Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Hallå min vän,
    Nej, det är cabarée. A-modell från 1927 och blått band 1931-55. Det ska finnas en oval variant, men har jag aldrig sett till.
    (B-modell).
    Så har vi C-modellen, formgiven 1933 som tillverkades som BB 1939-57. Bild.
    Nu är det bara att duka upp, fyra sorters sill eller varför inte tillbehören till tacco. Tack för ditt bidragboch so long...
    Bifogade filer

    Comment


    • #47
      Sorry, missade kommentar..

      Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
      Jag är inte blåbandist men lägger ändå in denna skärbräda (obs inte skär bräda eftersom den är ljusblå!) på tråden Gefle Blått Band - trots att den ej är märkt eller signerad. 25 x 13 cm och mitt på långsidorna några små krusningar.
      Den är ett minne från lördagens besök i Bohuslän där dock promenaden på bryggan i Smögen är mest bestående.
      Hallå Lars,
      Den där är trevlig, att servera ostar och sånt. Knappast för att skiva löken.A-modell, 1936-44. Finns i två storlekar. So long..

      Comment


      • #48
        Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
        Det ska finnas en oval variant, men har jag aldrig sett till.
        (B-modell).
        Månne denna.
        Bifogade filer

        Comment


        • #49
          Hallå Snubben,
          Kul att se, visste inte att ovalen hade funkisknoppen. So long...

          Comment


          • #50
            Vad är då nu detta? Gissa.

            Hallon i blåbärsskogen,
            En liten rackare, rymmer en dl och har uttag för någonting i locket. Tillverkades bara 1939-43. Fat saknas.
            Tänk att en funkisservis kunde bli en böljade Percy på knappt tio år. Vinnaren belönas med ett blått band ur ett förråd som måste renas... dock inte denna från denna som är mycket ovanlig.
            So long
            Bifogade filer

            Comment


            • #51
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallon i blåbärsskogen,
              En liten rackare, rymmer en dl och har uttag för någonting i locket. Tillverkades bara 1939-43. Fat saknas.
              Tänk att en funkisservis kunde bli en böljade Percy på knappt tio år. Vinnaren belönas med ett blått band ur ett förråd som måste renas... dock inte denna från denna som är mycket ovanlig.
              So long
              Ohoj Kimmen! God fortsättning förresten.

              Har själv bara en tillbringare i Blått band.
              <en vild gissning bara. Antingen till marmelad eller senap. Kanske i minsta laget att ha marmelad, men varför inte?

              morsning!
              - - - - - - - - - -
              "För mycket av det goda är alldeles lagom."

              Comment


              • #52
                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallon i blåbärsskogen,
                En liten rackare, rymmer en dl och har uttag för någonting i locket. Tillverkades bara 1939-43. Fat saknas.
                Tänk att en funkisservis kunde bli en böljade Percy på knappt tio år. Vinnaren belönas med ett blått band ur ett förråd som måste renas... dock inte denna från denna som är mycket ovanlig.
                So long
                Ohoj Kimmen!

                Vad hände. Gick du vilse i blåbärsriset, eller rent av ”vilse i pannkakan”?
                Dålig respons om din ”Lilla rackare”.(Ditt Inlägg #49)
                Är jag ende "gissaren"?
                Kastade in en gissning på ett område som jag inte har en aning om, här ovanför.
                - - - - - - - - - -
                "För mycket av det goda är alldeles lagom."

                Comment


                • #53
                  Börjar tappa farten...

                  Ursprungligen postat av Lars F Visa inlägg
                  Ohoj Kimmen!

                  Vad hände. Gick du vilse i blåbärsriset, eller rent av ”vilse i pannkakan”?
                  Dålig respons om din ”Lilla rackare”.(Ditt Inlägg #49)
                  Är jag ende "gissaren"?
                  Kastade in en gissning på ett område som jag inte har en aning om, här ovanför.
                  Blåbär, Sorry Lasse att jag missade din gissning. Du gissade på marmelad och garderade med senap.Garderingen var rätt:
                  Senapskanna.
                  B-modell.
                  Blått band 1939-1943
                  Rymd 1 dl
                  Fat saknas.

                  Tack för svar och påminnelse... so long...

                  Comment


                  • #54
                    Blått Band..

                    Hallå, det bör finnas flera trådar, samordning önskas...so lon..

                    Comment


                    • #55
                      Vad är Blått Band, egentligen?

                      Hallå,
                      Den här rätt praktfulla tillbringaren har jag jagat i 20 år, nu är den min. Saxat ur min dokumentation:
                      F-modell. (1936)
                      Oval med svängd överkant.
                      Modell av Percy. BB-hänkel.
                      Ingår i bordsservisen.
                      Blått Band 1936-57.
                      1 liter. Höjd 17 cm. Gefle. .F.
                      (¾ liter. Höjd ??? SAKNAS)

                      Blått Band är naturligtvis namnet på dekoren, till Stockholmsutställningen 1931. Men Percy gjorde inte bara dekoren till utställningen utan formgav den s.k. bordsservisen som skiljer sig vitt och brett från övriga delar i Blått Band. Det typiska för bordsservisen antikinspirerade formen och framför allt den typiska BB-hänkeln.
                      Onödigt vetande, kanske, men ändå en smula dokumentation...
                      So long...

                      Har någon den mindre modellen är jag intresserad...den är nämligen felande länken i samlingen tillbringare.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • #56
                        Då får man gratulera, en stilig kanna blev Din belöning av 20-års
                        jakt Kimmen. Nu är det 3/4 kannan som gäller de nästa 20-åren.
                        Själv har jag flest av den "bulliga" typen, Du vet den som liknar
                        kryddburkarna. Apropå BB-hänkeln så har jag ju den på kaffe,te
                        och gräddkannan.

                        PS Apropå tidsangivelser på föremålen från Gefle och då speclfikt
                        Blått Band. Du vet vi kom in på detta i ALP Lidköpings-tråden.
                        Jag kollade assietter och diverse tallrikar med grön tryckt färg-
                        stämpel. Jag avgränsade mig till att kolla de med nummer som
                        slutade med 52, och Heureka, jag fann nummer mellan 152 och
                        ända upp till 1252.
                        Slutsatsen bör bli att Gefle stämplade tillverkningstiden inte bara
                        halvårsvis utan dessutom t.o.m. på månaden när eller vad tror Du?

                        DS Kolla in detta.........., Blott Sand, uj,uj,uj. Percy blev till sand....
                        Last edited by prylsnubben; 2015-03-13, 16:18.

                        Comment


                        • #57
                          Datumstämplat porslin..?

                          Hallå Snubben,
                          Tack, jag har gått Peter S kunskap. Men ska kolla upp i morgon. Snart kommer oväntat besök...so long...
                          PS. Under tiden kan ditt öga få njuta av en annan tillbringare som inte finns med med i någon kurant. Den är funkis, men nog inte formgiven av Percy. Saxar:

                          AF-modell. (1939?)
                          Slät elipsformad modell med två streck på grepen. Finns ej i priskuranterna..
                          3/4 liter. Höjd 13.5 cm.
                          1 liter. Höjd......SAKNAS

                          Ja, smaken är liksom baken förenad....

                          So long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #58
                            Datumstämplarna...?

                            Hallon Snubben,
                            Du har helt rätt, även Gefle/UE märkte sina föremål med årtal/månad.
                            Har gjort en inventering i köksskåpen och kan redovisa detta vad gäller Blått Band.

                            1. Blått Band består av två väldigt lika serier/märkningar. Dels ""Blå Handmålad" ca 1931-38, dels "blått Band" 1936-38.
                            Ingen del i tidiga serien är årsstämplad.

                            2. Undantagen är de s.k. serviserna (bords-, kaffe-, the) som formgavs 1930.

                            3: Äldre modeller med BB-dekor fick sällan datumstämplar för så vitt man inte tog upp modellen i nyproduktion.

                            4. Ungsfasta delar daterades sällan 50-talet.

                            Min klena slutsats är att årsstämpeln infördes ca 1930 och kom att bli allt vanligare fram till 50-talet.

                            So long...

                            PS. Härligt att få anledning att torka/skura ut skåpen...

                            Comment


                            • #59
                              Inte SÅ klent....

                              Nå, inte var det så klent Kimmen. Nu undrar vi bara om datumet står för
                              "Bäst före" eller "Sista förbrukningsdatum", det är ju en väsentlig skillnad.

                              Comment


                              • #60
                                Grattis att ditt letande gett resultat
                                Vad ska du nu leta efter?

                                Comment

                                Working...
                                X