Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett år i Sverige

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Show
Clear All
new posts

  • #91
    Del2

    Lite mer bilder.
    Bifogade filer

    Comment


    • #92
      Hallå Mange,
      Fin samling, tack för bilderna. Jag tror att vi tidigare identiferat alla motiven, men jag ska kolla för säkerhets skull.

      Den äldsta tallriken är nog den där med rokokosvängt brätte, eller vad tror du? Så har vi talllrikarna med blomsterströdda brätten som jag aldrig tidigare skådat. Vad vet vi om dem? Återkommmer efter promenaden... so long...

      Comment


      • #93
        Sex-kantig tillbringare

        Intressant tråd.

        Kan dessa bilder på kannan bidra med något? Motiven verkar tillhöra serien "Ett år i Sverige"
        Bifogade filer
        __________________________________________________
        Tag historien och gammal kunskap med dig in i framtiden.

        Comment


        • #94
          23. Wingåker III (Brudpar)

          Men se, det är inte Rörstrand utan Königliche Porzellan-Manufaktur Berlin (KPM) som denna gång har handmålat motivet.

          Bifogade filer

          Comment


          • #95
            Det enda som förvånar mig är att man kopierat texten också....känt är ju att man stal/lånade motiven i tiden utan minsta blygsamhet......"copyright" came much later.....

            Comment


            • #96
              Ja, i den tyska nationalismen vid 1800-talets slut gick det nog att spåra sina anor till norden också. Annars tycker jag ändå det känns konstigt att några grafiska tryck som hamnat på svenskt flintgods med lätt summarisk kolorering slutade på äkta porslin med guldkant. Handmålat dessutom. Tyvärr går det inte att se på bilderna om det svarta också är målat eller tryckt. Kul att se!

              Comment


              • #97
                Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                23. Wingåker III (Brudpar)

                Men se, det är inte Rörstrand utan Königliche Porzellan-Manufaktur Berlin (KPM) som denna gång har handmålat motivet.

                http://cgi.ebay.de/handgemalter-Bied...ht_2848wt_1139
                Hallå Kapten,
                Roligt att du, vår internationella spanare, fiskat upp den här tyska kopian. Tror att det överraska t.o.m. Peters S.

                Det som skiljer, bortsett från motivet, är väl att guldfärgade ränderna är tjockare och fulare. Handmålad, tveksamt? Jo, ränderna?

                Frågan är om KMP stannade vid detta försök eller gjorde flera motiv?

                Tack för ditt bidrag och so long...

                Comment


                • #98
                  Ursprungligen postat av FBQ Visa inlägg
                  1827 utkommer första upplagan. Är inte helt säker, men den som finns i faksimil tror jag är utgåvan från 1864 - tror det är möjligt att det hade tillkommit planscher i den.
                  (libris anger 1827 som tryckår, men tydligen utkom planschverket i delar 1827-1835
                  Konstnären bakom bilderna var Johan Gustaf Sandberg (1782-1854)
                  Jag är nog benägen att hålla med säljaren om att spiran ser ut att vara från perioden 1820-37 och då var planchverket nytt när tallriken målades. Jag misstänker att även Wingåker är målat. Det vore märkligt att man inte gjorde det här på denna tallrik när man gjorde det på t ex kaffekoppar med stadsvyer sk Ansichtentassen.

                  Det kan ju kanske röra sig om en specialbeställning av en svensk bosatt i Berlin t ex en diplomat.

                  Comment


                  • #99
                    Helt osannolikt dök dessa 5 motiv på kabaretdelar upp på den lokala idrottsloppisen i eftermiddags. Jag försökte tränga mig bort ifrån bordet när killen precis la upp dessa delar, bland en massa bråte och julpynt. Jag förmodar att detta en gång var början till en samling eftersom de var fint staplade med mellanlägg. Kopian av Leksand I, där den ena är kraftigt krackelerad tyder på det.


                    Övre raden från vänster
                    2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
                    22. Wingåker II (Man och sittande kvinna som håller handen)
                    33. Blekinge I (Kvinna och man)

                    Nedre raden från vänster
                    2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
                    31. Wärend II (Kvinna och sittande man)
                    11. Mora II (Man och kvinna)
                    Bifogade filer

                    Comment


                    • Ursprungligen postat av Kaptenen Visa inlägg
                      Helt osannolikt dök dessa 5 motiv på kabaretdelar upp på den lokala idrottsloppisen i eftermiddags. Jag försökte tränga mig bort ifrån bordet när killen precis la upp dessa delar, bland en massa bråte och julpynt. Jag förmodar att detta en gång var början till en samling eftersom de var fint staplade med mellanlägg. Kopian av Leksand I, där den ena är kraftigt krackelerad tyder på det.


                      Övre raden från vänster
                      2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
                      22. Wingåker II (Man och sittande kvinna som håller handen)
                      33. Blekinge I (Kvinna och man)

                      Nedre raden från vänster
                      2. Leksand I (man och kvinna med ränslar på bro)
                      31. Wärend II (Kvinna och sittande man)
                      11. Mora II (Man och kvinna)
                      Hallå Kapten,
                      Det är på den typen av tillställningar man kan göra de verkliga fynden. Grattis kul att se. Får man fråga vad delarna kostade? So long....

                      Comment


                      • Lite svårt att säga på rak arm eftersom jag hade så mycket att bära på som jag betalade, men snittet bör ha varit runt 5 kr.

                        Comment


                        • Några nyheter?

                          Hallå,
                          Diskade ikväll och kom att tänka på den här gamla tråden, vi har väl ännu inte knutit samman säcken? Vad heter det, tråd på tråd men ingen söm. Eller hur Rosa? Synpunkter? So long...

                          Comment


                          • Absolut Kim, vi får ta oss samman! Har haft lite dåligt samvete för detta, men det går ju att bota. Ska plocka fram några ettåringar så jag kommer ihåg att fotografera dem.

                            Comment


                            • Test sammanställning..

                              Hallå,
                              Har gjort en sammanställning, betrakta som korrektur, men dokumentet var för tungt att skicka som PDF. Plåtade, men suddigt och taskigt. Nu vill jag bara se hur bilden ser ut på din skärm. En bild av sex.
                              So long...
                              PS. Kanske kan dela upp dokumentet i två bitar? Vad säger ni dataproffs?
                              Bifogade filer

                              Comment


                              • Bra jobbat Kim! Jag tror att det fungerar att dela upp sammanställningen i två pdf-filer.

                                Comment

                                Working...
                                X