Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerpulla och höna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Kul med en norrman i samlingen Kallin. Hade inte sett den märkningen förut.

    Comment


    • #17
      Funderar på om detta oxå är en sockerpulla?
      Bifogade filer
      Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

      Comment


      • #18
        Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
        Funderar på om detta oxå är en sockerpulla?
        Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Det var inte figurerna som benämndes sockerpullor utan godiset, små sockerkulor som också kallades sockergryn.

        Comment


        • #19
          Sockerpillerfigurin då!
          Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

          Comment


          • #20
            Nya bilder! Storleken, även om det bara är under kjolen, där godsakernas ryms och skruvlocket gör denna i mitt tycke lite annorlunda.
            Bifogade filer

            Comment


            • #21
              Ursprungligen postat av Äjth Visa inlägg
              Sockerpillerfigurin då!
              Ursprungligen postat av CBA Visa inlägg
              Som jag skrev i ett tidigare inlägg: Det var inte figurerna som benämndes sockerpullor utan godiset, små sockerkulor som också kallades sockergryn.
              I bildserien över glassamlingen i Smålands museum - Sveriges glasmuseum skriver man vid ett exemplar som föreställer prins Carl:
              "Pressglas i form av en behållare för ”sockerpyllor” (ett slags sockerpulver), som fanns i många olika utförande."
              Klicka på "GLASSAMLINGEN" och sedan "Vill du se ett urval . . "http://www.smalandsmuseum.se/Glas/glas_frameset.htm

              Comment


              • #22
                Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                I bildserien över glassamlingen i Smålands museum - Sveriges glasmuseum skriver man vid ett exemplar som föreställer prins Carl:
                "Pressglas i form av en behållare för ”sockerpyllor” (ett slags sockerpulver), som fanns i många olika utförande."
                Klicka på "GLASSAMLINGEN" och sedan "Vill du se ett urval . . "http://www.smalandsmuseum.se/Glas/glas_frameset.htm
                Skall vara "sockerpullor".

                Comment


                • #23
                  Funderingar i natten - kanske i nattmössan . . .

                  Det finns många utföranden - och man blandade kanske pullor och pulver och piller på hyllor så att det blev till pyllor.
                  Men i sak håller man på museet med CBA att det egentligen inte är själva glasen som är sockerpullor,
                  utan pullorna är det godis som såldes i dessa behållare för sockerpullor - puh!

                  Om nu inte sockerpullor duger - kanske som fabrikanterna gör ibland: en tävling med en unik pyllerburk som första pris?

                  Finns det redan ett bättre namn på dessa glas än sockerpulla?
                  Här har nämnts "sockerpillerfigurin" och "sockerpillerglas" och enligt glasmuseet: "behållare för sockerpullor", men vad otympligt det blev.

                  Kom med något enkelt, när vi har sådan namn i glasfloran som graal, ariel, kraka, slottsglas, ravenna, thalatta, fabula, kabale, sommerso - fast det även finns krångliga som marqueteri de verre och pâte de verre.
                  Och har vi lysterglas och överfångsglas så kan vi kanske nöja oss med sockerpillerglas eller sockerpillerfigurin?
                  Men nej tack till särskrivningar, hörde jag en sjuk sköterska utropa!
                  Last edited by Rebello; 2010-09-10, 07:53.

                  Comment


                  • #24
                    Sockerpulla tycker jag fungerar väldigt bra. Första gången jag hörde uttrycket utan att det var kopplat till ett föremål, tänkte jag på hönan ( pollo )som ligger på sitt rede. Hon ruvar på sitt " godis " och skyddar det.
                    Sockerpulla med lite svenengelsk twist: Man tar ut sockret. pull out the socker.
                    Det lilla av vad jag förstått så vet de flesta i samlarkretsar vad sockerpullor är och istället för att hitta på ett nytt namn på dem tycker jag att man förstärker ordet genom att anta det och använda det.
                    Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                    Comment


                    • #25
                      I Steenberg/Simmingskölds stora bok om glas benämns de "sockerpullbehållare" (s 203).

                      Comment


                      • #26
                        Alsterbro glasbruk tillskrivs många av dessa figuriner. I boken Alsterbro Glasbruk har C.W.Scheuts lämnat uppgifter att de tillverkades under 1890-1900. De levererades till Nissen och Cloetta som fyllde dem med sockerpullor.
                        Det står lite vidare om dessa om ni är intresserade.
                        För Cloettafabrikens räkning tillverkades en liten pressad skål på fot.
                        En gång beställdes 500 000 st av denna. Underligt att man aldrig sett någon av dessa
                        DG

                        Bilderna är lånade ur Alsterbro Glasbruk 1871-1969
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #27
                          Sockerpullbehållare eller sockerpullglas är förslag

                          Betr. frågan om hur man ska benämna dem, hittade jag helt apropå vad du Lasse skrev:
                          "Jag vet inte om boken Glas skall kallas "glasbibel. Detta hör inte hemma bland graal men man borde väl veta att de s.k. sockerpullbehållarna i pressglas gjordes vid Alsterbro Glasbruk. Dessa nämns men inte ett ord om var de gjordes. De nämns på sidan 203 och en med bild.
                          DG"

                          Citatet, med min markering i fetstil, är #39 på nedan länkade tråd, där jag hade berört felaktigheter som Elisa Steenberg har skrivit i boken Glas: http://www.precisensan.com/antikforu...lse#post124074

                          Comment


                          • #28
                            Ursprungligen postat av Rebello Visa inlägg
                            Betr. frågan om hur man ska benämna dem, hittade jag helt apropå vad du Lasse skrev:
                            "Jag vet inte om boken Glas skall kallas "glasbibel. Detta hör inte hemma bland graal men man borde väl veta att de s.k. sockerpullbehållarna i pressglas gjordes vid Alsterbro Glasbruk. Dessa nämns men inte ett ord om var de gjordes. De nämns på sidan 203 och en med bild.
                            DG"

                            Citatet, med min markering i fetstil, är #39 på nedan länkade tråd, där jag hade berört felaktigheter som Elisa Steenberg har skrivit i boken Glas: http://www.precisensan.com/antikforu...lse#post124074
                            Som sagt.

                            Comment


                            • #29
                              Jag tycker att det är egendomligt att Alsterbro inte nämns i samband med dessa sockerpullbehållare De var ju en stor produktion på bruket och det står i boken om Alsterbro att de exporterades till flera länder.
                              Är det någon som har sett den lilla Cloettabägaren??
                              LasseC

                              Comment


                              • #30
                                Längst till vänster på min samlingsbild
                                Ursprungligen postat av LasseC Visa inlägg
                                Jag tycker att det är egendomligt att Alsterbro inte nämns i samband med dessa sockerpullbehållare De var ju en stor produktion på bruket och det står i boken om Alsterbro att de exporterades till flera länder.
                                Är det någon som har sett den lilla Cloettabägaren??
                                LasseC

                                Comment

                                Working...
                                X