Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ägghållare, mina herrar,
    Modellen heter B, föddes 1927, fick BB-dekor 1931 och gick i graven 1957. Tänk att Percy tolkade nya
    funkisstilen på det här sättet.
    En annan trattformad (E-modellen), kom först 1952.
    Plats för stämpel finns det inte. Grattis Lars..
    So long

    Comment


    • Uppmuntrad av svar från prylsnubben och Kim kvitterar jag med en hexagon och tydligt angivet "Blått Band". 16 cm mellan hörnen rakt över.
      Det kan stå I 168 stämplat i godset?
      Bifogade filer

      Comment


      • Modellen är ju mer "funkis" på denna men bladrosetten,
        nja, kanske inte riktigt lika mycket funkis över den........

        Comment


        • Osäker om jag har annat men den här finns i köksskåpet, mormor hade en del så jag kan ha någonting mer liggade, det finns nog lite hos föräldrarna. Noterar ju att djupstämpeln känns äldre än den tyckta stämpeln som ju är från december 1952. Click image for larger version

Name:	20181126_155029.jpg
Views:	1
Size:	74,0 KB
ID:	569838Click image for larger version

Name:	20181126_155050.jpg
Views:	1
Size:	23,7 KB
ID:	569839

          Comment


          • Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Uppmuntrad av svar från prylsnubben och Kim kvitterar jag med en hexagon och tydligt angivet "Blått Band". 16 cm mellan hörnen rakt över.
            Det kan stå I 168 stämplat i godset?
            Hallå Lars,
            God morgon, tack för att du dukade frukostbordet med den ovanliga brickan (som jag aldrig sett mer än på bild).
            Brickan ingår i cabarét om sju delar som formar en hexagon och kallas frukostbrickor. Din som saknar hänkel är
            är själva navet.
            Tillverkades 1933-1938 och modellen kallas G. Brickorna med hänkel har jag tidigare visat upp.
            So long
            Kim

            Comment


            • Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
              Osäker om jag har annat men den här finns i köksskåpet, mormor hade en del så jag kan ha någonting mer liggade, det finns nog lite hos föräldrarna. Noterar ju att djupstämpeln känns äldre än den tyckta stämpeln som ju är från december 1952. [ATTACH]173862[/ATTACH][ATTACH]173863[/ATTACH]
              Hallå,
              Omelett rätt och slätt. AW-modell 1952-1954. Tillverkades i fem storlekar. Fasen vad man måste ha krubbat omelett förr i tiden, BB har inte mindre än 17 modeller av vilka de flesta gjordes i fem storlekar.
              So lon
              Kim

              Comment


              • Lite godis till Kimmen....

                Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                Hallå min vän,
                Nej, det är cabarée. A-modell från 1927 och blått band 1931-55. Det ska finnas en oval variant, men har jag aldrig sett till.
                (B-modell).
                Så har vi C-modellen, formgiven 1933 som tillverkades som BB 1939-57. Bild.
                Nu är det bara att duka upp, fyra sorters sill eller varför inte tillbehören till tacco. Tack för ditt bidragboch so long...
                Wilkommen bienvenue wellcome.......
                Bifogade filer

                Comment


                • Oss snubbar emellan...

                  Danke vielmals, Merci mon ami, Yes please old chap,
                  The show must go on.... men jag har dessvärre inte varit på dansbanan senaste året. Blått Band tappade jag kontakten med
                  när Tradera bannlyste mig när jag låg på sjukhus, kunde inte betala. Så pajade I-photo och funkar inte trots proffsig hjälp.
                  Som grädde på moset drattade jag i golvet från två meters höjd när jag i veckan började måla taket i ett rum. Blåslagen men ihoplappad.
                  Tack för din omtanke. Sailors always return..
                  Kim

                  Regia: Bob FosseInterpreti: Liza Minnelli, Michael York, Joel Grey, Helmut Griem, Fritz Wepper, Marisa BerensonDurata: h 2.04Nazionalità: USA 1972Genere: mu...
                  Last edited by Kim von Platen; 2019-01-30, 16:51.

                  Comment


                  • Blaupunkt.....

                    ....ska man ju lyssna till. Otur Kimmen, men jag vet
                    att grabbarna på andra sidan bron är av segt virke.
                    Såå...,jag vet att Du kommer tillbaks in på banan igen,
                    att sitta på läktaren har aldrig varit Din grej.
                    Betänk att det är bättre att vara i farten och bli blå-
                    slagen än att endast vegetera och drabbas av rödsot.


                    Ja,ja, jag vet, riktigt dåligt skämt, skitdåligt faktiskt.
                    Last edited by prylsnubben; 2019-01-30, 17:37.

                    Comment


                    • Lite ovanlig....

                      ...stämpel, eller vad säger Du Kimmen?
                      Finns inte med bland de redovisade på
                      länken.



                      PS En liten 20cm assiett sitter den under.
                      Bifogade filer

                      Comment


                      • Känner igen...

                        ... men glömmet gott...

                        Hallon Snubben,
                        Din lilla tallrik tillhör Bordsservisen och har beteckningen 8", tillverkades 1931-57. Jag har 12 st men ingen med din mysko stämpel. Vilket inte säger så mycket. Men en klocka ringer, du har sett den förut.

                        Kanske ett udda provexemplar när någon dåre ville göra om loggan men fick stopp från företagsledningen.

                        So long
                        Kim

                        Comment


                        • Ibland blir ett blått band ett blatt do, you know Kimmen, the american way.

                          Comment


                          • Kim v P visade en liten rackare här (nr 50) http://precisensan.com/antikforum/sh...ått-Band/page5 Här en något större som rymmer ca tre dl och är 11 cm hög. Den har också uttag i locket men saknar lodräta veck. Kan det vara så att den Kim visade var för senap och den jag nu visar är för marmelad? Modellnummer etc är svårlästa men jag tror det står 1452 och därunder 34 ??
                            Bifogade filer
                            Last edited by Lars M; 2019-12-31, 16:27.

                            Comment


                            • Hej Lars M. och gott Nytt decennium, har själv två av dessa.
                              Under den ena enbart ett versalt B (modellen) och under den
                              andra 450 (april 1950) och 30 (?).
                              Tyvärr hittar jag inte Kimmens förnämliga förteckning, han vet
                              annars säkert vad 30 står för, kanske användningsändamål,
                              för senap, marmelad etc.

                              Comment


                              • Lite ogint....

                                ...(ofint) att inte bifoga bilder i ovanstående inlägg,
                                bättrar mig genom denna komplettering. Notera att
                                "burkarna" skiljer sig åt (en aning) storleksmässigt
                                och att man sparat in på "blåfärgen" på den ena
                                "knoppen".
                                Bifogade filer

                                Comment

                                Working...
                                X