Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Ja dom hör rätt säkert ihop, denna är ju litet högre än 15.5cm.
    Skulle säga 16.5 till själva grytans kant och 21cm totalt med locket.
    PotatisGRYTA så klart, kokare, nä det var inte klokare, snarare korkat.
    Hallon Snubben.
    Håll grytan kokande. Gryta är den korrekta benämningen enligt 1931 års kurant och då fanns bara en storlek, höljd 15,5.
    A1, alltså. Jag skulle nog säga potatisvärmare. Tack och so long....

    Comment


    • #32
      Ursprungligen postat av Svärdsfalla Visa inlägg
      Av en slump hittade jag förut en annan Blått band tråd som jag nu har läst igenom.



      Tack Kim, både för informationen och uppvisningen. Ser även fram emot att kika på de ovanliga delarna.


      Det var nog den finaste potatisgryta jag har skådat!
      Hallon Svärdet,
      Du gillar ju terriner och även om den här inte är ovanlig, så var god, första middagen är serverad. Den här är formgiven av Percy och kanske kronan på verket, en form och dekor som Percy tvingades göra inför Stockholmsutställningen 1931. Percy hatade den moderna funktionalismen men blev pappa till en av landets mest producerade serviser.
      Saxat ur kompendiet:
      F-modell. (1931)
      Oval med lock. BB-hänklar. Modell av Percy. Tillhör borsservisen.
      Blått Band 1931-57
      Längd 26 cm. Stämpel.
      Fat till dito (1931-38). SAKNAS

      Rund med lock. Utan fat. Modell av Percy. Finns även med rund BB-knopp.
      Blått band 1931-47.
      Ø ……? SAKNAS

      Jo, det finns 3-4 seriösa samlare (Dana och Maria framför allt) som faktiskt samarbetat lite grann för att vaska fram fakta.
      Bifogade filer

      Comment


      • #33
        Tack Svärdsfalla.
        Ett par saker till, en ostkupa, en mjölkbägare och en ovanlig avlång skål.
        Den är alltså INTE Blått Band, utan en av många förlagor till det som sedan
        blev servisen Blått Band.
        Bifogade filer

        Comment


        • #34
          Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
          Tack Svärdsfalla.
          Ett par saker till, en ostkupa, en mjölkbägare och en ovanlig avlång skål.
          Den är alltså INTE Blått Band, utan en av många förlagor till det som sedan
          blev servisen Blått Band.
          Hallon,
          Mjölk är livet:

          A-modell. (1924).
          Blå handmålad 1931-38.
          Blått Band 1939-57.
          Rymd 0.3 liter. Höjd 115 mm.

          Rund som prost:

          OSTKUPOR.
          A-modell. (19??)
          Rund slät med knopp.
          Blå handmålad.
          Blått Band 1936-43.
          Ø 15,5 cm. SAKNAS

          B-modell. (19??)
          Fyrkantigt fat med lock.
          Blått Band 1939-45
          Längd 20 cm. SAKNAS

          Mycket ovanliga, det här är vad jag vet. Det är ju så med vardagsporslin, förr eller senare går kupan i bitar. Stämmer längden, 20 cm?

          Fatet/skålen måste jag kolla uppp.... återkommer....So long....

          Comment


          • #35
            Salong Kimmen!
            Underfatet till ostkupan är faktiskt hela 24cm prick.

            Comment


            • #36
              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallon Svärdet,
              Du gillar ju terriner och även om den här inte är ovanlig, så var god, första middagen är serverad.
              Tack Kim! Terriner har en alldeles speciell plats i mitt hjärta. Likaså bålskålar, såsskålar och stekfat. Gillar väl egentligen allt porslin, men terrinen är kronan på verket.

              Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Den här är formgiven av Percy och kanske kronan på verket, en form och dekor som Percy tvingades göra inför Stockholmsutställningen 1931. Percy hatade den moderna funktionalismen men blev pappa till en av landets mest producerade serviser.
              Ja, det är märkligt. Han hatade funkis men är väl idag mest förknippad med det.


              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
              Tack Svärdsfalla.
              Ett par saker till, en ostkupa, en mjölkbägare och en ovanlig avlång skål.
              Den är alltså INTE Blått Band, utan en av många förlagor till det som sedan
              blev servisen Blått Band.
              Kul att få se några (udda) delar till. De där förlagorna får jag ge mig ut på jakt efter. Det blir nog lättare sagt än gjort, för än kan jag inte minnas att jag sett några.

              Comment


              • #37
                Hallon,
                Den här asken har vi diskuterat tidigare, men jag kan inte finna tråden. Diffus rubrik, sannolikt. Min favorit med en fisk istället för blomma. Finns inte i någon kurant och storsamlarna har aldrig sett eller läst om den. Märkt Blått Band, Gefle.
                Ngom som kommer ihåg tråden?
                En annan liten ovanlig pjäs är den här: http://precisensan.com/antikforum/sh...t=Bl%E5tt+band.
                So long...
                Bifogade filer

                Comment


                • #38
                  Här har Du tråden Kimmen............inlägg 74.

                  Comment


                  • #39
                    Vilket minne....

                    Hallon och tack, Snubben. Hade glömt den tråden. Vid närmare eftertanke tror jag att Gefle skulle ha kallat den anjovisask C-modell, man hade två olika 1931 och ingen sardinask.

                    Som tack bjuder jag på en kopp buljong, ovanlig och finns inte med i kuranterna. Men så är det en tekopp med två öron.
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • #40
                      Tack Kimmen, glömde ju musikinslaget till mitt förra inlägg på tråden.
                      Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

                      Comment


                      • #41
                        Hallon,
                        Den värmde gott i vårvinterkylan. Musik av Blått Band.


                        So long, Snubben....

                        VÄRMESTÄLL.
                        A-modell.
                        2 delar. Finns med och utan hål.
                        Blå handmålad 1936-38.
                        Blått Band 1939-45.
                        Två delar. Ø 12 cm.
                        Bifogade filer

                        Comment


                        • #42
                          Hallon Kimmen.
                          Har inte införskaffat något Blått Band-porslin sedan långliga tider, förrän igår.......
                          Dessa båda gick ju inte att motstå för sammanlagt endast 150 -riksdaler.
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #43
                            Blåbär Snubben,
                            Fina som snus. Och vilken kondis. Köksburken, väggmodell, blått band sedan 1939 gjordes bara för mjöl och salt men det lär finnas en uppsats om 14 olika delar. K-modell (släkt med dina kannor) så modellen bör vara från 1927. Jag har dom inte, men såg på tradera. Grattis och so long...

                            Comment


                            • #44
                              Jag är inte blåbandist men lägger ändå in denna skärbräda (obs inte skär bräda eftersom den är ljusblå!) på tråden Gefle Blått Band - trots att den ej är märkt eller signerad. 25 x 13 cm och mitt på långsidorna några små krusningar.
                              Den är ett minne från lördagens besök i Bohuslän där dock promenaden på bryggan i Smögen är mest bestående.
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • #45
                                Jag tror att det är en salladier - ett fat med en knopp att lyfta med och fyra fack för olika grönsaker. Handmålad och blått band.
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X