Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sockerpulla och höna

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Sockerpulla och höna

    Lika små "ägghönor" har jag sett många gånger men inte den här varianten som väl är en sockerpulla. Men igår på Boråsmässan såg jag givetvis flera stycken. Men hur såg bottnen ut?? Den är 5.5 cm lång.
    Bifogade filer

  • #2
    Det var en tunn bleckplåt som har som snibbar upp,ska se om jag inte har någon och kan ta ett kort. Har hört att det var även en pappbit som lock men det har jag aldrig sett. Annars har en bekant till mig några lock som hon kan visa om hon läser det här

    De är ett roligt samlarområde, inte så stora att de tar för mycket plats och man vet aldrig när man hittar en variant som man inte har.
    Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

    Comment


    • #3
      Jag väntar med spänning!
      Söffe

      Comment


      • #4
        Måste djupdyka i en låda då det inte fanns bleckplatta på någon av de jag har synliga och jag vet inte i vilken låda. Har ringt till en kompis som jag vet har en framme och bett henne ta kort men vet inte om det blir ikväll.

        Här är några av de sockerpullor jag har i skåpet, det saknas några modeller.
        Bifogade filer
        Ju mer man tänker, desto mer inser man att det inte finns något enkelt svar./ Nalle Puh

        Comment


        • #5
          Hej Söffe !
          Håller med Tingeling, att det här är ett trevligt litet samlarområde,
          jag bidrar med bild på några av mina + en där jag tror att du kan se bleckplåten i botten av en höna.
          Bifogade filer

          Comment


          • #6
            Det var inte figurerna som benämndes sockerpullor utan godiset, små sockerkulor som också kallades sockergryn.

            Comment


            • #7
              Tack för att ni visade era pullor. Också kul att se bottenplåtarna. Såna lär man väl knappast hitta lösa! Får se om jag hittar fler nu när jag vet vad jag skall leta efter.
              Söffe

              Comment


              • #8
                Jag har en växande samling med dessa sockerpillerfiguriner. Väldigt svårt att få tag i något nytt till samlingen inom detta. Nu fick jag dock tag i snipan GUSTAF, med mastfäste invändigt.

                Jag vet att det florerar en lista på vilka modeller som faktiskt tillverkades samt vilka storlekar och färger. Har aldrig kommit över den listan, storsamlarna håller nog hårt i den. Finns det någon som delar med sig av denna lista så blir ingen gladare än jag.
                Bifogade filer

                Comment


                • #9
                  Nr 3 från vänster högst upp är det en likadan som jag frågar om i denna tråd?

                  Comment


                  • #10
                    Om man inte såg botten på den jag har så skulle man kunna tro att det är ett litet snappsglas.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #11
                      Imponerande samlingar Ni har!

                      Förutom denna Rättviksmora (15,5 cm lång) med skruvlock, har jag Oskar II och loket.

                      Märkliga effekter det blev, när jag fotade mot datorskärmen. Tar bilder i dagsljus i morgen.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #12
                        Undras då om inte min är ett sockerpiller glas? Det känns inte riktigt att dricka ur det på nåt vis och slitaget tyder nog på att det innehållit något gott

                        Comment


                        • #13
                          Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                          Imponerande samlingar Ni har!

                          Förutom denna Rättviksmora (15,5 cm lång) med skruvlock, har jag Oskar II och loket.

                          Märkliga effekter det blev, när jag fotade mot datorskärmen. Tar bilder i dagsljus i morgen.
                          Oj, den Moran såg ond ut haha

                          Comment


                          • #14
                            Ursprungligen postat av Lars Kallin Visa inlägg
                            Jag har en växande samling med dessa sockerpillerfiguriner. Väldigt svårt att få tag i något nytt till samlingen inom detta. Nu fick jag dock tag i snipan GUSTAF, med mastfäste invändigt.

                            Jag vet att det florerar en lista på vilka modeller som faktiskt tillverkades samt vilka storlekar och färger. Har aldrig kommit över den listan, storsamlarna håller nog hårt i den. Finns det någon som delar med sig av denna lista så blir ingen gladare än jag.
                            I andra raden längst till höger finns en som jag tycker är väldigt lik en jag haft. Närbild på din, kanske?
                            Bifogade filer

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                              Imponerande samlingar Ni har!

                              Förutom denna Rättviksmora (15,5 cm lång) med skruvlock, har jag Oskar II och loket.

                              Märkliga effekter det blev, när jag fotade mot datorskärmen. Tar bilder i dagsljus i morgen.
                              Häftig effekt, gumman har verkligen attityd. Inte visste jag att stövlarna var pullor, tror bestämt jag har några. Har en säl med skruvkork, men det är kanske ngt annat??
                              Syn, intryck och kunskap ökar när man saktar ner ...

                              Comment

                              Working...
                              X