

                Comment


                • #38
                  Och jag som trodde det bara var asätare som var kalhuvade, annars var de söta.
                  Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                  Comment


                  • #39
                    Ursprungligen postat av Tingeling Visa inlägg
                    Och jag som trodde det bara var ASÄTARE som var kalhuvade, annars var de söta.
                    Jag måste, å det starkaste, protestera mot ditt uttalande.
                    Vi, kalhuvade, är redan utsatta för diskriminering så det räcker!
                    Vill också påpeka att vi, manliga kalhuvade, begåvats med extra mycket testosteron. Det borde du tänka på när du väljer nästa gubbe
                    Du kan ju slå en signal.....
                    Gud gjorde några perfekta huvuden,
                    resten satte han hår på.

                    Comment


                    • #40
                      Kalhuvade säger inte vi, det är bara huvudet som växt igenom håret Sladden
                      Hirvi
                      SVERIGE är en del av Dagsnäs Hornborgasjön! hemsida http://www.faglaviksglas.se/

                      Comment


                      • #41
                        Ursprungligen postat av Hirvi Visa inlägg
                        Kalhuvade säger inte vi, det är bara huvudet som växt igenom håret Sladden
                        Hirvi
                        Dagens första gapskratt.

                        Comment


                        • #42
                          Ursprungligen postat av Sladden Visa inlägg
                          Jag måste, å det starkaste, protestera mot ditt uttalande.
                          Vi, kalhuvade, är redan utsatta för diskriminering så det räcker!
                          Vill också påpeka att vi, manliga kalhuvade, begåvats med extra mycket testosteron. Det borde du tänka på när du väljer nästa gubbe
                          Du kan ju slå en signal.....
                          Hmm, menade inte att stöta mig med män utan utväxt på skulten, de är goa att klappa på. Hör av mig när det blir aktuellt med förnyelse här hemma.
                          Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

                          Comment


                          • #43
                            Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                            Alsterbro glasbruk tillskrivs många av dessa figuriner. I boken Alsterbro Glasbruk har C.W.Scheuts lämnat uppgifter att de tillverkades under 1890-1900. De levererades till Nissen och Cloetta som fyllde dem med sockerpullor.
                            Det står lite vidare om dessa om ni är intresserade.
                            För Cloettafabrikens räkning tillverkades en liten pressad skål på fot.
                            En gång beställdes 500 000 st av denna. Underligt att man aldrig sett någon av dessa
                            DG

                            Bilderna är lånade ur Alsterbro Glasbruk 1871-1969
                            JA, JÄDRA KONSTIGT. Kunde inte låta bli DG, när jag hittade FYRA stycken idag på samma ställe.
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #44
                              Vilka fina snapsglas! Skulle tro att man dricker dropparna med andakt ut dessa!

                              Comment


                              • #45
                                Grattis Prylsnubben - det var ingen dålig fångst
                                Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                                Comment

                                Working...
                                X