Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
    Hej Lars M. och gott Nytt decennium, har själv två av dessa.
    Under den ena enbart ett versalt B (modellen) och under den
    andra 450 (april 1950) och 30 (?).
    Tyvärr hittar jag inte Kimmens förnämliga förteckning, han vet
    annars säkert vad 30 står för, kanske användningsändamål,
    för senap, marmelad etc.
    Tack prylsnubben och god fortsättning själv! Intressant med märkningen, vilket skulle innebära att om jag istället läser 1252 på min så kommer den från december 1952? Och tack för att du visade dina båda varianter!

    Comment


    • Hänklar....

      ....på denna "kruka", inte så vanlig på loppisarna.
      PS Lock saknas.
      Bifogade filer

      Comment


      • Smörpanna som saknar både fat och lock. Men den är eldfast! Möjligen finns det en siffra eller bokstav under L-et.
        Bifogade filer

        Comment


        • Det är skilnnad mellan panna och skirare..

          Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
          Smörpanna som saknar både fat och lock. Men den är eldfast! Möjligen finns det en siffra eller bokstav under L-et.
          Hallå Lars,
          Den där heter smörskirare och saknade lock (så vitt jag sett). Har ett fat. Elfdast, naturligtvis. Bordsmodell. A-modell från 1927. Användbar när torsken och och piggvaren fastnar i näten.

          So long

          Kim

          Comment


          • Sött eller surt..?

            Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
            Kim v P visade en liten rackare här (nr 50) http://precisensan.com/antikforum/sh...ått-Band/page5 Här en något större som rymmer ca tre dl och är 11 cm hög. Den har också uttag i locket men saknar lodräta veck. Kan det vara så att den Kim visade var för senap och den jag nu visar är för marmelad? Modellnummer etc är svårlästa men jag tror det står 1452 och därunder 34 ??
            Hallå Lars och din ständige följeslagare Snubben,
            Den där modellen kallas marmeladburk och är tidsmässigt släkt med Snubbens bulliga smörkruka, alltså 1920-tal. Burken var märkt B. Hade fat och lock. Min är blott 11 cm hög.
            Senap tror jag inte på.
            För att försöka sig förstå det där med stämplar måste man lära si att djupstämpeln i godset berättar när modellen började tillverkas och dekorstämpeln under glasyren när föremålet brändes.

            Alltså den ena är 1930-tal (Gefle) och den andra 1950-tal (UE).

            Är lite ringrostig, men hellre sött än surt...
            Kim

            PS. Har en ganska stor samling äldre och udda delar av BB som måste ut när pytteförrådet ska tömmas.
            Intressenmälan via Personligt meddelande.

            Comment


            • Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
              Hallå Lars,
              Den där heter smörskirare och saknade lock (så vitt jag sett). Har ett fat. Elfdast, naturligtvis. Bordsmodell. A-modell från 1927. Användbar när torsken och och piggvaren fastnar i näten.

              So long

              Kim
              Tack Kim! Det där med smörskirare är OK - det köper jag men nog finns det lock om man letar.... http://www.gammelbo.se/blattbandBilder.htm. Och det där med panna kommer på annan tråd.

              Comment


              • Blott ett havregryn i sänder.... om man inte gillar gröt Tacka vet jag risgryn för då kan det bli gröt som heter duga
                Bifogade filer

                Comment


                • Kryddstarkt...

                  Ursprungligen postat av Lars M Visa inlägg
                  Blott ett havregryn i sänder.... om man inte gillar gröt Tacka vet jag risgryn för då kan det bli gröt som heter duga
                  Hallå Lars,
                  God fortsättning, kryddburkarna tillverkades 1931-1943 i två storlekar. K-modell. Den mindre med sex olika texter och den större lika många. Har du tur hittar du en för älskade risgrynet. Och med lock med knopp. Själv skulle jag välja Nr 1, 1969,
                  i Rune Mobergs älskade Se.

                  Comment


                  • Har glömt bort hur man bif filer...

                    Googla på Grynet Molvig.

                    Ursprungligen postat av Kim von Platen Visa inlägg
                    Hallå Lars,
                    God fortsättning, kryddburkarna tillverkades 1931-1943 i två storlekar. K-modell. Den mindre med sex olika texter och den större lika många. Har du tur hittar du en för älskade risgrynet. Och med lock med knopp. Själv skulle jag välja Nr 1, 1969,
                    i Rune Mobergs älskade Se.
                    file:///Users/joakimvonplaten/Desktop/242007727_3f5608ac-e166-4044-a31b-7100bcaf5e13.jpg
                    Bifogade filer
                    Last edited by Kim von Platen; 2021-01-06, 12:45.

                    Comment


                    • Tack Kim och god fortsättning själv! Jag skall leta efter en risburk ...

                      Comment


                      • Risgryn var det beställt, jamen då så.
                        Vi är ju inga gryn längre någon av oss
                        tre, Kimmen, Lars M. å så ja, men gröt
                        och sköna damer det är ändå gott för
                        kistans välmående.
                        PS Locket är "ludet", dags att burkarna
                        får sig en "gryndlig" omgång i diskbaljan.
                        Bifogade filer

                        Comment

                        Working...
                        X