Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gefle. Blått Band

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • Gefle. Blått Band

    Hallå samlare,
    Finns det någon som samlar på servisen Blått Band eller kan väldigt mycket om Percy och produktionen 1930-1950? Kul att veta. So long Kim

  • #2
    HÄR HAR DU EN SAJT MED NÅGON SOM SAMLAR

    Comment


    • #3
      Gefle. Blått Band

      Hallå igen.
      Så har ser Blått Band ut. Sveriges 3:e största servis. Skapad av A Percy inför
      Stockholmsutställningen 1930. Det måste finnas samlare på pes? So long.
      Bifogade filer

      Comment


      • #4
        3:e största? Vad innebär det? Flest antal tillverkade exemplar eller flest antal delar i servisen? Vet du vilka som kommer som nr 1 och 2?

        Jag är mest nyfiken eftersom du slänger ut påståendet så lättvindigt...

        Om man tänker sig flest delar i servisen så kan jag tänka mig att Rörstrands Halda och Gustavsbergs Pyro också ligger bra till.

        Comment


        • #5
          Hallå P,
          Mest sålda, skall det vara. Har mött uppgiften i flera sammanhang. Kollade
          www.pressbild.com, Museet i Gälveborg, men kom inte närmare än att Blått Band tillhör topp-7 bland landets mest sålda serviser. Skulle kunna tänka mig att BB även platsar bland topp-7 i antal olika servisdelar; jag har själv ca 65 olika modeller (och flera olika storlekar av varje) och jag saknar nog lika många. Återkommer om jag hittar topp-7 listan. So long

          Comment


          • #6
            Hallå igen,
            Det finns 271 olika delar i servisen Blått Band. So long.

            Comment


            • #7
              Vet inte om du hittade mina bilder--nu hittar jag dom inte själv :=(( Skickar igen!Click image for larger version

Name:	024.jpg
Views:	1
Size:	65,9 KB
ID:	527687
              Bifogade filer

              Comment


              • #8
                Ursprungligen postat av yvonne brandt Visa inlägg
                Vet inte om du hittade mina bilder--nu hittar jag dom inte själv :=(( Skickar igen![ATTACH]109639[/ATTACH]
                Hallå Yvonne,
                Roligt att titta in i ditt serveringsskåp. Känns som ett loppisbesök i BB-land. Tack.

                Du har ett väldigt sällsynt föremål i samlingen:
                Tillbringare: F-modell. (1936) Oval med svängd överkant. Modell av Percy. BB-hänkel. Ingår i bordsservisen. Blått Band 1939-57. 1 liter. Höjd 17 cm. SAKNAS.
                3⁄4 liter. Höjd ??? SAKNAS.

                (Kopierar från min förteckning)

                So long...
                PS . Kryddburkarna i bakre raden är tidiga, det syns på den ljusa färgen

                Comment


                • #9
                  ovanlig kanna

                  Intresserad?

                  Comment


                  • #10
                    Hallå Yvonne,
                    Ja, svag för vackra linjer och sköna former. Vilken är det, 1 liter eller 3/4? Du kan väl skicka ett PS (Personligt) med prisidé.

                    När jag tittar närmare på bild 2 upptäcker en väldigt tidig gryta som jag saknar:
                    GRYTOR. M-modell. (1929) Runda grytor med raka sidor och lock. Rund knopp. Blå handmålad 1931-38. Blått Band 1939-45. Två storlekar: Nr 1. Ø 18 cm. SAKNAS Nr 2. Ø 21 cm. SAKNAS
                    O-modell. (1929) Ovala grytor med raka sidor och lock. Rund knopp. Blå handmålad 1931-38. Blått Band 1939-45. Två storlekar: Nr 1. Ø 19 cm. SAKNAS Nr 2. Ø 21 cm. SAKNAS

                    Vilken är det? Locket saknas, gissar jag.

                    Och den där såssnipan är också ovanlig:
                    B-modell.
                    Eldfast, utan fotring. Blått Band 19??? Höjd midja 55 mm.
                    Undertallrik dito. SAKNAS.
                    Har faktiskt lagt ett bud på Tradera så vi får se. Men har du fatet?

                    So long...

                    Comment


                    • #11
                      Blå Band

                      Så här ser mina puddingar ut.Click image for larger version

Name:	022.jpg
Views:	1
Size:	32,7 KB
ID:	529474Click image for larger version

Name:	027.jpg
Views:	2
Size:	34,7 KB
ID:	529475Click image for larger version

Name:	032.jpg
Views:	1
Size:	62,8 KB
ID:	529476

                      Comment


                      • #12
                        Hallå Yvonne,
                        Tack, jag sparar bilderna som dokumentation. So long...

                        Comment


                        • #13
                          Hallå,
                          Nu har den anlänt, största tillbringaren som rymmer en liter (det finns faktiskt fyra olika modeller i 2 eller 3 storlekar med BB-dekor). Den här heter F och är formgiven av Percy. Intresserad av den mindre storleken 3/4 liter, är det den du har Yvonne? Eller finns den i Prylsnubbens vackra skåp?

                          So long...
                          Bifogade filer

                          Comment


                          • #14
                            Fin kanna Kimmen, grattis. Själva kör vi med den "bulliga" runda varianten. Har en del mindre såsskålar och kaffe och tekanna med liknande öron.

                            Comment


                            • #15
                              Ursprungligen postat av prylsnubben Visa inlägg
                              Fin kanna Kimmen, grattis. Själva kör vi med den "bulliga" runda varianten. Har en del mindre såsskålar och kaffe och tekanna med liknande öron.
                              Hallå Snubben,
                              Inget napp men tillbringaren är sällsynt trots att den ingår i servisen från 1931. Just de där öronen, grepen är kännetecknande för Percys formgivning (som skulle vara funkis, gud bevars). Så klistrade man dekoren på gammalt gods man hade i lager, din tillbringare är ett exempel, K-modell från1927 (finns i tre storlekar) men har ingenting med Percy att göra. Fin ändå.
                              Ett skräckexempel är enligt min mening den här dessbättre ännu sällsyntare skapelsen av okänd formgivare. AF-modell ca 1940-tal. Tack för dialog.....
                              Bifogade filer

                              Comment

                              Working...
                              X